Bezárás
Egyéb

Tiszteletteljes kérésünk: bújjon elő a Vs és az Origó tulajdonosa!

A napokban ismét felmerült, hogy a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak százmillióiból kistafírozott Vs és a testvérlappá lett Origó “igazi” tulajdonosa Szemerey Tamás. Ezt a kiadóvállalatok általában cáfolni szokták. Ezzel csak az a baj, hogy nagyjából lehetetlen megbizonyosodni arról: kik állnak a lapok mögött. A Vs-ről már tavaly író kollégánk ezúttal tisztelettel megkéri a titokzatos tulajdonost: legyen szíves és álljon a nyilvánossság elé.

Az Átlátszónak ajánlotta fel fizetése egy részét a vs.hu-tól távozó újságíró from atlatszo.hu on Vimeo.

Amikor április végén kiderült, hogy a jegybank különböző alapítványai összesen nagyjából félmilliárd forintot adományoztak a vs.hu (a továbbiakban: Vs) kiadójának, körülbelül annyi elvárással, hogy cserébe írjanak újságcikkeket meg csináljanak videókat, egyből elővettem a jegyzeteimet, és nekiálltam átnézni a korábbi munkámat. Arra voltam kíváncsi, hogy a nyilvánosság rendelkezésére álló eszközökkel meg lehet-e bizonyosodni arról, hogy “papíron” ki a Vs (és a nemrég testvérlappá avanzsált Origó) tulajdonosa.

Kapcsolódó cikkek

Az Átlátszónak ajánlotta fel fizetése egy részét a vs.hu-tól távozó újságíró

A Vs-paradoxon: közpénzből feltárt közügyek?

Megválik a VS.hu a Rogán szavába vágó újságírótól

Tavaly februárban ugyanis már én is írtam egy olyan esetről, ami a Vs és a jegybankelnök Matolcsy György, illetve a rokonsága közötti kapcsolatra világít rá. Ekkor távolítottak el egy újságírót a Vs-től, miután a Magyar Nemzeti Bank épületében szópárbajba keveredett egy vezető fideszes politikussal. Ez azért volt érdekes, mert az akkor szerzett információim szerint az összetűzésről valaki telefonon értesítette a főszerkesztőt, mire a teljes lapvezetés fogta magát, és elzarándokolt egy televíziócsatorna külvárosi székházába, hogy megnézhesse az esetről készült felvételt.

Úgy éreztem, hogy a vezetés részéről ez a reakció csak akkor nem lehetett abszurd mértékű túlzás, ha létezik valamilyen speciális kapcsolat a titokzatos telefonáló és a Vs között. A telefon pedig logikusan két helyről jöhetett: a fideszes politikus vagy a sajtótájékoztatónak helyt adó Magyar Nemzeti Bank vezetésének környezetéből.

Utóbbi volt a valószínűbb: arról, hogy a Vs mögött Matolcsy milliárdos unokatestvére, Szemerey Tamás állhat, 2013-ban írt először a Cink. A Vs akkori és még korábbi munkatársai közül többekkel beszélgetve további arra utaló jelekre bukkantam, hogy a milliárdos összefüggésbe hozható a lappal. Így például arra a pletykára, hogy Szemerey egyszer személyesen is járt a szerkesztőségben, hogy a legelső főszerkesztővel, Kerényi Györggyel tárgyaljon valamiről. Hogy ez így történt, és hogy Szemerey ráadásul tulajdonosként lépett fel, azt Kerényi a napokban erősítette meg a Magyar Narancsnak. De közvetlen bizonyítékot nem találtam arra, hogy Matolcsy unokatestvére lenne akárcsak közvetetten a tulajdonos.

Itt a piros, ott a stróman

Most, április végén ismét nekifutottam a cégháló felfejtésének. Magyar, nyilvánosan is elérhető cégadatokból tudható, hogy a Vs kiadójának, a New Wave Production Kft.-nek a tulajdonosa egy cseh vállalat, a Bawaco Invest.

Szintén a Bawacóé a hasonnevű New Wave Media Kft., amelyik az Origó hírportált vette meg nemrég – a piacvezető hírportál borsos, 4,2 milliárdos vételárának kiköhögéséhez amúgy nyilván jól jött az a félmilliárd forint, amit Szemerey bankja irányított a jegybank biztosította növekedési hitelprogramból a New Wave Productionnek, illetve az az ismeretlen összegű hitel, amit az akkor még állami tulajdonú és Matolcsy korábbi alelnöke, Balog Ádám által vezetett MKB adott a New Wave Mediának.

A Cink 2013-ban azt írta: “Szemerey Tamás úgy került a képbe, hogy a cseh Bawaco egyik tulajdonosa egy Ján Nagy nevű szlovákiai magyar üzletember, aki több szlovákiai és cseh cégben üzlettársa, illetve alkalmazottja Szemereyéknek”.

A magyar politikai gazdaságtanban – legalábbis a számtalan erről szóló pletyka és egyéb ráutaló jel alapján – a legkevésbé sem szokatlan, hogy egy vállalat vagy bármilyen vagyontárgy igazi tulajdonosa bonyolult cégháló mögé bújjon, esetleg helyette valamilyen megbízható stróman (üzlettárs, alkalmazott, rokon, szomszéd, kutya, macska, gázszerelő) szerepeljen a hivatalos iratokon.

A Vs tulajdonlását érintő, hetek óta zajló nyilvános adok-kapok nagyjából a következőképpen írható le: újságírók egy ládára való közvetett nyomot találnak arra, hogy Szemerey a Vs (és az Origó) tulajdonosa; de a kiadó cáfol; mire az újságírók további nyomokat gyűjtenek, amire újabb cáfolat érkezik. (Egyébként maga Szemerey, illetve a Vs kiadójában egy darabig a saját nevén résztulajdonos Száraz István soha nem cáfolták még, hogy a Bawaco a milliárdost rejtené, pedig alkalmuk – és igény – bőven lett volna rá.)

Fact check

A céghálót még egyszer átnézve azonban arra jutottam, hogy a Cink eredeti állítása téves volt; hasonlóképpen mindenki tévedett, aki átvette a Bawacóra és Nagyra vonatkozó információkat (köztük a tavaly februári cikkemben én is, amiért ezúton szeretnék elnézést kérni a T. olvasótól). Egyetlen kivétel bukkant fel, méghozzá a HVG: a hetilap május elején önállóan és pontosan dolgozta fel a hátteret, és azt a szintén helyes megállapítást tette: “a Bawaco tulajdonosi köre végigkövethetetlen”.

A Cinknél ugyanis anno valószínűleg összekeverték a cseh cégadatbázis megfelelő rubrikáit. Nagy a Bawacónak csak cégvezetője, miközben a vállalat tulajdonosa egy újabb, Idspisa nevű cég. Ennek a vállalatnak pedig a cseh online cégadatbázisból nem megismerhetőek a tulajdonosai. (Ezeket az állításokat egyébként bárki ellenőrizheti ennek a linknek a birtokában). Lehet, hogy Ján Nagy a tulajdonos, lehet, hogy Szemerey, lehet Matolcsy, de megismerhető biztos információk híján lehet akár Semjén Zsolt is. Vagy bárki más.

Közép-európai offshore

Megkértem egy cseh oknyomozó újságíró kollégát is, hogy megfelelő nyelv- és helyismerettel próbáljon utánanézni a cégnek, de ő üres kézzel jött vissza (és tudok még egy magyar újságíróról is, akinek a kérésére szlovák kollégák próbáltak meg – szintén hiába – a helyszínen hiteles információkat gyűjteni a Bawaco korábbi tulajdonosa, a szlovák NY Management hátteréről).

Az átláthatatlan cégstruktúrát amúgy feltehetően profik rakták össze. A 2013 elején alakult Bawaco például afféle “polcról” vásárolt cégnek tűnik – brnói címe megtalálható egy cégalapítással foglalkozó cseh vállalat “virtuális székhelyeinek” címlistáján. Az Idspisát ugyanezen a címen jegyezték be, csak az “s.r.o.” cégformában alakult Bawacóhoz képest egy másik, “a.s.” jelzésű formában. Erről az utóbbi cégformáról azt írja a cégalapító vállalat honlapja: “legnagyobb előnye az s.r.o.-hoz képest a tulajdonosok teljes anonimitása. Míg az s.r.o.-nál nyilvánosak a tulajdonosok, megismerhetőek a cégtárban, az a.s. tulajdonosai nem megismerhetőek – az interneten keresztül sem – senki számára, ideértve a cseh hatóságokat”. Meg persze a magyar nyilvánosságot is.

Mr Tulajdonos

Szóval a helyzet az, hogy az igazi tulajdonos személyét nem igazán lehet megismerni. És úgy tűnik, hogy a cégvezetés kifejezetten szeretné elkerülni, hogy megnevezzen valakit.

Lebhardt Olivér, a Vs azóta már leköszönt főszerkesztője például ezzel válaszolt a Kreatív a tulajdonost firtató kérdésére: “A cégadatok széles köre nyilvános, ezekhez az információkhoz bárki hozzáférhet.” A fentiek fényében ezt elég nehéz mivel kommentálni.

De érdemes megnézni még egyszer a Vs és az Origó kiadójának április végi közös közleményét is. Ebben azt írják: “Szemerey Tamás eddig sem volt, és jelenleg sem tulajdonosa sem az említett két cégnek, sem a hozzájuk bármilyen formában kapcsolódó portáloknak”. Csak azt nem írják, hogy akkor viszont ki az.

Tiszteletteljes kérés

Én most illő tisztelettel arra szeretném kérni az összes titokzatos tulajdonost – azokat is, akik hivatalosan birtokolják az Idspisa részvényeit, és azokat is (az ún. végső haszonhúzókat), akik teljesen vagy nem hivatalosan mögöttük állnak –, hogy hagyják abba ezt a méltatlan bújócskát, álljanak a nyilvánosság elé, és vállalják, hogy van (illetve a lélegeztetőgépre kapcsolt Vs esetében inkább volt) két közéleti hírportáljuk Magyarországon; az egyik ráadásul piacvezető. Szerepeltek már emberek ennél kínosabb dolgokkal is a hírekben. Cserébe elismerem nekik, hogy nagyon jól sikerült elrejtőzniük a cseh cégeik mögé, és ha véletlenül mégis Szemerey Tamás bukkanna elő a Vs és az Origó mögül, azt is nagyon szívesen elhiszem majd neki, hogy a tulajdonosi szerepvállalását cáfoló közlemény egy tájékozatlan PR-gyakornok jóhiszemű hibájából született.

Szerintem senkinek nem hiányzik, hogy még heteket, vagy hónapokat kelljen várnunk arra, amíg magától előkerül egy hiteles bizonyítéknak tekinthető papír. Mert az biztos, hogy valamikor elő fog kerülni.

Sarkadi-Nagy Márton

Kép: parlamenti közvetítés.

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom