Bezárás
Egyéb

78 millióért építik meg újra a Horthy-rendszer Aranyvonatát

1938-ban egy speciális szerelvény, az Aranyvonat vitte körbe az országban a Szent Jobbot az országban, most a Nemzeti Múzeum újraépítteti a vonatot.

tamogatoi_banner_cikkbe

A Magyar Koronaőrök Egyesülete indította el azt a kezdeményezést, hogy a Szent István ereklyéjét egykor szállító vonatot építsék újra. 1938-ban, az első magyar király halála 900. évfordulójának évében, illetve a nálunk tartott katolikus ünnepségsorozat az Eucharisztikus világkongresszus alkalmából vonattal körbehordozták a Szent Jobbot. Minden nagyobb városban megállt és az érkeztére ünnepségeket rendeztek.

Erre a célra épült az úgynevezett Aranyvonat, amelynek később pontos sorsa nem ismert. (Itt egy hosszú videó a szerelvény történetéről, a Facebookon Aranyvonat-építő egyletet is találni.)

Így felújítani nem lehet, hanem újat építtet helyette a Magyar Nemzeti Múzeum. A közbeszerzést – tárgyalásos eljárásként – még tavaly novemberben indították el. Ennek kapcsán a 24.hu írt hosszasan az Aranyvonatról. (Amely egyáltalán nem azonos azzal az Aranyvonattal, amely a második világháború végén tűnt el, és amely a magyar államtól, illetve a holokauszt áldozataitól összerabolt kincseket szállította.)

A kiírás szerint

„ajánlatkérő vagyonkezelésében van az >>Aranyvonatnak<< nevezett vasúti kocsival megegyező méretű vasúti kocsi alváz és forgóváz, amellyel megegyező kocsival 1938-ban, Szent István király halálának 9. centenáriuma alkalmából a Szent Jobbot körbehordozták az országban (az eredeti >>Aranyvonat<< a második világháborúban elpusztult).

Ezeknek a vasúti kocsi elemek átalakítása és felújítása biztosítja a további múzeumi hasznosítást, illetőleg a jövőbeni kiállítási és reprezentatív célokra alkalmassá tételt.”

Nem tudni tehát, hogy a Szent Jobb újbóli körbehordozására készül-e az Orbán-rendszer, mindenestre kizárni ezt sem lehet.

A munka nyerteseit – az erről szóló hirdetmény szerdán jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben – nem lehet iparági botrányként kezelni, hiszen a múzeum a MÁV Nosztalgia Kft.-vel és a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel állapodott meg. (Az eredetit utóbbi vállalkozás elődje építette meg.) A két céggel nettó 78,73 millió forintra szerződtek, az eredeti felhívás szerint 18 hónap alatt kell elvégezni a munkát.

Csepregi Botond

Kiemelt kép: Történelem portál

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom