Bezárás
Egyéb

Simicska területére nyomul be az új fideszes háttérember

Garancsi István bevásárol a közterületi reklámban erős ESMA Zrt.-be. A választási kampányokban fontos piaci szektort eddig a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir uralta. A Fidesz-holdudvar most Garancsival és Simicska korábbi konkurenseivel indulhat hadba a renitens oligarcha ellen.


Garancsi István érdekeltségébe került az ESMA Zrt. nevű reklámvállalat, miután az ESMA sajtóközleménye szerint a céget a korábbi tulajdonosoktól a cégmenedzsment és a pénzügyi befektetőként érkező Garancsi közös vállalata ma megvette.

Garancsi a kormánnyal láthatóan jó viszonyt ápoló oligarcha: például tőle bérli lakását a miniszterelnök fia. Emellett, mint tavaly kiderítettük: ő az egyik tulajdonosa a volt Mol Energiakereskedőből lett MET nevű cégcsoportnak, ami egy rendeletnek köszönhetően a korábbi piaci árnál olcsóbb földgázzal kereskedhetett Magyarországon és ezzel csak 2013-ban több tízmilliárdos hasznot ért el.

Az ESMA megszerzésével a Fidesz-közeli oligarcha most Simicska Lajos területére nyomul be.

A cég ugyanis a közterületi reklámpiacon aktív – ez az a terület, ahol a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Zrt.-nek is fontos pozíciói vannak.

Háború a köztérért

Közismert, hogy Orbán Viktor és Simicska Lajos évtizedes baráti szövetség után komolyan összevesztek. Simicskának több olyan területen vannak érdekeltségei, amelyek a Fidesznek is fontosak. A közterületi reklám például azért, mert a választási kampányokban ilyen cégeken keresztül lehet a jelölteknek és a versengő pártoknak megjelenést vásárolni.  Egy “baráti” vállalat pedig olcsóbb árakkal, vagy a szürke vagy fekete pártfinanszírozási források elrejtésével is tud segíteni egy pártot.

Az elmúlt egy évben több újságcikk is foglalkozott azzal, hogy kik léphetnek az első számú Fidesz-közeli gazdasági háttéremberként számon tartott Simicska Lajos helyére, és több ilyen cikk említette Garancsi nevét is.  Március elején pedig mi hívtuk fel arra a figyelmet: megkezdődött a simicskátlanítás a közterületi reklámpiacon is.

Az ESMA megszerzése lehet a második, nagyobb lépés a piac visszavétele felé.

Az ESMA korábban a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Zrt. konkurensének számított. A Figyelő értesülései szerint 2009-ben Simicskáék meg is akarták venni a céget, de nem tudtak megegyezni az áron.

A 2010-es kormányváltás után ennek meglett a böjtje: egy – azóta Lex Mahirként emlegetett –  törvénymódosítás betiltotta a villanyoszlop-reklámokat, ami a területen piacvezető ESMA egyik erősségének számított.

A cég azóta szabadesésben van: a 2009-ben még négymilliárd feletti árbevétel 2013-ra ötszázhúszmilliósra csökkent, az egymilliárdot közelítő profit pedig kétszáznyolcmilliós veszteségbe fordult. Ebben az évben a cég társtulajdonosa, Bleuer István arról beszélt a HVG-nek, hogy

„az a meggyőződésem, hogy az egész ország, így az én személyes érdekem is az, hogy a jelenlegi kormányt váltsák le. Bárkinek segítek, akinek ez a célja. Akár a rendelkezésemre álló természetbeni eszközökkel, akár pénzzel”.

Bleuer akkor azt is hozzátette: cégének a Simicska-érdekeltségekkel folytatott versenyben nem maradt osztogatható pénze, ezért csak a magánvagyonával tud segíteni.

Fehér lovag

Nem meglepő tehát, hogy az ESMA tulajdonosai (azaz Bleuer, az olajterves Tóth József és a spanyol Mirpasa S.L.) megszabadulnak a cégtől. A vállalat sajtóközleménye szerint fél éve keresik a megfelelő pénzügyi befektetőt, akit most Garancsiban találtak meg.

“Közel fél év egyeztetés, valamint teljes átvilágítás után a [Garancsival és a] management képviselőjével közösen létrehozott cég a mai napon megvásárolta az Esma részvények  100 % – át. A tényleges tulajdonba lépés azonban csak később, a szerződésben foglalt valamennyi feltétel teljesülésekor fog megtörténni.”

Úgy sejtjük, az átvételt a múlt csütörtökön tízmilliós alaptőkével bejegyzett GAR-DAM Zrt. vezényli le, ugyanis ennek az új vállalatnak a vezérigazgatója Gátai Péter, aki a sajtóközlemény szerint a menedzsment tulajdonosi képviselője.

A sajtóközlemény azt is leírja, hogy

“[Garancsi István] elsőszámú célja, hogy az érdekkörébe tartozó cégek reklámtevékenységét az Esma koordinálja, de természetesen bízik a további terjeszkedésben is.”

Ebben pedig a vállalat korábbi tulajdonosai – így a nemrég még a kormány ellen lobogót bontó Bleuer is a segítségére lesznek, ugyanis “tekintettel arra, hogy az eladóknak számos közterületi érdekeltsége maradt, valamint széles kapcsolatrendszerrel, tapasztalattal bír, közös értékesítési rendszert, valamint szoros együttműködést fognak kialakítani” – írja az ESMA közleménye.

A címlapképen Garancsi István és Orbán Viktor látható a Videoton-lelátón, a kép forrása az origo.

Sarkadi Nagy Márton

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom