Bezárás
Egyéb

4500 százalékos profitnövekedés, titokzatos költségek a Népstadiont lebontó cégnél

Az utóbbi években láthattunk már néhány, a józan ész korlátait feszegető gazdasági eredményt: két év alatt a százszorosára növekvő árbevétel, évi háromszori tőkemegtérülés, a legalacsonyabb árajánlatokkal elért legmagasabb profit, egyebek. 2016-os eredményeivel a Föld-Trans 2001 Kft. is bekerült a gázszerelő-paradigmába, és nem is csak a bevételi, de legalább annyira a kiadási oldal adataival. Valakik nagyon sokat kerestek a Népstadion bontásával, és nemcsak a Föld-Trans tulajdonosai.

Néhány hete volt hír, hogy megjelent egy olyan közbeszerzési kiírás, amit egyértelműen a Föld-Trans 2001 Kft-re szabtak. A kiíró Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. nem is szemérmeskedett különösebben, amikor a számos alkalmassági feltétel egyikeként olyan referenciát szabott meg, amelynek egyedül a Föld-Trans tud megfelelni: a kiírás szerint az elmúlt öt évből legalább egy minimum nettó 800 millió forint értékű bontási munkát kell tudni felmutatni. Ilyen közbeszerzés pedig csak egy volt, mégpedig a Puskás-stadion bontása, amit pedig a ZÁÉV-Föld-Trans konzorcium nyert el.

A projektre nem volt sok idő, november végéig át kellett adni a terepet az új stadiont építő ZÁÉV-Magyar Építő-konzorciumnak. A Föld-Trans a határidőket tartotta, az egészen biztos, hogy nem e miatt kellett életre hívni a miniszterelnök vezetésével a PFSIKNyKB-t, a Puskás Ferenc Stadion Időarányos Kivitelezését Nyomon Követő Bizottságot.

Alappal feltételezhetjük tehát, hogy a 4 milliárdos Népstadion-bontás eredménye már szerepel a Föld-Trans 2016-os beszámolójában – mással nehezen is lenne magyarázható az a hatszáz százalékos növekedés, amit a cég az árbevétel tekintetében elért: a 2015-ös 576 millióról tavaly 3,9 milliárd forintra nőtt a nettó árbevétel.

Ha az imponzáns eredmény mögötti részleteket is megnézzük, még érdekesebb adatokra bukkanunk. Néhány mondat a társaság 2016. évi kiegészítő mellékletéből:

„A nettó termelési érték 1 677 042 ezer Ft volt, ami az előző évi 1063,46 %-a. (…) A tőke a tárgyévben 5,55-ször térült meg. (…) A nyereség az előző évihez képest 4511,27 %-kal emelkedett.”

De ennél is beszédesebb számokat láthatunk a kiadási oldalon. Az igénybe vett szolgáltatások közt szerepel egy 353 millió forintos tétel – a dokumentum szerint ennyit költött a Föld-Trans reklám-propagandára.

Vagyis az a cég, amelyik szinte kizárólag a közbeszerzési piacon szerez megbízásokat, a nettó árbevételének közel 10 százalékát az üzleti tevékenysége szempontjából irrelevánsnak tűnő hirdetésre és reklám-propagandára költi. Összehasonlításképp: ennek az összegnek a 10 százalékát költötték fuvardíjra, és egyhatodát ingatlanbérletre.

De nagyvonalúan jótékonykodott is a Föld-Trans 2016-ban: 250 millió ment el közelebbről nem részletezett alapítványi támogatásra. Próbáltuk megtudni a tulajdonos-ügyvezető Tóth Józseftől, hogy hol hirdetett a cég 350 millióért, és ki volt a 250 milliós alapítványi juttatás kedvezményezettje, de választ nem kaptunk.

Az tény, hogy a Föld-Trans korábban évekig szerepelt a Puskás Akadémia támogatói között, idén viszont a Mészáros Lőrinc által megvásárolt eszéki futballklub támogatói közt bukkant fel, olyan közbeszerzés-bajnokok társaságában, mint a Duna Aszfalt, a WHB, vagy a minden kormánnyal hangot találó Strabag.

Szerencsére maradt egy kis pénz a tulajdonosoknak is: a reklámra és jótékonykodásra költött összeggel közel azonos értékű osztalékot, 600 milliót vehetett fel a többségi tulajdonos Tóth József és társa, a cégben 25 százalékkal rendelkező Tornai Pál.

Közben persze az élet nem áll meg, a Föld-Trans menetel tovább, és nem átall lehajolni az apróért sem. Három héttel ezelőtt a XXII. kerületi önkormányzat írt ki egy 43 millió forintos bontási munkára hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárást: a hét meghívott közül hat nem jelent meg, csak a Föld-Trans képviseltette magát.

A Föld-Trans diadalmenetében a NER közpénz-átalakító mechanizmusának számos eleme köszön vissza: a futtatott cég úgy nyer a közbeszerzéseken a legalacsonyabb ajánlati árral, hogy utána valószínűtlenül magas profitot ér el – a Föld-Trans esetében ez azt jelenti, hogy minden száz forint árbevétel harminc forint adózott nyereséget hozott.

Sok mindent elárul a közbeszerzési piac működéséről, hogy ennél is nagyobb profitra hajthattak a Puskás-stadion bontására a nyertes ZÁÉV-Föld-Trans-énál is drágább ajánlatot tevő vesztesek: a WHB, a Market és az A-Híd. Már ha komolyan vesszük, hogy valódi árverseny volt.

A közpénzen elért magánprofit egy részét aztán a tulajdonosok – hacsak nem közvetlen családtagokról van szó – NER-kompatibilis célokra fordítják, esetünkben ez a Mészáros Lőrinc által vitt eszéki futball-projekt. Ebből a szempontból is kérdés, ki lehetett a 350 milliónyi reklámtevékenységet abszolváló cég.

A sikerszéria idén is folytatódik: a Föld-Trans már meg is kapta a Pest megyei kormányhivataltól az engedélyt évi 95 ezer tonna nem veszélyes hulladék (beton, tégla, egyebek) gyűjtésére és feldolgozására. Amint meglesz a személyre szabottnak tűnő közbeszerzés eredménye, már indulhatnak is a cég gépei a 2019-es Maccabi-játékok tervezett helyszínére.

Becker András

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom