Puchék győztek a Kékszalagon, Szálasi miniszterének egykori hajójával

A Daruvár 1940-ben. A hajóban hátul Reményi-Schneller Lajos, a tulajdonos. Fotó: FORTEPAN
A Daruvár 1940-ben. A hajóban hátul Reményi-Schneller Lajos, a tulajdonos. Fotó: FORTEPAN

Nyilas pénzügyminiszteré volt, majd államosították, Rákosiék pártelitjének fényűzését is szolgálta, jelenleg pedig a Puch-család hajózik a Daruvár vitorlással, amely a hét végén összevont cirkáló osztály kategóriában megnyerte a Kékszalag versenyt a Balatonon. A kapitány Haris György egykori SZDSZ-közeli üzletember volt.

 

tamogatoi_banner_cikkbe

 

A II. kerületi Budenz utcában működik és tavaly-tavalyelőtt zéró árbevételt termelt Daruvár Hajózási Kft. A 2009-ben létrehozott cégecskének nemigen látszik más tevékenysége, mint hogy gardírozza a Daruvár nevű vitorlást. Hogy tulajdonolja-e, az nem egyértelmű, a kft fő tevékenysége „hajó, csónak javítása”, a tárgyi eszközállomány 13 millió forint, az éves beszámoló viccesen így fogalmaz a cég létrehozásának céljáról, hogy

„a meglévő erőforrások optimális kihasználásával és a szinten tartáshoz szükséges fejlesztésével a gazdálkodás hosszú távon jövedelmezően, a piaci igényekhez igazodóan működjön”

A kft ügyvezetője Barinkai Péter, akit nemrég emlegettünk – Molnár Gyula új MSZP-elnök pályaívét bemutató cikkünkben – mint aki egy időben Wallis-csoporttal is együtt mozgott, de a Puch László volt MSZP-pártpénzemberhez kötődő pártszékházmutyi-cégben, a Horizont Zrt.-ben is érdekelt volt.

Kapcsolódó cikkek

Puch bécsi biznisze: fúziós székházfiók

A bank viszi a székházpénzt, eladósorban a Népszava – kong a kassza Puch László után

A pártalapítvány esete a kiürített kiadóval: a Népszabadság nehéz napjai

Kis Oligarchatározó: Puch László

A KNYF nem biztosított megfelelő munkafeltételeket a politikusokat elszámoltató ügyésznek

Eltemetett ügyek – teljes kudarcot vallott a nyomozóhatóság a BKV-ügyben

BKV-ügy: A gyanúsítottak sűrűn emlegették az MSZP pénztárnokát

Pártpénztárnokot is találtak Hagyó ügyvédének határidőnaplójában

A Daruvár Kft. tulajdonosai a saját lábon álló következő generáció: Barinkai András és Barinkai Rudolf, Puch Eszter és ifjabb Puch László, valamint a svájci érdekeltségű, ám a családfőkhöz is köthető (egy időben szintén Horizont-részvényes) Bojtár 64-66 Ingatlanhasznosító Kft.

Izgalmasabb azonban a Daruvár hajó sorsának alakulása. 1938-ban bocsájtották vízre, tulajdonosa, Reményi-Schneller Lajos a Horthy-éra több kormányában is pénzügyminiszter volt, s tárcáját megtartotta a Szálasi-féle nyilas adminisztrációban is. A Népbíróság ítélete nyomán háborús bűnösként kivégezték, javai egy részét, a Daruvár hajót is államosították.

Az úgynevezett 60-as cirkálót Nemzetköziség névre „keresztelték” át, s állomáshelye a kommunista rezsim elitjének nyaralóhelye, a balatonaligai pártüdülő lett. Később az Országos Tervhivatal, majd a Pénzügyminisztérium lett a gazda – amikor is visszakapta az eredeti Daruvár nevet -, ahol a kilencvenes évek elején, a vitorlás szakosztály megszűnésekor eladták azoknak, akik addig is versenyeztek vele.

A hajót 1995-ben és 2010-ben is teljes körűen, szakértők szerint alsó hangon is több tízmilliós értékben felújították. Egy időben a Vasas színeiben indult versenyeken, legutóbb pedig a BVSC-Navy sportklub csapata rajtolt el vele a hétvégi Kékszalag versenyen. Ahol kategóriájában – összevont cirkáló osztály – az első lett a magyar vitorlássport legnevesebb, Balaton-kerülő megmérettetésén.

 

puchos

 

A csapatban ketten is részt vettek a Daruvár Kft. tulajdonosai közül: ifjabb Puch és Barinkai Rudolt (pont ilyen nevű logisztikai főnök dolgozik internetes találatok szerint a NER verőlegényekkel támogatott presztízsberuházását, a Liget-projektet koordináló Városliget Zrt.-nél, de meglehet, puszta névazonosság, mindkét címen érdeklődtünk erről, ha válaszolnak, ismertetjük azt is).

A Daruvár csapatát erősítette a szintén horizontos Simon Dénes, korábbi MSZP-s parlamenti pártszakértő, az idősebb Puch bizalmi embere.

A kormányos pedig Haris György üzletember, aki 1994-ben és 1998-ban is az SZDSZ képviselőjelöltje volt, az elmúltnyolcévben pedig az állami Malév Zrt. it, majd fb-tagjaként is tevékenykedett. Posztjában négy évvel megfiatalítja ugyan a Daruvárat, de azért büszkélkedik a győzelemmel.

Sikerük annál szebben csillog, hogy Gál András Levente, a második Orbán-kormány igazságügyi közigazgatási államtitkára, később a Jó Állam fejlesztési koncepció kormánybiztosa, 2012-2013-ban a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke kormányossága alatt hajózó csapat csak a hatodik helyet csípte meg.

Rádi Antónia

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.