Bezárás
Egyéb

Nem csak Rogánék szeretnek repkedni. Íme Orbánék légi járműve!

Ifjabb Orbán Győző légi bemutatóját is meghirdették azon a tavalyi repülőnapon, ahol a Rogán Antalt és családját a múlt hét végén helikopterrel fuvarozó cég tulajdonosai is parádéztak. A miniszterelnök fivére úgynevezett autogiro gép pilótája, a tulajdonos a család cége, a Gánt Kő és Tőzeg Kft.

KORMÁNYPROPAGANDA HELYETT VALÓDI HÍREK

Előfizetőket keresünk – támogasd a független tényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!

Egyre több a megválaszolatlan kérdés Rogán Antal propagandaminiszter múlt hétvégi szabolcsi kiruccanásával kapcsolatban. Az alaphírt, miszerint a kvótanépszavazás előestéjét a Rogán-família egy nyírtassi celeblakodalomban töltötte, ahová (vagy csak ahonnan vissza) luxushelikopterrel utaztak, a Bors és a Népszabadság közölte.

A lagziban az ifjú pár Rogán-Gaál Cecília celebbarátnője, Szabó Zsófi és az akkoriban Kolompár Orbán nevével fémjelzett cigányformáció, az MCF Roma Összefogás Párt korábbi EP-listavezetője, Kis Zsolt voltak.

Rogán először mindent tagadott és perekkel fenyegetőzött, majd, immár a fényképekkel szembesülve, ő és a helikoptert üzemeltető vállalkozó is elkezdték a ködösítést az utazás körülményeiről. A válaszok lényege: a légi szállító „barterban” fuvarozta a családot, úgymond régi ismerősére, Rogán-Gaál Cecíliára való tekintettel, azért, hogy a famíliának ne kelljen éjszaka autózni a kisfiúkkal.

A Népszabadság azt is megtudta, hogy a repülőtéren Rogánékat felvett Mercedes a Fidesz-kedvenc Valton biztonsági cégcsoport egyik vállalkozásáé, és napi 80 ezer forintért bérelhető. Ám az érintettek szerint ez is szívesség volt, nem kellett kifizetni.

A talán legkínosabb kérdést, miszerint a lagzizós-repülős hétvégén mikor adta le szavazatát a kampányért felelős Rogán – akire az újságírók hiába vártak órákon keresztül a szavazókörében –, Juhász Péter (Együtt) feszegette.

Rogán viselt ügyeit az Átlátszó itt foglalta össze

Hét korrupciógyanús ügy, amikbe Rogán Antalnak régen bele kellett volna buknia

A légi vállalkozóról, a Fly-Coop Kft.-ről eddig viszonylag kevés szó esett. A cég – illetve két másik, kapcsolódó profilú vállalkozás – a kadarkúti Jakab-családé. 2013-ban közbeszerzéses megbízásra is dolgoztak: a kft 60 millió forintos szerződés alapján az FGSZ gázszolgáltató vezetékének légi ellenőrzését végezhette.

A Fly-Coop-tulajdonos família két tagja, Jakab Ernő és Tamás 2015-ben bemutatót tartott a Székesfehérvár közelében található Börgönd repülőterén tartott repülőnapon. A szervező által előzetesen közzé tett program szerint más illusztris résztvevőket is vártak: Vári Gyula vadászpilóta, volt MSZP-s országgyűlési képviselő mellett például ifjabb Orbán Győzőt, a miniszterelnök fivérét.

Ifjabb Orbán Autogiro Calidus-szal fordulókat és áthúzásokat ígért a közlemény szerint. Hogy végül valóban részt vett-e a rendezvényen, írásban kérdeztük tőle, válaszát várjuk (a Fly-Cooposok ott voltak, mondták a cégnél telefonos érdeklődésünkre).

Az Autogiro Calidus, amellyel parádézott (vagy végül mégsem) Börgöndön ifjabb Orbán Győző, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala nyilvántartása szerint a Gánt Kő és Tőzeg Kft. tulajdona. A cég ifjabb Orbáné és szüleié. Az üzemben tartóként jelzett becsehelyi OTF Autogyro Kft. Ferinc Vince világbajnok sportpilótáé, de jelenleg felszámolás alatt áll.

giro

A kétrotoros autogirókról azt írják a szakújságok, hogy praktikusan a helikopterek ősének tekinthetők, a két világháború között fejlesztették ki a típust. Ránézésre is hasonlítanak a helikopterekre, ám helyből felszállásra/leszállásra nem képesek. Igazán népszerűekké  az utóbbi időkben váltak, egyebek mellett nagyobb stabilitásuknak, kihasználhatóságuknak (szélben is repülhető), illetve viszonylag alacsony áruknak és fenntartási költségüknek köszönhetően.

Itt például „már” 50 ezer euró körüli összegért kínálnak használt autogirókat, a fenntartás költségeit pedig repült óránként 20-25 ezer forintra tippelte érdeklődésünkre egy repülősportban járatos szakember.

Ellentétben azzal a Bell 2006B-vel, ami Rogánékat szállította, amelynek a rezsiköltsége forrásunk szerint akár a 200 ezer forintot is elérheti óránként. A 222 kilométer/órás sebességre képes, 5 személyes Bell 2006 régi, hatvanas évekbeli konstrukció ugyan, de minden igényt kielégít.

Rádi Antónia

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom