Ismét dolgozni fognak a Budapest-Esztergom-vasútvonalon – most 33,7 milliárdért

Budapest-Esztergom-vasútvonal, Óbuda, fotó:
MTI/Kovács Attila
Budapest-Esztergom-vasútvonal, Óbuda, fotó: MTI/Kovács Attila

Még nincs egy éve annak, hogy átadták a vonalat, újabb munkálatokat kezd rajta egy, a Strabag vasútépítő cégét is magában foglaló konzorcium. A vasútvonal felújítása összesen így 78 milliárd forintba fog kerülni, kilométerenként 1,5 milliárd forintba.


tamogatoi_banner_cikkbe
2015. augusztus közepén indult újra három évig tartó, összesen 44 milliárd forintból elvégzett felújítás után a Budapest-Esztergom-vasútvonal teljes szakaszán a közlekedés. A beruházás eredményeképpen a gyorsjáratok 17, a személyvonatok 5 perccel hamarabb teszik meg az utat.

Azonban 2015. októberben már ki is írtak egy újabb tendert, ezúttal a vasútvonal villamosítására vonatkozóan, a nyertest pedig most hirdették ki. Ezek szerint 33,7 milliárd forintért a Strabag Vasútépítő Kft., az MVM OVIT Zrt., és a TRSZ Kft. alkotta konzorcium végezheti el a munkát – olvasható az uniós közbeszerzési értesítőben. A jelenlegi beruházás összértékét eredetileg 28,6 milliárd forintra becsülték, de most úgy tűnik – a korábbi projektet figyelembe véve –, hogy 78 milliárd forint körül lesz a Budapest-Esztergom-vasútvonal felújításának költsége. Vagyis az 53 km-es vasútvonal minden egyes kilométere 1,5 milliárd forintba, 1 perc gyorsulás 4,6 – 15,6 milliárd forintba kerül.

A Strabag cégei egyébként, a Közgéppel ellentétben, évek óta sikeresen szerepelnek a közbeszerzéseken, a Strabag Általános Építő és a Strabag MML 2013 és 2015 között 248,3 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el. A vasútvonal korábbi felújítási munkálatai során pedig két alkalommal is a nyertes konzorcium tagja volt Szijjártó Péter édesapjának volt cége, a Vasútépítők Kft.

D. Kovács Ildikó

Frissítés 2016.07.08.: Cikkünk megjelenése után a közbeszerzést kiíró NIF Zrt. az alábbi tájékoztatást küldte el részünkre:

“A fejlesztés keretében nem csupán a villamos felsővezetéket építjük ki Rákosrendező és Esztergom között, hanem korszerűsítjük és átépítjük az esztergomi állomást, a felvételi épületet, tehervonati fogadó vágánycsoportot létesítünk, illetve áthelyezzük az autóbuszpályaudvart a vasútállomás mellé a gyors, kényelmes megközelíthetőség és a rövidebb átszállási idő érdekében. Ezen felül átépítjük a vonalszakaszt Rákosrendező és Újpest között, Angyalföld-Újpest viszonylatában új második vágányt építünk. Klotildligeten és Dorogon szintén átépítjük a felvételi épületet,  Dorogon buszfordulót is létesítünk, illetve új, második vágányt telepítünk Preymesser elágazás felé. Óbuda állomáson villamos fenntartási telephelyet létesítünk, Esztergom külterületén új vontatási alállomást létesítünk, Budapest-Istvánteleknél pedig kibővítjük a meglévőt.”

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

  • Bálint László Hatfaludy

    Hát ahogy a cikket olvasom, az eddigi korszerűsítés/rekonstrukció/felújítás stb.) az eddigi vontatási mód megtartásával történt, az új meg arról szól, hogy a már felújított vasútvonalon elektromos vontatás lesz, azaz, “villamosítják”. Lehet, egy kosszal is elvégezhető lett volna, talán összességében kevesebb pénzért is időigénnyel,(nem ismerem a részleteket), de az egyik széna, a másik szalma.Igaz, nem mindenki tudja a különbséget a városlakók körében, hát inkább úgy írom, hogy az egyiknek kormos lehet a füstje, ami ráadásul büdös is és az utasember ruhájának sem tesz igazán jót, különösen, ha szép , világos nyári öltönyben ücsörög az ülésen, a másiknál meg ilyen gondok nincsenek.

    • http://sparhelt.blogspot.com Sparhelt

      Előbbi már a gőzvontatás korában sem volt ennyire durva, a dízel pedig végképp nem kormol annyira, hogy ez problémát jelentsen.

      • Bálint László Hatfaludy

        Kedves Sparhelt! Magam részéről a “villanyvonatokat” többre becsülöm a Diesel-mozdonyosoknál, és azért az utóbbiak, ha nem is “kormolnak”, de tudnak olykor kibocsátani egy kis égésterméket (utaztam ilyenen, lehet, rossz volt valamilyen ” beszabályozás”). Egyébként közismert, hogy a vasút megszületése óta mind a vontatás, mind a pálya elemi rengeteget fejlődtek, de máig a villamos vontatás a legtisztább, környezetvédelmi szempontból a legkedvezőbb. Számomra az lett volna érdekes, ha a cikk-noha ez nem valami közlekedési szakfolyóirat, -arra is kitér, hogy volt -e valami érdemi oka a két fázisban történő megvalósulásnak, mert gondolom nem az van mögötte, hogy valamilyen ügyeletes tárca-káder kétszer vághasson avatószalagot.

        • Fantasztitusz

          Jobb a villanyvonat,nem is vitás.A kérdés csak az,hogy hirtelen mitől lett 50 milliárddal tőbb a beruházás összege,mint az eredetileg tervezett??

          • Bálint László Hatfaludy

            Kedves Fanasztitusz! Hát lehet, hogy olyan volt, mint mikor hirtelen NATO tagok lettünk és a frissen szabad országgá vált Albánia számára egy kikötőt kellett építeni, persze nemzetközi tender stb. A legjobb ajánlatot szakmai szempontból magyar közreműködéssel tették, de valami francia társaság nyert, mert övék volt a legolcsóbb ajánlat. Aztán, miután megnyerték és megépítették, többszörösébe került, mert az szerződéseket nem fix-árra kötötték.stb. stb.
            Meg, hogy idehaza maradjak, a Gellért-hegy hőforrásai miatt kissé többe került a 4 METRO a Vámház-téri állomás és a Gellért-téri állomás között, mert sokat kellett nyavalyogniuk az elhagyott talajmechanikai vizsgálatok miatti bajokkal, de az állomások igencsak szépre sikeredtek, fotózzák is a turisták cefetül…

        • http://sparhelt.blogspot.com Sparhelt

          Kedves László! Az esztergomi vonalfelújítás a saját idejében meglehetősen hírhedt volt, tekintve, hogy a világ összes pénzét ráköltötték és mégsem tudták normális minőségben elkövetni, illetve határidőre sem. Akkor nagyon fontos volt az átadás, lehet, hogy pont a sok csúszás miatt ezért valósíthatták meg két lépésben. Ha keres a neten, rengeteg anyagot fog találni erről a várkertbazár-szerű beruházásról.

          • Bálint László Hatfaludy

            Kedves Sparhelt! A hazai protokollberuházásokból a kőröshegyi völgyhíd- óta tele van a “hócipőm”,sokszor már nem is tudom, sírjak, vagy nevessek, szakmai szempontból is, építésszervezési szempontból is, az erőltetett átadások hülye ceremóniáiról meg végkép nem beszélve. Az esztergomi vasútvonal kapcsán csak azt nem értem, hogy a riporterben még csak fel sem merült, hogy megkérdezze, miért nem lehetett a korszerűsítést úgy csinálni, hogy a villamosítás is megtörténjen.Kormányoktól függetlenül szórjuk a pénzt és csinálunk hülyeségeket, amin természetesen mindig kaszálnak egyesek.(Várkert-bazár, dunaújvárosi Duna-híd, 4 METRO rossz állomás kiosztásokkal, az M6 alagútjai, az M0 leállósáv nélküli ökörsütéses átadású szakasza stb. stb.) Sokszor felrémlik, a szocializmus fölényét sokak szemében azt bizonyította, hogy nem döglöttünk bele, hát lehet, a mai piacgazdaság hazai építőipari produktumai egy részével is így vagyunk.. .

  • Ludvig Jenő

    No comment

  • Imre Gyarmati

    Lehet lenyúlni belőle bőven! Hajrá…

  • János Virág

    Hány százalék a lenyúlási ráta? 30%.

  • Kacsa

    Állítólag “Mészáros Lőrincnek” már vasútvállalata is van gyerkőcök…

  • József Antal

    A TGV került ennyibe…330 km/h az átlagsebessége, az esztergomié pedig 33 km/h.

    • Klára Kabai-tóth

      A “fékek és ellensúlyok” miatt, amit ugyan kiszereltek az alkotmány(osság)ból, de beleapplikálták a zesztergomi csühögőbe!

      • József Antal

        A vonalból a lopást a liberálisok kezdték és folytatták. Pontosan az az érdekes, hogy a fidesz ezt miért is hagyta?…
        2016.07.08. 20:44 ezt írta (“Disqus” ):

  • Zajzon Ildiko

    A feléből még lehetet volna csinálni a tízes elkerulőjét Annak még értelme is lenne

  • János Virág

    Hát a mienk orbáni kisvasút az egész vonalon!