Bezárás
Egyéb

Lesz állami reklám a Népszavában? – ígéretet már kaptak

A klasszikus 70-30-as békeidők mutyijai kísértenek a Népszava-üzlet sztorijában. Minden jel arra mutat, a legmagasabb fideszes berkekben is áldásukat, sőt, híreink szerint az állam hirdetéseit is adják arra, hogy a szoci Puch László tulajdonolja a balos kiadót, az egykori Geomédiát. Gál J. Zoltán veszi a kalapját.

Hirdetés

800x600_Januar2

Miért érné meg Orbán Viktornak fidesz-közeli fontosembereknek a munkásőrnyugdíjas célközönség kedvelt napilapjába egy vasat is tolni? Egyrészt mert nem a sajátjából, sőt, a közösből is csak „hibahatáron belül” ad. Már ha ad. Most legalábbis úgy fest, valami kerül, ebben bíznak az egykori Geomédia-kiadó újságjainál, a Népszaván kívül a Vasárnapi Híreknél és a Szabad Földnél is. Ahol úgy tudják, még a télen dobra vernek egy nagyobb állami hirdetési pakkot, amiből az ígéretek szerint jut a XXI. Század Média Kft. nevű kiadójuknak is.

A kft. tavaly december közepe óta Puch László volt MSZP-pénztárnok és korábbi Baranya megyei pártelnök bécsi cége tulajdona. Puch-hoz egy balul sikerült eladási kísérlet után került a kiadói jog. A Geomédia attól borzadt el annyira, hogy Puch-hoz szaladjon, hogy kiderült: titokzatos liechtensteini vevőjelöltjük mögött, reményeikkel ellentétben nem a svájci Marquad-csoport, hanem zavaros Fidesz-közeli pénzemberek állnak.

Kapcsolódó cikkeink

Tombor András felé vezetnek a Népszava-eladás szálai, borulhat az üzlet

Továbbra sem jegyezték be Liechtensteinben a Népszava állítólagos vevőjét

Orbán-stróman vagy a balos média megmentője a Népszava svájci vevője?

A bank viszi a székházpénzt, eladósorban a Népszava – kong a kassza Puch László után

Oligarcha-alkuk, zsarolások és gyáva arrogancia – ezért zárták be a Népszabit

Kis Oligarchatározó: Puch László

Puch bécsi biznisze: fúziós székházfiók

Most mégis nagyon úgy fest, továbbra sem a Fidesz szándékától eltérően alakulnak az események. Bár megújulást ígértek az újságoknál, marad például a Népszava főszerkesztője, Németh Péter. Több forrásunk szerint is ez kifejezetten fideszes körök kérése volt, méghozzá azért, mert ebben állapodtak meg Puch pártjával, az MSZP-vel. Cserébe érkezett az állami hirdetés ígérete. Puch környezetében ugyanakkor kizárólag az MSZP-re mutogatnak – az mindenesetre biztos tehát, hogy a szocik egyrészt szeretik Némethet, másrészt nem kevés befolyásuk van a kiadó szervezetére.

Németh személyében forrásaink szerint egyezik a szoci körök érdeke a NER-rel. Az MSZP-ben idegenkedtek attól, hogy a pártot utóbb kettészakító Gyurcsány Ferenc kormányának volt államtitkára, Gál J. Zoltán vezesse az összevont kiadót. A Fideszben pedig markánsan ellenzéki, például a tavaly októberben bedarált Népszabadsághoz hasonló lapot nem látnának szívesen. Valamilyen, minél alacsonyabb impakttal rendelkező kiadvány ugyanakkor pompás lenne: igazolná a NER demokratikus mivoltát, egyszersmind remek felület a Jobbik elleni hadviselésre is.

Azt az új kiadói vezetéssel erősen bennfentes forrástól hallottuk a minap, hogy az még elfogadható tárgyalási alap, ha a Népszava inkább véleményeket, elemzéseket közölne, tényfeltáró anyagokat kevesebbet.

Az új kiadónak ugyanis pénzre van szüksége, mivel az adásvételhez állítólag nem banki kölcsönöket kaptak, amit törleszteniük kell. Márpedig a reklámbevételek markáns megugrása nélkül a nullszaldó is csak a Szabad Földnek köszönhetően és csak akkor érhető el, ha a Népszava valahogyan feltornázná eladott példányszámát 25-30 ezerre.

A hirdetési piac egy részét az állam uralja, a maradékot pedig zsarolja, ez a helyzet – ez a népszava-közeli komment a fejleményekre.

A részletekről szóló hírek némiképp ellentmondóak: melyik kormányzati potentát találkozott/üzent kivel, és az egész sztorit leginkább az idő igazolja majd. Amennyiben valóban megjelennek az ominózus reklámok a balos kiadványokban.

Utóbbi helyzet sem lenne példa nélküli. Sokat elemezték már az ATV részvételét a kvótakampányban, kevesebbet például azt, hogy a Klubrádió jelenleg történetesen a reménybeli budapesti olimpia népszerűsítését zengi reklámblokkjaiban. S nem árt felidézni azt az időszakot sem, amikor az állandó pénzzavarral küzdő Népszavát az akkor még ereje teljében lévő Simicska Lajos Közgépje tolta meg hirdetésekkel. Ráadásul Puch-tól sem teljesen idegen az efféle alku a formális politikai ellenoldallal. Városi legendánál erősebb állítások szóltak remek viszonyáról akkori fideszes pártgazdaságis „kollégájával”, Simicskával.

Gál J. Zoltán továbbra is a Vasárnapi Hírek főszerkesztője, de tudomásunk szerint február közepén elhagyja a fedélzetet közös megegyezéssel. Úgy fest, a zavaros helyzet ellenére érkezik viszont egy nagyobb csapat egykori népszabadságos újságíró februártól. Állítólag közülük többen már segédkeznek is egy szerkesztőségi statútum kidolgozásán, ami, adott esetben a főszerkesztő (Németh) rovására többlet-jogosítványokat adna a leendő felelős szerkesztőnek – aki az ő csapatukból kerülne ki a tervek szerint.

Rádi Antónia

Januári előfizetési akció!

Januárban minden huszadik régi és új előfizetőnket megajándékozzuk egy Átlátszós pólóval. Részletek itt.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom