Bezárás
Egyéb

Heti Mutyimondó: magasan repül a nejlonszatyor, kinyílott a szélsőjobb

Nem lehet lejönni az ötvenmilliós nejlonszatyortripről, sőt, Zuschlag a sztori óta már más közéleti események hiteles kommentátora is a közmédiában. A héten kivirágzott a szélsőjobb és erősödött az öncenzúrára való hajlandóság. Ez a Heti Mutyimondó.

mutyi333.jpg

Még nem késő feliratkozni az Átlátszó napi e-mail hírlevelére, a Napi Mutyimondóra, akkor már reggel olvashatod az aznapit. Kattints ide! Támogasd adód egy százalékával az Átlátszót, hogy felvehessük a harcot a Kétfarkú Kutya Párt ellen is! Támogatási lehetőségek itt.

A hét eseménye az afrikai kolóniában

Csütörtökön meghalt a Simon Gábor és a Sólyom Airways ügyében is érintett Welsz Tamás. A HVG.hu arról számol be, hogy egy rendőrautóban lett rosszul és halt meg a 41 éves férfi, akit Budapest-szerte Bissau-guineai diplomataként ismertek, pedig csak üzletelt az ország hivatalos papírjaival. Az ő lakásában találtak rá arra a Bissau-guineai útlevélre, amelyben Simon Gábor szocialista politikus fotója volt, és amelyet állítólag arra használták, hogy több tízmillió forintot helyezzenek el a Magnet Bank egyik fiókjában. Azóta kiderült, hogy nyolc másik magyar is Bissau-guineai útlevéllel nyitott számlát a banknál. Az Index rátalált George First Curtisre, aki Fürst György néven korábban a VI. kerület alpolgármestereként volt ismert. Maga Welsz Tamás is így tartott pénzt a bankban. Simon Gábor számláján 75 millió forint volt, őt március 10-én őrizetbe vették. A Hír24 úgy tudja, Welsz a házkutatáskor azt mondta a rendőröknek, hogy bevett valamit, ezért már nem tudnak tenni semmit. Az előzetes szakvélemény szerint Welsz Tamás természetes halált halt.

A felröppent nejlonszatyor

Zuschlag János karrierje „politikai botránykönyv szerzőként” egyre ível felfelé. Bár az Origo Zuschlag-interjújában végre igazi kérdéseket is nekiszegeztek a politikusi karrierjét közismerten a konfabulálásra építő, börtönviselt egykori szocialista politikusnak, a közmédia valósággal szakértőként faggatta több műsorában is. A Hír24 összefoglalta heti közmédia-interjúkörének legfőbb állításait, itt hangzott el Welsz halála kapcsán, hogy „gyanús véletlenek mindig vannak”. Kedvenc producerünk, Kálomista Gábor már azt fontolgatja, filmet forgat Zuschlag történetéből, aki „önéletrajzi regényként” hivatkozott könyvére az Origónak. A könyvben említett, nejlonszatyorban átadott ötvenmilliós kenőpénz története sokakat foglalkoztat. Kedden ismeretlenek úgy döntöttek, ez nem csak véletlen egybeesés a valósággal, és meghekkelték a Batthyány tér egyik hirdetőoszlopát, amelyen egymás alatt szerepelt Rogán Antal „Magyarország jobban teljesít” címkével ellátott kampányplakátja és Zuschlag János „Pártházból börtönbe” című könyvének reklámja. A 444.hu által publikált fotón látszik, hogy a reklámhekkerek Rogán Antal neve alá az „50 milliót kaptam reklámszatyorban” feliratot ragasztották.

„A magyar nem egyenlő náci…”

A slam poetry előadó Színész Bob sora úgy folytatódik: „ez a te hazád, nem meghátrálni”. Pedig de. Semmi nem történt, amikor pénteken a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom tagjai elfoglalták Koby kiállítását és saját szórólapjaikat kezdték osztogatni egy budapesti szórakozóhelyen, a Kockában. A Kettős Mérce blog beszámolója szerint a kiállítást elfoglaló radikálisok miatt kihívták a rendőrséget, amely egy óra múlva sem érkezett meg. A ruhatervezőt korábban már érte kritika a nemzeti érzelmű fiatalság részéről azért, mert a Szent Koronát és Kossuth Lajost használta fel pólómintáihoz. A köztünk élő nácikat a hét elején az atlatszo.hu videoriportban mutatta be. Vecsésen van egy hagyományőrző csoportot, amely Városi Nemzeti Szövetségi Egyesület néven feltételezhetően a militarista, neonáci gyűlöletcsoport, a Betyársereg hátországát adja. Idén januárban a Betyársereg „seregszemléjén” százötvenen vettek részt Vecsésen, az esemény dokumentációjából kiderül, hogy a Városi Nemzeti Szövetség aktivistája, Szabó Attila vecsési képviselőtestületi tag a Jobbik színeiben.

