Bezárás
Egyéb

Simicska-cégtől szerzett meg egy munkát Mészáros Lőrinc

2014-ben Simicska Lajos cégét bízta meg a MÁV a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataival, de 2016-ban az NFM jelzésére az állami vasúttársaság felbontotta a szerződést, és a munkát most a felcsúti polgármester cége kapta meg.

Nemrégiben számoltunk be arról, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő R-Kord Kft. nettó 7,65 milliárd forintért kiegészítő biztosítóberendezési munkálatokat végez a Budapest-Esztergom vasútvonalon. Az összeg 85 százalékát európai uniós forrásból, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) kapja meg a felcsúti polgármester cége. A közbeszerzést kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. előzetesen jóval olcsóbbra, nettó 6,95 milliárd forintra becsülte a beruházás értékét. A munkálatok egyik része “Piliscsaba – Esztergom között új, D55 típusú biztber. tervezése, engedélyeztetése, kivitelezése”.

Valójában viszont még 7,65 milliárd forintnál is többe kerül a projekt. A Budapest-Esztergom vasútvonal Piliscsaba és Esztergom közötti, nagyjából 21 kilométeres szakaszának biztosítóberendezési munkáira ugyanis már korábban kifizetett a MÁV is közel 2 milliárd forintot.

2014 áprilisában írt ki az állami vasúttársaság nyílt közbeszerzést, melynek tárgya a “Piliscsaba–Esztergom között új felülvezérelt Domino 55 biztosítóberendezés, Rákosrendező–Esztergom vasútvonalon a távközlési munkák elvégzése és utastájékoztató berendezések telepítése” volt. A munkálatokat a MÁV akkor nettó 2,89 milliárd forintra becsülte, és a számlát EU-s pénzből, a Közlekedés Operatív Programból (KÖZOP) tervezte kifizetni.

Az eredeti projekt táblája. (fotó: Kemsei Zoltán / iho.hu)

Az eredeti projekt táblája. (fotó: Kemsei Zoltán / iho.hu)

A tenderre két ajánlat érkezett, a nyertes a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. lett nettó 3,56 milliárd forintos, vagyis a MÁV által becsültnél jóval drágább árral.

A cég többségi tulajdonosa 2000 óta a Transdanuvius 2000 Kft., annak többségi tulajdonosa pedig 2011 óta a Simicska Lajos kezében lévő Közgép. 2014 novemberében ennek megfelelően ezzel a címmel számolt be a közbeszerzés eredményéről a Napi.hu gazdasági portál: “A MÁV-tól kapott új munkát a Közgép-cég“.

Információink szerint azonban ezt a szerződést a MÁV később felbontotta Simicska érdekeltségével, és ez a magyarázat arra, hogy most Mészáros Lőrincnek fizet a NIF ugyanezért a munkáért.

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy valóban szerződést bontottak-e a Dunántúli Kft.-vel, és ha igen, akkor mikor és milyen indokkal, és mekkora összeget fizettek a cégnek az addig elvégzett munkákért és megvásárolt eszközökért.

A MÁV válaszában azt közölte, hogy 2016. február 25-ei hatállyal bontották fel a Piliscsaba-Esztergom közötti biztosítóberendezési munkálatokra kötött szerződést a Dunántúli Kft.-vel. A szerződésbontás oka az volt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatta a MÁV-ot arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) jelölte ki az NFM a projekt kedvezményezettjének, így a MÁV EU-s támogatása érvényét vesztette, vagyis a MÁV-nak nem volt pénze kifizetni a beruházást. A Dunántúli Kft. tudomásul vette a szerződésbontást, az addig elvégzett munkáért és megvásárolt eszközökért nettó 1,85 milliárd forintot kapott. A MÁV tájékoztatása szerint a NIF tenderét megnyerő R-Kord Kft. pedig takarékossági okokból köteles felhasználni az elkészült terveket, valamint a Dunántúli Kft. által beszerzett anyagokat és eszközöket.

Tehát a MÁV már kifizetett Simicska Lajos cégének nettó 1,85 milliárd forintot a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira, a NIF pedig (minimum) nettó 7,6 milliárd forintot fizet Mészáros Lőrinc cégének a Piliscsaba-Esztergom szakaszt is magában foglaló Budapest-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira. Ez összesen nettó 9,5 milliárd forint.

A MÁV részletes válasza:

“Hivatkozással a 2017. május 19-én beérkezett megkeresésére tájékoztatjuk, hogy a MÁV Zrt. a megjelölt, Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft.-vel kötött szerződést 2016. február 25-ei hatállyal felbontotta. A felbontás indoka a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól érkezett KIF 20637/2015. NFM számú, 2015. október 21-én kelt leirat, amelyben a minisztérium arról tájékoztatta a MÁV Zrt.-t, hogy a megkeresésében meghatározott tárgyú projekt megvalósítására a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF Zrt.) jelölte ki a kedvezményezetti pozícióra. A fenti leirat alapján a Vállalkozási Szerződés alapját képező, KÖZOP-5.5.0-09-11-2013-0002 számú Támogatási Szerződés hatályát vesztette, megszüntetve egyben a MÁV Zrt. kedvezményezeti pozícióját, egyúttal a tárgyi vállalkozási szerződés fedezetét.

A fent hivatkozott előzmények alapján a Vállalkozási Szerződés forrásfedezet hiánya miatt ellehetetlenült. A szerződés megszűnését a Megrendelő és Vállalkozó között létrejött kétoldalú megállapodás aláírásával Vállalkozó tudomásul vette.

A vállalkozó által elvégzett munkára, valamint a projekt keretében beszerzett anyagokra összesen nettó 1.854.583.242,- Ft. került kifizetésre.

A MÁV Zrt. és a NIF Zrt. között létrejött kétoldalú megállapodás alapján a NIF Zrt. által indított közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott vállalkozó köteles az elkészült terveket, hatósági engedélyeket, valamint a beszerzett anyagokat és eszközöket a szerződés teljesítése során felhasználni, ezáltal biztosítva az Európai Unió társfinanszírozásával végrehajtott projekt költséghatékony és transzparens lebonyolítását, valamint a kettős finanszírozás elkerülését.”

A Budapest-Esztergom vasútvonalat egyébként mintha valami pénznyelő átok sújtaná. Három évig tartó, összesen 44 milliárd forintból elvégzett felújítás után 2015 augusztusában indult újra a teljes szakaszán a közlekedés, azóta a beruházás eredményeképpen a gyorsvonatok 17, a személyvonatok 5 (öt) perccel hamarabb teszik meg az utat. 2016 augusztusában beszámoltunk róla, hogy a vasútvonal villamosítását plusz 33,7 milliárd forintért a Strabag Vasútépítő Kft., az MVM OVIT Zrt., és a TRSZ Kft. alkotta konzorcium végzi el. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. akkor azt közölte, hogy nem csupán a villamos felsővezetéket építik ki Rákosrendező és Esztergom között, hanem különböző fejlesztéseket is végeznek a vonalon. Ha ezekhez az összegekhez hozzátesszük a biztosítóberendezési munkák 9,5 milliárdos költségét, akkor eddig bő 87 milliárd forintba került az 53 kilométeres vasútvonal fejlesztése. Ez kilométerenként 1,64 milliárd forintot jelent.

A felcsúti polgármester tulajdonában lévő R-Kord Kft.-nek nem ez az első vasúttal kapcsolatos megbízása: részt vesz a dél-balatoni vasútvonal 73 milliárd forintos felújításában, a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal 14 milliárdos villamosításában is, és a Pécs-Dombóvár vonalszakaszon 2,5 milliárd forintért épít ki forgalomirányító berendezést. A szaporodó közpénzes megrendelésekkel párhuzamosan az R-Kord árbevétele gigantikus növekedést produkált az elmúlt években: a 2014-es 1,2 milliárd forint után 2015-ben 6,5 milliárd, 2016-ban pedig 17 milliárd lett. Tavaly ebből a hatalmas összegből 3,6 milliárd forint lett az adózott eredmény, ezt Mészáros Lőrinc ki is vette osztalékként.

A Simicska Lajos közvetett tulajdonában lévő Dunántúli Kft. korábban a MÁV és a GYSEV rendszeres partnere volt, utoljára azonban 2015 februárjában nyert egy “mindössze” nettó 598 millió forintos tendert. A G-nap után eltűnő állami megbízások erősen meglátszanak a cég mérlegén: a 2015-ös nettó 25,6 milliárd forintos árbevétel tavaly 3,3 milliárdra olvadt, és a tavalyelőtti 1,6 milliárd forintos adózott eredmény után 2016-ban már csak 37 millió forintot termelt a vállalkozás.

A Direkt36 nemrég írt arról, hogy a nehéz anyagi helyzetben lévő Dunántúli Kft. tavaly eladásra kínálta a vagyonát, és a cég fontosabb eszközei az R-Kord Kft.-hez, valamint a Vasútautomatika Kft.-hez kerültek. Utóbbit az osztrák Swietelsky alapította 2016 márciusában, majd decemberben megvette Sakalj Ferenc, aki Mészáros Lőrinc horvátországi jobbkeze.

Mészáros Lőrinc 2017 januárjában a Demokratának adott interjújában beszélt arról, hogy Simicska Lajos nagyon sokat segített neki, régebben több pályázaton indultak együtt a cégeik. A G-nap óta azonban a Simicska-cégek visszaszorultak, a Mészáros-cégek pedig szárnyalnak.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten szolgáltatta.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom