Bezárás
Egyéb

Hunvaldék félmilliárdra perlik az államot a lefoglalt Cessna miatt

Félmilliárd forintra perli a magyar államot a Hunvald György büntetőügyében lefoglalt Cessna miatt a volt VII. kerületi polgármester felesége tulajdonában álló cég, amely a repülőgépet üzemeltette. Az MSZP kerületi pártszervezete élére frissen megválasztott Hunvald valahai, alapvetően posztszovjet  bizniszekben érdekelt vállalkozásai mára kimúltak, az utolsót 2014-ben számolták fel.

tamogatoi_banner_cikkbe

2014-ben írta a HVG, hogy Ferihegyen „rozsdásodik” Hunvald György volt erzsébetvárosi polgármester gépeként emlegetett, valójában felesége érdekeltségében álló Cessna Citation 500-as ötszemélyes repülőgép. Olyannyira megfelelő szó lehetett a „rozsdásodik” a helyzet leírására, hogy az OTP Faktoring tavaly végrehajtást táblázott a gép tulajdonosára, a Skyjet Aviation Kft.-re.

Az OTP 160 millió forintos hiteléből vette ugyanis meg a Skyjet a Cessnát 2007-ben – ezt Hunvald mondta el most az Átlátszónak. A kisgép a cég első évi mérlege eszközeiben még 159,4 milliós értékként szerepelt, ez a tétel a tavalyi beszámoló szerint 11,8 millióra apadt.

Hunvald szerint a vagyonvesztés a magyar állam sara, miután úgy foglalták le a repülőt az ellene indult büntetőügyben, hogy a földön kellett maradnia, a cég nem dolgozhatott – árbevétele évek óta nulla forint -, még a svájci szervizbe sem jutottak el vele, a faktorcég szakértője szerint gazdasági totálkáros lett.

A Skyjet Aviationt a Washingtonban bejegyzett Westempt Worldwide LLC többségi, s a Malév két akkori pilótája kisebbségi tulajdonosként hozta létre, Hunvald elmondása szerint a Westempt egyharmada volt a feleségéé (2013 óta a Skyjet száz százaléka közvetlenül Hunvaldné tulajdona).

Az elgondolás az volt, hogy sűrűn utazó üzletembereket bérrepültetnek – az OTP el is fogadta az üzleti tervet. Az első teljes évben, 2008-ban 132 millió árbevétel csilingelt a kasszában, szóval az üzlet ígéretesnek tűnt.

Közbejött azonban a 2009-ben indult büntetőügy, amelyben a Központi Nyomozó Főügyészség lefoglalta a repülőt. Az ügyészség érdeklődött amúgy a végrehajtó kamaránál, hogy mi történik, ha nem a részvényeket, hanem a repülőt einstandolja, s ott azt válaszolták, hogy attól még a cég működhet. Később, már a bíróság előtt egy másik megyei végrehajtó kamara azonban ellentétesen döntött, miszerint a gépnek a földön kell maradnia.

Vagyis az üzlet befuccsolt, a bank pedig jobb híján rátette a kezét a másik zálogtárgyra, Hunvaldné ingatlanára. Ezek miatt a fejlemények miatt követel a Skyjet most félmilliárd forintot az államtól a minap indított polgári perében.

„Ez a repülő sztorija. A luxusautókból pedig egy szó sem volt igaz. Az történt, hogy a Garay piac épülete alatti mélygarázsában, a mínusz negyedik szinten a tulajdonos izraeli befektető autómúzeumot működtet – a mai napig egyébként -, erre hitte az egyik bulvárlap fotósa, hogy az enyémek a luxusautók” – állítja most az expolgármester, aki a múlt héten hivatalosan is visszatért a politikába.

Pár nappal azután, hogy az MSZP a szintén egykori vádlott-polgármestert, Molnár Gyulát választotta elnökké, Hunvaldot is megszavazta a VII. kerületi pártszervezet.

Kapcsolódó cikkeink

Ítélet a Hunvald-ügyben: Tyúklopási üggyé szelídült erzsébetvárosi ingatlanpanamák

Percemberke a kígyófészekben – Molnár Gyula új MSZP-elnök portréja

Ezzel együtt a politikai baltérféllel ellenségesnek nem mondható 168 Óra 2009-es, a Hunvald-jelenséget összegző cikkének a címe ez is volt: Hunvald múlt nélkül, Jaguárral érkezett.

Valamiért a Jaguár valóban megragadt a polfolklórban: ma is akad az MSZP-ben, aki akkori gúnynevén, Jaguár Gyurinak nevezi a volt polgármestert.

A „múlt nélkül” kifejezés pedig alighanem az ausztrál évekre utal, legalábbis a cikkben úgymond fekete lyuknak titulálják az 1990-1992-es esztendőt – s jelenleg is akadnak ismerői között, akik érzékeltették az Átlátszónak: szívesen tudnának többet ezekről az időkről.

Ma ő úgy emlékezik vissza: másodéves volt a gödöllői agráregyetemen, amikor 56-os kivándorló nagynénje odahívta. Ő akkor megszerezte az akkoriban szükséges magyarországi engedélyeket, de végül maradt. A diplomaszerzés, s rövid egyetemi karrier után – fiatal jegyesét hátra hagyva – mégis kiment Melbourne-be, úgymond szerencsét próbálni.

A szemészorvos nagynéni egyik betegének műanyag bútorokat gyártó cégénél dolgozott, de két év múlva ráunt az országra. „Lelassított, teljesen betompultam”, mondja most. Időközben hazaugrott megesküdni, akkori arája azóta is a felesége: ő az, akit az állami Szerencsejáték Zrt. is foglalkoztatott belső ellenőrként már a családi bűnügy kipattanása után, jelenleg pedig Skyjet-tulajdonos.

Azt, hogy két év kinti munka után miért „csak” középfokú angol nyelvismeretet írt Hunvald későbbi önéletrajzába, úgy magyarázza, hogy nem volt szüksége magasabb szinten elmélyedni az angolban.

Hazatérvén nyomban beveti magát a vállalkozásokba, üzlettársai szinte – néhány rokon mellett – kizárólag a volt szovjet utódállamok polgáraiból tevődnek össze. Mint mondja, valamennyien egyetemi ismeretségek. Az elsőként, 1992-ben alakított Komrat Bt.-ben cégtársa volt a moldovai származású, Gödöllőn élő Pavel Dudoglo is – ő az, aki utóbb Weinek Leonard (SZDSZ) volt zuglói polgármesternek adott közterületi parkolási tanácsokat 2007-2008-ban.

A Komrattal Hunvaldék – a politikus elmondása szerint – a Rákóczi téri piacon árultak bútorokat, amelyeket a volt Szovjetunió fő bútorellátó országának számító, a „birodalom” szétesésével megrendelés nélkül vegetáló Moldovából hoztak be, ami Transznyisztria önállósági törekvései után kalandos vállalkozás volt, néha még az alapanyagokat, például a lakkot is ők szállították az ottani üzembe, de megérte.

A bútorcég húzta a legtovább, 2014-ben felszámolással szűnt meg, az utolsó ügyvezető Dudoglo volt. A másik két Hunvald-érdekeltség, a belarusz MTZ traktorokat forgalmazó Wolf Kft. 2005-ben, a Karbob-SN Kft. 2006-ban hivatalbóli törléssel (vagyis fantomcégként) szűnt meg – ekkor azonban Hunvald már régen elhagyta a vállalkozásokat. Mint mondta, 1998-ban, alpolgármesteri kinevezésekor lépett ki, hogy úgymond ne legyen támadható.

Ehhez képest furcsa ugyan a 2007-es Skyjet-alapítás, de a jelenleg harmadéves joghallgató Hunvald hárít, mondván, az a cég a feleségéé.

A politikának ekkor – a vállalkozások elhagyásakor – már részese volt: 1994 márciusában lépett be az MSZP-be, egy évvel később már a kerületi elnökség tagja volt, 1996-tól pedig az Erzsébetvárosi Vagyonkezelő igazgatósági tagja.

Főképp a Karbob-SN-nek – benne szintén üzlettárs mások mellett Dudoglo – köszönhetően nem üres zsebbel csapott fel politikusnak. A cég, még Hippocampus néven Nyugat-Európából, illetve Magyarországról származó autókat kínált főképp ex-szovjet, elsősorban orosz vevőknek, Hunvald elmondása szerint a kilencvenes évek elején a Fővárosi Autópiac egyik legnagyobb értékesítője volt.

Rádi Antónia

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom