Bezárás
Egyéb

Tarkától a lélegzőig: kazincbarcikai városfejlesztési tervek

Kazincbarcika ugyanazon a napon ugyanakkora összegért rendelt három cégtől városarculati koncepciót, amelyek az imázskampányhoz hasonlóan szép színesek, és nyugatról vett PR-javaslatokat tartalmaznak a magas munkanélküliséggel sújtott, egykor virágzó borsodi iparváros részére.

Decemberben írtunk arról, hogy Kazincbarcika kommunikációs cége, a Barcika Art Kft. a “Svájci Projekt” kapcsán ugyanazon a napon – 2013. június 1-én – fillére ugyanakkora összegre, 1.079.500 Ft-ra szerződött három céggel is, kettővel “városarculat készítésére”, a harmadikkal pedig piackutatás készítésére.

A három szerződést közadatigénylésben kértük ki a Kimittud-on, majd újabb adatigénylésekben a megállapodások értelmében készült produktumokat is. Egyik szebb, mint a másik. Nyugati jóléti országokból vett, Borsodban kb. futurisztikusnak számító, de legalábbis groteszken ható művészeti és PR-javaslatok a magas munkanélküliséggel sújtott, egykor virágzó iparváros részére, ahova nemcsak hogy a turisták nemigen mennek, de a fiatalok is menekülnek belőle.

1, Artificial Group Kft.

A cég egy térségarculati koncepció elkészítését vállalta Kazincbarcika részére, és a számunkra megküldött alkotás szerint az általuk javasolt kommunikációs stratégia az volt, hogy a térség legyen “Az ország legszínesebb régiója”, mert “Legnagyobb, leggazdagabb, legszebb, legmodernebb már van”. A 28 oldalas pdf egyébként Matolcsy György legendás műveivel vetekszik: pár színes fotót, néhány elütést, és háromszínű háttérre írt rövid, ám nagybetűs mondatokat tartalmaz. Pl.:

“Bármit is csinálunk a legfontosabb, hogy beszéljenek rólunk, mert akiről beszélnek, az fontossá válik. És aki fontosnak érzi magát, az elkezd hinni saját magában. És aki hisz magában az nagy dolgora képes.”

Az Artificial ezenkívül készített egy 42 oldalas prezentációt is, amiből kiderül, hogy ők találták ki a végül bevezetett “KolorCity” nevet és logót.

  2, Brainexpress International Kft. Ez a cég egy térségarculati koncepció, illetve azzal kapcsolatos kutatás elvégzését vállalta a Barcika Art Kft.-val kötött szerződésben. Egy 90 oldalas prezentációt adtak le, amiben részletesen végigvették, hogy mit gondolnak a helyiek, és mit a nem kazincbarcikaiak a városról, milyen erősségei és gyengeségei vannak a településnek. Az alkotás talán legerősebb mondta a következő:

“Igazi lehetőség, hogy sokan nem is várnak Kazincbarcikától el semmit.”

De az a rész se rossz, ahol azt javasolják, hogy a magas munkanélküliség témáját “kifejezetten kerülni szükséges”. Kommunikációs stratégia a javából.  

3, Hello Wood Kft.

A kazincbarcikai unikornis- és sárkányszobrot készítő cég szintén egy térségarculati koncepciót készített, nemzetközi példák (Münster, Skulptur Projekte; Linz, Ars Electronica; Kassel, Documenta; Vevey, Images Festival des Arts Visuels) tanulmányozása után. A 44 oldalas alkotás lényege, hogy

“Kazincbarcika mozgásban van, Kazincbarcika él, és nem utolsó sorban személyisége is van. Vagyis a város lélegzik. Kazincbarcika ezért nem más, mint A LÉLEGZŐ VÁROS.”

A készítők városfejlesztési irányelvei a következők: Kazincbarcika nyitott, nyitott, merész, kontrasztos, és kiegyensúlyozott, mindezek megvalósítására pedig akcióterveket dolgoztak ki, melyek közül az egyik legfontosabb szerintük a Hello Wood Kft., vagyis saját maguk által tartott workshopok, amelyeken ők installációkat (pl. még több unikornis-szobrot) készíthetnek – valószínűleg nem ingyen. Ötleteiket egy 43 oldalas prezentációban is kifejtették.

Összegezve: a Barcika Art svájci pénzből 3, erősen bullshit-ízű tanulmányt rendelt meg és fizetett ki, összesen 3.238.500 forintért.

Erdélyi Katalin

Tetszett a cikk?

Ha hasznos kezdeményezésnek tartod az Átlátszót, szavazz ránk az Index on Censorship közönségszavazásán, hogy egy újabb nemzetközi díjjal öregbíthessük a hírnevünk.

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom