Bezárás
Egyéb

Máris cenzúráz a Mediaworks? Pedig még ott sincs Mészáros

Nem hosszabbította meg a próbaidő lejárta után a Világgazdaság című napilap Máriás Leonárd újságíró szerződését. Formailag a döntésnek nincsen köze ahhoz, hogy értesüléseink szerint a Soma- és Tarnói Gizella-díjas tényfeltáró riporter pár napja konfliktusba keveredett a szerkesztőivel azon: megírhatja-e a Magyar Nemzeti Kereskedőház gigantikus veszteségéről szóló hírt. Ezt a lapot (is) Mészáros Lőrincnek szánják.

tudta_elofizetok

Előfizetőket keresünk – támogasd a független tényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!

Június 7-én büszkélkedett közleményben a Mediaworks kiadócsoport, hogy lapjuk, a Világgazdaság leigazolta a HVG online kiadásától Máriás Leonárd többszörösen díjazott tényfeltáró újságírót. A munkaviszony nem tartott sokáig: értesüléseink szerint a próbaidőt nem követte véglegesítés, ez pénteken derült ki.

A próbaidő tudomásunk szerint pár napon belül lejárt volna, ilyenkor nem is szükséges föltétlenül az indokolás.

Máriás nem kívánt nyilatkozni az Átlátszónak, a Mediaworksbe küldött kérdésünkre egyelőre nem érkezett válasz. Más forrásokból úgy tudni, pár napja az újságíró erősnek mondható konfliktusba került a szerkesztő gárdával, s cenzúrát, illetve öncenzúrát is emlegetett.

Történt, hogy a múlt hét közepén, több hónapos késés után a külügyminisztérium botránycége, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. végre közzé tette 2015-ös éves beszámolóját, amiből kiderült, horribilis, csaknem 6 milliárd forintos veszteséggel gazdálkodott. Máriás erről akart hírt adni, de témaötlete falakba ütközött a múlt csütörtöki témamegbeszélésen. Komolyan vehető szakmai indokolást – miért nem érdekes a cikk – gyakorlatilag nem kapott. Az esetet több neve elhallgatását kérő újságíró is megerősítette most az Átlátszónak.

Nehezen is adható lapszerkesztési szempontból értelmezhető magyarázat a közlés megtagadására. A hír gazdasági jellegű, aktuális, érdekes és fontos, ráadásul a Világgazdaság a közléssel alighanem megelőzte volna a versenytársakat. Adott esetben, az online felületükön megjelenve akár a témáról elsőként író Átlátszót is: a mi cikkünk múlt péntek reggel jelent meg.

Kapcsolódó cikkeink

Megy a bruszt a Népszabi kiadójáért, de még nem ütötték nyélbe az üzletet

Mészáros Lőrinc hatalmas médiabirodalomra tenyerelhet

Pecina-Vitézy biznisz? Mediaworks-jelzálog a Helyi Téma védjegyein

Megválik a VS.hu a Rogán szavába vágó újságírótól

„A Magyar Telekom megfogalmaz bizonyos igényeket” – itt az Origo szerkesztőségi értekezletének leirata

Mindehhez képest a Világgazdaság szerdán barátkozós, a sikereket (!) hangsúlyozó interjút közölt az MNKH vezérigazgatójával egy másik szerzőtől.

Az esetet kényessé teszi, hogy napok (hetek) óta találgatás tárgya: a tulajdonos Vienna Capital Partners eladja-e (netán már el is adta) Mészáros Lőrinc érdekeltségének a Mediaworksöt.

Rádi Antónia

Frissítés (2016. szeptember 7.) A Világgazdaság főszerkesztője és szerkesztősége az alábbi közlemények megjelentetését kérték a cikkel kapcsolatban:

Tisztelt Főszerkesztő!

Lapjukban szeptember 3-án rendkívül súlyos állítások jelentek meg a Világgazdaságról. Az Átlátszó újságírója a cikk elkészítése előtt szerkesztőségünket semmilyen formában nem próbálta megkeresni, annak ellenére, hogy az írásában igen komoly vádakat fogalmaz meg lapunk szerkesztési gyakorlatával kapcsolatban.

Az elmúlt két napban lefolytattam egy belső vizsgálatot, melyből kiderült, semmiféle törekvés nem történt az újságíró elhallgattatására – sem most, sem pedig korábban bármikor. Annak, hogy Máriás Leonárd nem írhatott a kereskedőház eredményéről, rendkívül prózai oka volt: szabadságon volt. Szerdán az Origón látott elsőként napvilágot a kereskedőház hatmilliárdos veszteségének ténye, az ügyeletes szerkesztőnk pedig felkérte a témában járatos kollégát, ennek apropóján készítsen interjút a kereskedőház vezetőjével. Máriás Leonárd ekkor szabadságon volt. A kereskedőház az interjúkérést még aznap visszaigazolta. Mikor Leonárd csütörtökön, miután visszatért szabadságáról jelezte, foglalkozna a kereskedőház ügyével az ügyeletes szerkesztő közölte vele, a feladatot már előző nap kiosztotta más kollégának.

Ha az Átlátszó újságírója vette volna a fáradságot, hogy a Világgazdaság szerkesztőségét, mint érintett felet megkeresse az ügyben számára is kiderült volna, hogy szó sem volt semmiféle cenzúráról.

Mivel a cikk a szerkesztőség munkatársait rendkívül rossz színben tüntette fel, kérem, az alábbi levelüket változatlan formában közzétenni szíveskedjék.

tisztelettel,

Mezősi Tamás

főszerkesztő

Világgazdaság

A Világgazdaság szerkesztőségének nyilatkozata

A Világgazdaság szerkesztőségében nincs cenzúra. Ha volna, már nem dolgoznánk itt. Munkánkat igyekszünk a lehető legmagasabb szakmai-etikai mércék szerint végezni, ezért megdöbbenéssel olvastuk az Átlátszón megjelent, ennek ellenkezőjét állító cikket. Az írás a Világgazdaságnál dolgozó szerkesztőket és újságírókat személyében sértette. Témáink kiválasztásakor és feldolgozásakor függetlenül döntünk, aki olvassa lapunkat, ennek bizonyítékaival nap mint nap találkozhat.

Az Átlátszó újságírója viszont véleményünk szerint nem teljesítette azt az újságírói szakmai minimumot, hogy próbálja megismerni a másik fél álláspontját is, hozzánk nem érkezett tőle megkeresés. A cikk egy volt munkavállaló – akivel egyéb okokból nem hosszabbítottunk szerződést – nézőpontjából, egyoldalúan mutatja be a történéseket, a mi szemszögünkből nézve egészen másként történt az eset. Akit érdekelnek a részletek, elérhetőségeink megtalálhatók – mint ahogy a cikk megszületése előtt is megtalálhatók voltak -, például a vg.hu oldalon.

Egyet ismételten leszögezhetünk: a Világgazdaságnál nincs cenzúra. Ha volna, már nem dolgoznánk itt.

A Világgazdaság szerkesztősége

Az Átlátszó megjegyzése:  Nem felel meg a valóságnak, hogy kollégánk nem próbálta reagáltatni az érintettet, az alábbi megkeresést küldte a Világgazdaság kiadójának a cikk megjelenése előtt, amire a mai napig nem kapott választ.

——– Original Message ——–
Subject: Fwd: Re: Máriás Leonárdot is leigazolta a Világgazdaság
Date: 2016-09-02 17:15
From: Rádi Antónia <radi@atlatszo.hu>
To: “Bozsik, Brigitta” <brigitta.bozsik@mediaworks.hu>

Kedves Bozsik Brigitta,

az alábbi közleményben értesítettek nem régen, hogy a Mediaworks leigazolta Máriás Leonárd kollégát.
Tudomásom szerint ma kiderült, nem hosszabbítják meg a szerződését a próbaidő letelte után.
Kérdésem: összefügg-e ez azzal, hogy pár napja a kolléga szerkesztője nem engedélyezett egy témát (Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. mérlege), és ebből konfliktus alakult ki a kollektívában?

Köszönöm, hogy segíti a munkámat, üdvözlettel:


Rádi Antónia
újságíró
Átlátszó.hu

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom