Bezárás
Egyéb

Az ingatlanbérlet miatt került jelzálog a Népszabadság márkavédjegyeire

Tíz éves bérleti szerződést kötöttek a Mediaworks cégei a Corvin-pláza ingatlantulajdonosával, amire 2 millió euró értékű bankgaranciát vállalt a nemrég Fidesz-közelbe privatizált MKB Bank. Felmondás esetére három éves bérleti díj volt a kötbér, plusz még némi baksis – ilyen feltételek mellett nem nehéz veszteségesen működtetni újságot.

KORMÁNYPROPAGANDA HELYETT VALÓDI HÍREK

Előfizetőket keresünk – támogasd a függetlentényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!

Előzmények

Oligarcha-alkuk, zsarolások és gyáva arrogancia – ezért zárták be a Népszabit

“Kiküldtek a hídra és ránk robbantották a két oldalát” – így tüntettek a Népszabadságért

Publikációs felületet és közösségi adománygyűjtő kampányt ajánlunk a Népszabadság szerkesztőségének

“Nagy mesterterv volt” – így nyírták ki a Népszabadságot

A pályámon még nem ütköztem ilyen akadályba – Máriás Leonárd újságíró

A pártalapítvány esete a kiürített kiadóval: a Népszabadság nehéz napjai

Pecina-Vitézy biznisz? Mediaworks-jelzálog a Helyi Téma védjegyein

Máris cenzúráz a Mediaworks? Pedig még ott sincs Mészáros

Megy a bruszt a Népszabi kiadójáért, de még nem ütötték nyélbe az üzletet

Mészáros Lőrinc hatalmas médiabirodalomra tenyerelhet

Akár bruttó 20 euró, esetenként még több az üzemeltetési költséggel kalkulált bérleti díj havonta négyzetméterenként a Corvin-cétány irodaházaiban az ingatlanos oldalak közlése szerint.

Még a korábbi tulajdonos Ringier költöztette ide, a Futó Péter nagyvállalkozó nevével fémjelzett Futureal-csoport fejlesztette luxus-irodákba kiadványait, köztük a most, immár a Mediaworks által bedöntött Népszabadságot, s már akkor felmerült, mi értelme volt az ügyletnek.

A Futureal honlapján „Mediaworks Towernek” nevezett irodaház „speciálisan a bérlő igényeinek megfelelően került kialakításra”.

A Népszabadságnak ugyanis volt saját tulajdonú székháza, szerkesztőségi források szerint évente annyi üzemeltetési költséggel, mint amennyi egyhavi kiadás a Corvin-negyedben.

Mostanra a jelek szerint be is látták a tulajdonosok is, legalábbis testületileg visszatérnek a volt Népszabadság-székházba a Bécsi útra. Kivéve a Népszabadságot, amelynek stábját kizárták az épületből, részletek itt:

Oligarcha-alkuk, zsarolások és gyáva arrogancia – ezért zárták be a Népszabit

Most az Átlátszó olyan iratokra bukkant, amelyek igazolni látszanak, hogy az ingatlanbérlet nem kizárólag a bérleti díj miatt tartalmazott laikus szemmel meghökkentőnek tűnő megkötéseket.

Tavaly nyáron döntött a Mediaworks-csoport különféle kiadóinak összeolvadásáról egy központi zrt-be, ekkor a beolvadó cégek zárómérleget készítettek.

Durva kötbér, eurómilliós bankgarancia

Az egyik ilyen kft dokumentuma szerint a bérleti szerződés a Furureal-céggel (Corvin Towers Kft.) nem kevesebb, mint tíz évre szólt, felmondás esetére pedig kötbér címén 3 éves bérleti díj járt a bérbeadónak.

Mindezekre a kötelezettségekre az MKB Bank nyújtott bankgaranciát 2 millió euró értékben, a társaság teljes vagyonára pedig jelzálog került.

Az Átlátszónak neve elhallgatását kérő, neves budapesti ingatlancég szakemberei azt fűzték hozzá, hogy az üzemeltetési költséggel számolt bruttó 20+ euró bérleti díj nettó 14-15 euróra jön ki, ami nem kirívó a környéken.

A tízéves időtartam sem egyedi, bár általában öt évben állapodnak meg a felek. Ami azonban kétségtelenül szokatlan, az a kötbér mértéke.

zalog

Mégis sürgős volt az őszi költözés a Mediaworksnek, s hogy ne járjanak nagyon rosszul, információink szerint bérlőt is találtak maguk helyett: egy informatikai vállalkozást a környékből. Azt azonban nem tudni, az új bérlő szintén vállalta-e valamennyi nagyvonalú feltételt.

A történet annyiból azonban mindenképpen érdekes, hogy a kiadó a veszteséges gazdálkodásra hivatkozva húzta le a rolót a Népszabadságnál.

Eközben kiderült az is: augusztus 9.-én a teljes Mediaworks-vagyonra, köztük a Népszabadság védjegyére is jelzálogot jegyeztetett be szintén az MKB Bank egy ismeretlen összegű tartozás fejében. Ez az a bank, amelyet tavasszal ködös hátterű befektetési alapok privatizáltak, a szálak Matolcsy György felé vezetnek.

Mi lesz a fedezettel? Az MKB nem idegeskedik

A jelzálogbejegyzés előtt néhány nappal hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal, hogy a Mediaworks megveheti a WAZ/Funke-csoporttól a Pannon Lapok Társaságát.

Kérdeztük az MKB-t nem aggasztja-e a bankot, hogy az egyik fedezet, a Népszabadság-védjegy az újság „szünetelésével” gyakorlatilag elértéktelenedett, terveznek-e lépni a fedezet biztosítása érdekében. Ezt a választ kaptuk:

„Ilyen jellegű kérdésekre az MKB Banknak nem áll módjában válaszolni, mert az banktitkot sértene. Általánosságban elmondható, hogy a bank mindig a lehető legnagyobb körültekintéssel jár el a hiteldöntéseket megelőzően, a bankszakmai elveknek és a belső szabályoknak megfelelően határoz a hitelkihelyezésekről és a hitelek kezeléséről. Ugyanakkor egyedileg nem avatkozik bele a finanszírozott cégek menedzsmentjeinek döntéseibe.”

A jelzálog mindenesetre azt is jelenti, hogy nem értékesíthető a Népszabadság – ezt a nevet legalábbis nem használhatja (sem a NOL-t, sem a Népszabit). Egyebekben is mintha fogyna a szerkesztőség reménye az újra indulása, most már főképp munkajogi dolgokról tárgyalnának.

Ha volna kivel. Vezérigazgatója ugyanis nincsen a cégnek, miután nem csak az első ember, Rónai Balázs mondott le, de két napra rá a megbízott vezető, Katona Viktor is – akit pedig még a borsodchemes időkből Heinrich Pecina fő tulajdonos bizalmas munkatársaként ismertek a cég berkeiben.

Felkészül Door Tamás értékesítési igazgató, az új mb-vezér.

A Népszabadság elhallgattatásáról

Megdöbbenéssel értesültünk a Népszabadság brutális gyorsaságú, sunyi bezárásáról. A félrevezetett újságírók, kollégáink a megígért új szerkesztőség helyett az utcán találták magukat.

A demokratikus nyilvánosság egyik megmaradt, a kormánytól független műhelyének felszámolása után a magyar társadalomnak még kevesebb lehetősége marad arra, hogy hiteles forrásból értesüljön választott képviselőinek tevékenységéről. Mindez különösen aggasztó akkor, amikor a kormányzat által befolyásolt vagy irányított, töménytelen közpénzből finanszírozott médiumok nyomasztó túlsúlyba kerültek a magyar nyilvánosságban. Hiszen demokrácia nem működhet kiegyensúlyozott tájékoztatás, professzionális tényfeltáró és oknyomozó újságírói munka és a vélemények sokszínűségét megjelenítő szabad sajtó nélkül.

A Népszabadság minden gondjával együtt érték, melyet a lap tulajdonosai most minden üzleti logika ellenében, nyilvánvaló politikai indíttatásból akarnak nyom nélkül eltüntetni a magyar nyilvánosságból. Ez a demokratikus normák elfogadhatatlan megsértése.

Adják vissza szerkesztőinek, újságíróinak, munkatársainak és olvasóinak a Népszabadságot! Addig pedig mindannyian saját eszközeinkkel, a rendelkezésünkre álló felületek felajánlásával kívánunk tenni annak érdekében, hogy a szerkesztőség folytathassa munkáját.

168 Óra szerkesztősége

444.hu szerkesztősége

Átlátszó.hu szerkesztősége

Élet és Irodalom szerkesztősége

Klubrádió szerkesztősége

Magyar Narancs szerkesztősége

Népszava szerkesztősége

Revizor szerkesztősége

Vasárnapi Hírek szerkesztősége

Euronews magyar szerkesztősége

Pecina beismerte: hamisan számlázott. Ausztriában

A rengeteg találgatás és megválaszolatlan kérdés miatt levélben kérdeztük Pecinát egyebek mellett arról: valóban ő személyesen döntött a lap megszüntetéséről és a megszüntetés módjáról, utólag is helyesnek érzi-e a döntést, és igaz-e, hogy tárgyalásokat folytat a cég (a lapok) eladásáról, ha igen, kivel.

Ő ugyan nem, Michael Fink, a VCP médiaügyi szaktanácsadója azonban válaszolt, ha szűkszavúan is. E szerint a VCP vonatkozó irányelvei szerint függőben lévő üzleti ügyekről nem beszélhetnek.

A 168 Óra a bécsi Kuriert idézte, miszerint Pecina igazoltan volt távol az utóbbi napokban. Hétfőn éppen a vádlottak padján ült Klagenfurtban, a Hypo Alpe Adria Bank perében, ahol beismerte, hogy törvényellenes módon, 4,3 millió euró értékben három hamis számlát állított ki a pénzintézet egy részének eladásakor.

Amikor nem beismerő vallomást tesz, átszervezi cégbirodalmát – a magyar Mediaworks-ös cégösszevonásról már volt szó.

A cégiratok szerint függőben van ugyanakkor egy nemzetközi fúzió, amellyel a 6,2 milliárd forintos saját tőkével büszkélkedő VCP Finanz Holding Kft., Spéder Zoltán partvonalra szorított bankoligarcha „bankja”, az FHB Nyrt. legnagyobb, 24,2 százalékos tulajdonosa beolvad nagyobbik tulajdonosába, a bécsi VCP Finanz Beteiligungen AG-ba.

Pecina akkor is kulcsszereplő, ha csak stróman.

A székházba – tárgyalni vagy személyes tárgyaikat kivadászni – bejutott népszabisok közül többen is a mediaworksös kiadói dolgozók bizonyos szégyenérzetének és együttérzésének jeleit tapasztalhatták, illetve azt, hogy azok, akik egyáltalán meg mernek nyilvánulni közülük, Pecinára mutogatnak, aki kvázi megpuccsolta a magyar cégvezetést.

Rádi Antónia

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom