Bezárás
Egyéb

Viszlát Cink, és kösz a halakat

Közel 3 év működés után megszűnik a Cink. A menő blogportál számos alkalommal szemlézte az Átlátszót, amit ezúton is köszönünk, a Cink egykori munkatársainak pedig további sok sikert kívánunk.

Az amerikai Gawker, Nick Denton üzletember érdekeltsége, 2013. januárban indította el a Cinket egyfajta kísérletként. Részben azért, hogy a Gawker blogmotorját, a Kinját, illetve a kommentrendszerét teszteljék, részben hogy a budapesti fejlesztőknek legyen kísérleti laborja. Maga Cink is egy újfajta próbálkozás volt, Szily László alapító megfogalmazása szerint „hirdetési és bevételek nélküli játszótér”, amelynek 2015 őszére lejárt a szavatossága és nem lett volna értelme fenntartani.

Jóllehet, több befektető is jelentkezett, hogy szívesen tenne pénzt a Cinkbe, ha lennének újságírók, akik megtöltik tartalommal. A bejelentés nem volt meglepő, a megszűnésről már szeptemberben született egy poszt.

A kontent jelentős részét más internetes felületek anyagai alapján készítették, így az Átlátszót is számos alkalommal szemlézték. Az indulás után nem sokkal például a a CÖF által szervezett Békemenet hirdetéseiről szóló cikkünket, amelyben arról írtunk, hogy a Simicska Lajoshoz kapcsolható cégek (Publimont, Euro AWK, Peron Kft.) felületeire kerültek ki a menet hirdetései. Azt azonban nem tudtuk kideríteni, hogy miből és mennyit költött a Békemenet, mert megtagadták a válaszadást.

Leközölték azt hangfelvételt is, amelyen Kálomista Gábor filmproducer azt mondta az Átlátszó újságírójának, hogy „magát is most megfojthatnám”, de azt is, amikor Tarlós István felhívta az Átlátszó főszerkesztőjét, és lebarmolta a Római partra építendő mobilgátról írott cikkeink miatt. 2013-ban született meg a Lex Átlátszó II is, amelynek segítségével a kormány azt kívánta eltitkolni, hogy mennyit költöttek az Erzsébet-utalvány reklámjaira.

Az is helyet kapott a Cinken, amikor az Átlátszó perrel kényszerítette ki a Miniszterelnökségtől a nyugdíjkiegészítésüktől megfosztott egykori kommunisták listáját. A kiadás határidejének lejárta előtt azonban az Átlátszó helyett a kormányközeli Magyar Nemzet kapta meg a listát, amelyet természetesen nyomban le is közölt. Szó esett Tiborcz Istvánról is: 2015. januárban derült ki, hogy Orbán Viktor miniszterelnök vejének üzleti érdekeltségébe került a keszthelyi kikötő.

Figyelemmel követték az Átlátszó szerkesztőségének személyi változásait is, például Rádi Antónia átigazolását a HVG-től, vagy a volt LMP-s országgyűlési képviselő, Vágó Gábor érkezését az Átlátszóhoz. Arról is megemlékeztek, mikor balkáni tudósítónk behisztizett. Szily Laci az Átlátszó 1%-os kampányába is beszállt.

A Cink munkatársai jórészt más internetes lapoknál folytatják a munkát: az ex-indexes Szily László a 444-nél, az egykori origós Inkei Bence a Vs.hu-nál, Boros András pedig az Origó blogszolgáltatásának, a Reblognak a szerkesztője lesz. A szintén korábbi origós Gazda Albert könyvet fog írni.

D. Kovács Ildikó

Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!

Havonta csak egy ezres: már csak 945 új előfizetőre van szükségünk
ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozású legyen. Tudnivalók itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom