Mészáros Lőrinc cége beszállt a konzorciumba, a kormány milliárdokkal emelte meg a dél-balatoni vasútvonal felújításának költségét

meszarosov

 

Mintegy 73 milliárd forintba fog kerülni a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által korábban 55,5 milliárdra becsült, uniós támogatásból készülő Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy vasútvonal és a Fonyód-Kaposvár vonalszakasz felújítása. A beruházást az a konzorcium nyerte, amelynek egyik tagja Orbán Viktor miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, a felcsúti R-Kord Kft. is. A munka többletköltséget a kormány határozatban hagyta jóvá.

 

keepcalmsame2

 

A korábbi sajtóértesülések igaznak bizonyultak és úgy tűnik, hogy a kormány valóban Mészáros Lőrinc miatt emelte meg több milliárd forinttal a dél-balatoni vasútvonal felújításának uniós támogatását. A becsült és a végleges ár közötti különbség 16,8 milliárd forint. Így a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által kiírt tender eredménye az lett, hogy a legolcsóbb ajánlatot tevő Déli Part 2016 Konzorcium 72,3 milliárd forintért végzi el a munkát.

Ennek a konzorciumnak a tagja Swietelsky Vasúttechnika Kft., a V-Híd Zrt., valamint az R-Kord Kft.

2015. november közepén jelentette be a kormány, hogy több mint 300 milliárd forint jut a balatoni térség fejlesztésére a 2014-2020 közti uniós ciklusban. Ekkor hangzott el az is, hogy felújítják a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti, valamint a Fonyód-Kaposvár közötti vasútvonalat is.

A NIF már a bejelentés előtt, november elején kiírta a két vonalszakasz átépítésére vonatkozó nyílt közbeszerzést. A tenderre csak olyan cégek pályázhattak, amelyeknek az előző három üzleti évben a teljes nettó árbevétele legalább 30 milliárd forint, a vasútépítésből származó árbevétele pedig minimum 15 milliárd forint volt, és elegendő ilyen referenciával rendelkeznek az elmúlt öt évből.

A kiírás szerint előreláthatóan közel 2,5 évig tartó munka keretében felújítanak majd több vasútállomást, és több kilométernyi vágányt valamint felsővezeték-hálózatot, továbbá építenek zajfogó falat, hullámtörőt, és négy P+R parkolót is.

A munkák többletköltségéről rendelkező kormányhatározatban egyébként nem plusz 16,8 milliárd forint, hanem összesen plusz 26,6 milliárd szerepel: a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésénél 19,4 milliárd forinttal, a Fonyód-Kaposvár szakasz felújításánál 7,2 milliárddal növelték az eredetileg tervezett támogatási összegeket.

A felcsúti polgármester 2013-ban vette meg az R-Kord Építőipari Kft.-t Molnár Csabától, aki annak idején elindította a Felcsút FC-t, amelyet 2008-ban vett át tőle Mészáros Lőrinc.

Az R-Kord három közbeszerzést nyert, mióta Mészáros a tulajdonosa

– Vasúti felsővezetéki munkák Kapuvár és Mosonszolnok állomásokon (GYSEV) a Fehérvill-ám Kft.-vel konzorciumban, nettó 236,7 millió Ft

– Szombathely-Zalaszentiván vasútvonal villamosítása (GYSEV) a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel közösen, nettó 13, 3 milliárd Ft

– Felsőzsolca-Hidasnémeti KÖFI berendezés kiépítése (MÁV) a Prolan Irányítástechnikai Zrt.-vel közösen, nettó 1,1 milliárd forint

A MÁV által kiírt tender eredménye szintén április végén jelent meg, tehát igazán szerencsésen zárta a hónapot a felcsúti polgármester cége.

Az osztrák Swietelsky-csoporthoz tartozó Swietelsky Vasúttechnika Kft. évek és kormányok óta sikeres szereplője az állami közbeszerzéseknek, tavaly például az A-Híd Zrt.-vel valamint a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen nyerték meg a győr-gönyűi kikötő közel 7 milliárdos fejlesztését is – ez volt az az eljárás, amelynek során Simicska Lajos Közgépét három évre kizárta a hatóság minden közbeszerzésből.

Nem véletlen a névhasonlóság a felcsúti polgármester különböző cégeivel közösen tendereket nyerő vállalkozások között: az A-Híd, és a 72 milliárdos vasútfejlesztésben résztvevő, 2015 júniusában alapított V-Híd Zrt. vezérigazgatója egyaránt Sal László, mindkét cég az Apáthy Endre érdekeltségébe tartozó Híd-csoport tagja.

Az építőipari konszern legnagyobb referenciamunkái közé tartozik a Köröshegyi völgyhíd és a Megyeri híd építése, illetve a Margit híd és a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal felújítása, de részt vettek a 4-es metró építésében is. A V-Híd Zrt. többségi tulajdonosa az A-Group Investment Kft.-n keresztül Apáthy Endre, és egyéb cégeken keresztül családtagjai is birtokolják a cég részvényeit.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten és a Céginfó szolgáltatta. Címlapkép: 444.hu

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

  • Péter István

    Osztán most mi a hézag? Az építőipari vállalkozások már csak olyanok, hogy állandóan építenek. Ráadásul, a munkájuk eredményeképpen az ország is szebb és komfortosabb lesz.

    • zsolt

      Persze. De furcsa mód mindig csak a fidesz haver, és segnyaló nyer.
      Arról nem beszélve, hogy túlárazva lopják szét a mi pénzünket.
      Szépül az ország. Lol.
      Hol élsz?
      A bankrablót is gondolom felmentenéd ha utána a rabolt pénzből egy kis részt adakozna.
      Agymosott vagy.

  • Shim

    OLAF-nál felnyomtátok már?

  • zsolt

    tök jó, hogy az normális vállalkozásoknak nem jut munka. Csak a haverok. Korrupció, csalás csalás hátán.