Ötmillió forintba kerültek a dadaista buszmegállók Józsefvárosban

fotó: 8ker, Facebook
fotó: 8ker, Facebook

5 millió forintot fizetett a Kocsis Máté által vezetett önkormányzat a tulajdonában lévő városfejlesztési cégnek valamiért, ami gyakorlatilag semmire sem jó, de buszmegállónak biztos nem. A kivitelező egy kresztáblákat gyártó cég volt, és ez látszik is.

Október közepén a 8ker Facebook-oldal posztolt két elég hihetetlen fotót a Magdolna-negyed vadonatúj buszmegállóiról, amiket a képaláírás, és az önkormányzati honlapon olvasható tájékoztatás szerint is a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Urbanisztika Tanszék műhelyének oktatói és egyetemi hallgatói alakítottak ki.

A sima közlekedési táblából fusizottnak tűnő buszmegállónak nevezett valami egészen biztosan nem véd se széltől, se egy csepp esőtől, még annyira sem, mint a kazincbarcikai, ezért – bár tisztában vagyunk vele, hogy a közadatigénylések 91.281 forintjába kerülnek az önkormányzatnak, és ennek Kocsis Máté polgármester nem örül – egy KiMitTud-os közadatigénylésben kértük ki Józsefvárostól, hogy mégis mennyi pénzt költöttek erre. Sajnos az nem közadat, és így nem kikérhető, hogy vajon miért gondolták, hogy a dadaista buszmegálló jó ötlet.

Kapcsolódó cikkek

Kocsis Máté az Átlátszóról és a K-Monitorról: a többséggel szembeni aberráció, rosszindulat, és ugye a külföld

Négy év alatt 110 millió forintot költöttek a józsefvárosi adatigénylések megválaszolására

Kifosztják a józsefvárosi önkormányzatot a közérdekűadat-igénylők

Az önkormányzat válasza szerint 5 millió forintot fizettek a fővárosi önkormányzattal közös, ám Józsefváros többségi tulajdonában lévő Rév8 Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt.-nek, ami az összegből “a buszmegállók megvalósítása érdekében” az alábbi szerződéseket kötötte meg 3,2 millió forint értékben:

8kerbuszmegallo2

A kivitelező cég neve valószínűsíti a fotó nyomán támadt sejtést: a józsefvárosi buszmegállók tulajdonképpen sima, festetlen közlekedési táblák, némileg átalakítva. A céginformációs adatbázisban két vállalkozás szerepel AFV Kft. néven: az 1994-ben alapított AFV Agárdi FILMNYOMÓ Vállalkozás Ipari, Kereskedelmi, Szolgáltató Kft. és a 2012-ben alapított AFV Tábla Kft.

Utóbbi ügyvezetője Tar János, tulajdonosai pedig Agárdi Tamás és Berényi Imre, akiknek van egy hasonló profilú másik közös cége is, a szintén 2012-ben alapított Táblaellátó Kft., melyben rajtuk kívül van még egy harmadik tulajdonosa is, Morgós György. A domainregisztrációs adatbázis szerint az AFV Agárdi Kft. jegyeztette be a tabla.hu honlapot, melyen a Céginformáció menüpontban azt írják, hogy “Agárdi Sándor 1982. évben kisiparosként kezdte el biztonságtechnikai feliratok gyártását, amely munkát 1994. óta társaságként az Agárdi Filmnyomó Vállalkozás Kft. végzi. Termékeinket Táblaboltjainkban, országos viszonteladói hálózatunkon keresztül vagy csomagküldő szolgálatunk által szerezhetik be Vásárlóink.”

Az AFV Agárdi Kft. tulajdonosai egyébként szintén Agárdi Tamás és Berényi Imre, így végül is mindegy is, hogy melyik cégnek fizetett 2,5 millió forintot a Józsefvárosi Városfejlesztési Zrt. az inkább modern streetart-alkotásnak látszó, csak buszmegállónak nevezett, ám az időjárás ellen valódi védelmet nyújtani képtelen izé “műszaki kivitelezéséért”.

Megkerestük az ügyben Kukucska Gergelyt, aki a józsefvárosi önkormányzat adatszolgáltatása szerint a legmagasabb összeget, bruttó 300 ezer forintot kapott tervezés címszóval, és az alábbi kérdéseket tettük fel neki:

– Mi inspirálta a meglehetősen egyszerű, és időjárás elleni védelemre teljesen alkalmatlannak tűnő, leginkább egy megheckelt kresztáblára hajazó megoldás kitalálásában?
– Voltak más tervei is? Ha igen, miért emellett döntött?
– Véleménye szerint ez megvédi a buszra várókat az esőtől?
Kukucska azonban azt közölte, hogy a tervek egy workshop eredményeként születtek, tehát egyedül nem kíván nyilatkozni, ezért megadta tervezőtársai elérhetőségét. Nekik is elküldtük a fenti kérdéseket, és kértük, hogy akár közösen, akár egyénileg reagáljanak rájuk. Ez azonban nem történt meg, a négyfős csapat nevében Alföldi György ennyit válaszolt: “A 99-es buszról több információt helyeztünk el a Rév8 Zrt honlapján. http://rev8.hu/lezart-projektek/99-es-busz-projekt-bus-99-project/. Ezekből az anyagokból megismerheti a teljes projektet, amelynek része a buszmegálló is.”
busstop
A linken megtalálható Buszmegálló-terv szerint Alföldi György, Bach Péter és Kukucska Gergely voltak az objektum tervezői, a 99-es busz kísérleti projektről szóló összefoglalóban pedig az olvasható, hogy
“A Magdolna-negyedben található autóbuszmegállókat értékelve a tervezőcsapat azt találta, hogy a megújítás tervezése és megvalósítása során több szempontra kell tekintettel lenni – a konfliktusforrásokra, a funkcionális hiányokra, a közösségteremtés esélyeire és a lehetséges eszközökre – a kitűzött cél, a közbiztonság érzet javítása érdekében.
(…)
A szűkös megállókban a keskeny, vegyes használatú járdákon kevés lehetőség van a “hagyományos” buszmegállók létesítésére, ezért a közterületeken már amúgy is jelenlévő rendszer elemeinek használatával – közlekedési jelzőtáblák – és azok eredeti jelentéstartalmának átértelmezésével kerülnek módosításra a megállók, a mindenki számára ismert, és megszokott, felismerhető jelrendszer használatával.
A nyári rendezvényeken a gyerekekkel közösen készített rajzokkal, a helyszínen felállított megálló segítségével a tervező csapat törekedett a környékbeliek bevonására, s tette mindezt annak érdekében, hogy az egyedi megállók erősítsék az itt élők identitástudatát és magukénak érezzék azokat.”

A céginformációt az Opten szolgáltatta.

Erdélyi Katalin

Van egy remek karácsonyi ajándékötletünk: ajándékozz névre szóló 2016-os Átlátszó Támogató Kártyát!

Havonta csak egy ezres: már csak 945 új előfizetőre van szükségünk ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozásúvá váljon.

A 2016-os Átlátszó Támogató Kártyát itt lehet megrendelni.

  • Wilson

    Mekkorát röhögnek a markukba.”Jó lesz ez a parasztoknak”- örüljenek,hogy jön busz és felveszi őket.Az eredeti ötlet járat nélküli megállók voltak aki fáradt megáll lazít elöveszi a zacsit csipeget egy kis reicsökkentést míg új erőre kap.

    • GT

      Sajnos ez így működik… Csodálkoznék, ha a fent kommentelt jegyzőkönyvben részletezett gittegyletes összejövetelen senki sem röhögte el magát…

  • Nanee

    Már a 4-6-os villamos megállóiban lévők is alig védenek meg az esőtől, de azt hittem azt már nagyon nem fogják alulmúlni. Tévedtem! Ez egy röhej. Az a baj, hogy már megint a jónép szopja meg az “odavaló” emberek szakértelmét.

  • György Fekete

    Ez az amikor a magukat mérnöknek nevező tehetségtelen szarháziak megmagyarázzák a semmit. no hiszen! ilyen mérnökeink vannak?

  • György Fekete

    Ez az amikor a magukat mérnöknek nevező tehetségtelen szarháziak megmagyarázzák a semmit. no hiszen! ilyen mérnökeink vannak?

  • Lajos Skandera

    No comment!

  • John

    Amikor észrevettem, hogy miről van szó, elsírtam magam a nevetéstől.

    Ha legközelebb látványtervet szeretnének, akkor szóljanak nekem. Ennél klasszisokkal jobbat tudok csinálni, negyed ennyiért. De tudjátok mit? 50 ezerért megtervezem az egészet látványtervestül, kiviteli tervestül. Még a kivitelezés műszaki vezetését is vállalom… és még az időjárástól is fog védeni.

    • Letépett Felhasználó

      Ott kezdődik hogy tisztességes tervező nem dolgozik hugyosmátééknak, így aztán rohadtul nem számít mennyiért vállalnád el.

      • Vidéki

        Ha Máté szerinted hugyos, akkor te meg szaros lehetsz!

        • Letépett Felhasználó

          Látom nem követed az exmiépes csicskalángos kerületvezető ügyködéseit, segítek: neki volt az a remek ötlete hogy drogteszt ürügyén meghugyoztatja az újságírókat, politikusokat stb. Azóta hugyosmáté a beceneve. A buziköcsög jelzőt csak legújabban kapta, azért is megdolgozott keményen. Kérdezz bátran.

  • Zsuzsanna Czuczai

    Szük helyekre való esőbeálló cégünk Biba 2000 kft terméke ára brutto 355 000 Ft ,telepítés-szállítás Budapestre 120 000 Ft

    • GT

      Ott a pont!

  • Vidéki

    De gustibus non est
    disputandum. (lat.) a. m. az izlésről nem lehet vitatkozni.

    Erdélyi Katalin

    mégis ezt teszi, azzal a szándékkal, hogy
    bebizonyítsa: a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Urbanisztika Tanszék műhelyének oktatói és egyetemi hallgatói,
    valamint a választók által felhatalmazott nyócker önkormányzat illetékesei
    született hülyék lennének hozzá képest.

    Erdélyi
    Katalin szerint egészen biztosan nem véd se széltől,
    se egy csepp esőtől,

    Egy
    hurrikán estén nem véd az esőtől, de ha esik eső csendesen és lepereg az
    ereszen, akkor bizony védi az esőtől azt, akinek van annyi esze, hogy aláálljon!

  • Krisztián Szirtes

    Oké, ez kicsalt egy kis röhögést. A terv sketchupban van és az alap, template 2D ember figurát hányták be a közepébe, de még a villanyoszlop is csak egy rosszul megcsinált rúd, értem hogy ez csak egy vázlat de nekem ezt 20 percembe telne összedobni 😀

  • Lajos BÓDIS

    Két és fél éve így tervezték a 99-es busz projektet a kerület önkormányzati képviselői, akik tanácsadóként a Magdolna Negyed Program III. igényelte plusz munkák címén – a választásokig – fejenként havi 200-250 ezer Ft plusz juttatást kaptak:

    JEGYZŐKÖNYV
    Készült: A Kesztyűgyár Közösségi Ház Tanácsadó Testület 2013. július 3-án 16.00 órai kezdettel a Józsefvárosi Önkormányzat 100-as tárgyaló termében 2013. évi megtartott 9. rendes üléséről

    Elnök: Egry Attila, elnök
    Jelenlévők: Guzs Gyula, tag, Dr. Révész Márta, tag, Dr. Ferencz Orsolya, tag, Becskei – Kovács Barbara, Józsefvárosi Kesztyűgyár Közösségi Ház Nonprofit Kft., ügyvezető igazgatója
    Huszágh Réka, jegyzőkönyvvezető
    Vendég: Alföldi György
    Távolmaradó: Balogh István Szilveszter, tag, Pintér Attila, tag, Szilágyi Demeter, tag, Komássy Ákos, tag

    Egry Attila elnök úr a Kesztyűgyár Közösségi Ház Tanácsadó Testület 2013. évi 9. rendes ülését megnyitotta és határozatképességét 4 fővel megállapította.
    17/2013. (VII. 3.) sz. Kesztyűgyár Közösségi Ház Tanácsadó Testület határozata (4 igen szavazattal)
    A Kesztyűgyár Közösségi Ház Tanácsadó Testülete az alábbi napirendi pontokat fogadta el:
    99-es busz projekt
    Egyebek

    99-es busz projekt, Alföldi György

    Alföldi György elmondta, hogy a 99-es projekt, az egyik legizgalmasabb projekt. Pesterzsébetről indul a Blaha Lujza térre érkezik és érdekes keresztmetszetét adja a lakosságnak. Erdősi Sándorral látott egy francia projektet, ami szerint ez egy közterület, ahol szintén megjelennek a hatástani konfliktusok és lehet ezeket oldani valamilyen módon. Itt nem lehet elmozogni, csak a megállókban leszállni. A projekt ütemezése: feltáró kutatási szakasszal kezdődik és van egy megvalósítási szakasz, ahol tolerancia plakát tervezési pályázat, busz design, kortárs segítőknek a képzése, a buszvezetők képzése és az önkéntesek önvédelmi képzését foglalja magába. A projekt teljes költségvetése 26 millió forint. Már kétszer találkozott egy szakmai előkészítő csoport, amelyben részt vesz a Kapocs Alapítvány, a JVSZ, JKE, BRFK, BKK, a RÉV8, Műszaki Egyetem és a Közösségfejlesztők Egyesülete. A Műszaki Egyetem önkéntes diákjai felmérik különböző időpontokban a 99-es busz utazóinak a véleményét, az ott tapasztaltakat írásban rögzítik, ezt követően ebből az anyagból készül egy olyan csomag, ami alapján a következő kutatási szakaszban egy szakcég, akikkel leszerződnek és folytatja a munkát. Az internetes vélemények rossz fényt vetnek a 99-es buszra. Megjelennek etikai problémák, megjelennek együttélési problémák a buszon. Az első egyeztető ülésen megoszlottak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy mit lehet csinálni, elég ha két jó kondícióban levő kalauz megy fel a buszra akik szociálisan érzékenyek, de az a vélemény alakult ki, hogy mélyebben kell megoldani a problémát. A BKK-val megkezdték a tárgyalásokat arról, hogy hogyan lehet megszemélyesíteni a járatokat. A francia példa arról szólt, hogy volt egy buszmegálló, amit folyamatosan leromboltak a helybeliek. Ott egy mediációs képzésben részesültek a buszvezetők, akik a kritikus megálló előtt elkezdtek beszélgetni az emberekkel, így sikerült a feszültséget feloldani. A következő évben az addig okozott károk megtérültek.

    A BKK elmondta, hogy ez a projekt 30 db buszt és 50 sofőrt érint, kiderült hogy borzasztó nehéz lesz olyan design-t kialakítani ami személyessé teszi ezt a tervet. Ezért kell a konfliktusokat alaposan feltárni, hogy minél közelebb kerüljenek a megoldáshoz.

    dr. Ferencz Orsolya felvetette, hogy valamiféle apró ajándékot (csoki, cukorka) lehet adni, annak az utazónak, aki „jól” viselkedik, jutalmazással lehetne közelebb kerülni az utazóközönséghez. Elmondta, hogy ez egy nagyon jó nemzetközi visszhangot is érdemlő projekt.

    Egyebek

    Guzs Gyula kérdése, hogy a Homok utcai magántulajdonú telek helyzete rendeződött-e.

    Egry Attila elmondta, hogy ez a Hatósági ügyosztály hatáskörébe tartozik.

    Egry Attila elnök úr megköszönte a megjelenteknek a munkát, és 16:30 perckor lezárta a Kesztyűgyár Közösségi Ház Tanácsadó Testületének 9. ülését.

    Egry Attila elnök
    Jegyzőkönyvet készítette: Huszágh Réka jegyzőkönyvvezető
    Guzs Gyula jegyzőkönyvet hitelesítő

  • Eszter Majoros

    Szerintem a függőlegesen eső, szellőtől nem befolyásolt szemerkélésre apelláltak a tervezők.

  • cogitoverus

    Ezek semmire sem jók, viszont viccesek. Egy fillért se adtam volna értük!
    Mennyit fizettek értük es mennyit kapott vissza a polgármester zsebbe?