Ez nem egy pipa

A héten a Kúria eltiltotta a TV2-t attól, hogy a kormány „Magyarország jobban teljesít” szlogenű kampányát sugározza, a döntés szerint a tájékoztató anyagnak álcázott hirdetés valójában kormányzati pénzen végzett kampány volt, ezt pedig tiltják a törvények. A Transparency International, a K-Monitor, az Átlátszó és az OSI közös oldalán, a Képmutatás.hu-n, egy folyamatosan frissített grafikonon nézhetjük meg, mennyit költöttek eddig a pártok a kampányra. Az összesítés szerint a legtöbbet, több mint kétmilliárd forintot a Fidesz költötte.

Támogasd adód egy százalékával az Átlátszót, hogy felvehessük a harcot a Kétfarkú Kutya Párt ellen is!

Sporthírek:

Az offshore-ügyletek miatt a felszámolás szélére jutott Újpest FC Kft. átruházhatja a 2013/2014-es szezonra érvényes indulási jogát az Újpesti Torna Egyletre, számol be az Origo.hu. Az atlatszo.hu korábban megírta, hogy hamis számlázás és hamis szerződések révén offshore cégek élősködtek az Újpesten, ezért a csapat új, belga tulajdonosa a tartozások kifizetése helyett a bajnoki induláshoz szükséges engedélyt az általa alapított Újpest Torna Egylethez próbálja áthelyeztetni.

A Sportgéza szerint Székelyföldön keressük Puskást, méghozzá úgy, hogy százmillió forintot küldünk a Székelyföldi Labdarúgó Akadémiának. Tényleg nincsenek véletlenek, a csíkszeredai klubnak együttműködési szerződése van a felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiával.

Öncenzúra:

Az Index.hu arról számol be, hogy bár részt vett az MTI újságírója a DK pénteki sajtótájékoztatóján, amely a Csabdi-Tükröspuszta melletti Tiborcz-birtok szomszédságában álló erdő illegális kivágása miatt indított nyomozás ügyére hívta fel a figyelmet, mégsem jelent meg erről hír a távirati irodánál. Lehet, hogy azért maradt ki Orbán Ráhel férjének családja a hírekből mert még nem nyílott ki a természetvédelmi területen a pitypang?

Miután szerdán kormányzati korrupció ügyében tartottak rendkívüli ülést a török nagy nemzetgyűlésben, a török hatóságok leállították pénteken a hozzáférést az online diskurzust lehetővé tevő Twitterhez. Az utcákon graffitik hirdetik a cenzúra megkerüléséhez szükséges számítógépes beállításokat, a Twitter pedig közzétette azokat a telefonszámokat, amelyeken keresztül SMS-ben is lehet üzenni a közösségi oldalra.

A Bloomberg gazdasági elemző cég elnöke, Peter T. Grauer konkrétan elismerte, hogy öncenzúrát fog alkalmazni a hírrészlegen, mert a kínai politikai életről szóló cikkek rontják a cég piaci helyzetét Kínában. A New York Times szerint a Bloomberg alkalmazottai úgy látják, a Bloomberg kétségbe vonja, hogy az oknyomozó újságírás ér nekik annyit, hogy felvállalják az értékesítési nehézségeket. Erre az atlatszo.hu nevében annyit mondunk, no comment!

Mutyi hazai pályán:

Hogyan lehet megúszni a tömegközlekedési eszközökön a jegyvásárlást, vagy legalábbis hogyan lehet olcsóbban, persze nem legálisan jegyet venni sofőröktől, kalauzoktól, ellenőröktől, ezek a turpisságok derülnek ki a Fizettem.hu-ra érkezett sztorik heti gyűjtéséből.

A csalás nem csak a tömegközlekedési eszközökön dívik. A HVG.hu arról számol be, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma a siketeket segítő jelnyelvi tolmácsok óradíjával trükközik.

A 444.hu szerint Orbán pedig a tilosban parkoltat, ha elugrik fodrászához az Astorián. Még a Google Maps is dokumentálta a tilosban parkoló miniszterelnöki minibuszt. Csak nehogy véletlen mostanában frissüljön az utcáról készített Streetview-kép!

Mínuszos:

Szellemi Honvédelem elnevezésű sajtódíjjal tüntették ki Seszták Ágnest, a Magyar Nemzet főmunkatársát és Szabó Anettet, a Hír Televízió műsorvezetőjét.

Mégsem lesz doktor Schmitt Pál. Arra a kérdésre, hogy áll a PhD-fokozat megszerzésével, azt válaszolta a HVG-nek, nem foglalkozik vele, mert most könyvet ír a fenntartható fejlődésről.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom