Bezárás
Egyéb

Vajna nyomul Rákosi IKO-jára, Tombor reklámcége hasít

Szorosabbra fűzte az együttműködést Andy Vajna kormánybiztos, kaszinókirály és médiacézár a TV2-beszállító IKO-csoporttal. A Vajna-érdekeltség AV Investments Kft. IKO Holding néven alapított céget a minap.

„Megállapodást kötött Rákosi Tamás, az IKO Csoport tulajdonosa és Andy Vajna, a TV2 Csoport tulajdonosa. A megállapodás alapján Vajna társtulajdonossá válik az IKO Csoport műsorgyártással, értékesítéssel, kábeltelevízió disztribúcióval és a hírességek menedzsmentjével foglalkozó vállalataiban” – ez egy múlt heti sajtóközleményből derült ki.

A friss Cégközlönyben pedig az olvasható, hogy a filmes kormánybiztos személyes befektetési cége, az AV Investments Kft. hozott létre új céget IKO Holding Kft. néven. Az új céget az IKO-csoport vállalkozásaiban különféle vezető tisztségeket betöltő Tremmel Zoltán irányítja majd.

Az IKO Rákosi Tamás milliárdos üzletember nevével fémjelzett filmes és szórakoztatóipari vállalkozásbirodalom, valaha éppen a konkurens RTL Klubnak dolgozott, sőt egy időben részvényes is volt. A piaci mozgások alapján úgy fest, Rákosi rugalmasan váltott a kormányközeli TV2-csoportra. Miközben arra is utalnak jelek, hogy az együttműködés adott esetben az orbánista újoligachák számára akár kedvezőbb is lehet, mint magának Rákosinak – a mostani IKO-ügylet csak a legfrissebb fejlemény a sorban.

Februári cikkünkben mutattuk be a luxemburgi Mangusta Invest SA-t, illetve a hátterében álló kalandos előéletű – angolai-orosz államadósság-üzletben, nemzetközi fegyverbizniszben is utazó – strómanokat. A Mangustának 2015-től fogva vannak érdekeltségei Magyarországon, kezdetben kizárólag az IKO-csoport cégeibe fektetett be a luxemburgi vállalkozás.

Az év elején azonban különösen nagy visszhangot kapott, hogy a Mangusta tetemes, 1,7 millió eurós kölcsönt nyújtva segítette, hogy Tombor András cége, a Visus Invest Kft. tavaly decemberben megvehesse a szuperül prosperáló reklámcéget, a TV2-nek is beszállító Atmedia Kft.-t, amelybe idén januárban a luxemburgi cég kisebbségi tulajdonosként be is szállt.

Az első Orbán-kormányban főtanácsadóskodó, majd „Habony hitelezőjeként” emlegetett Tombor reklámcégének frissen közzétett és igen impozáns 2016-os – azaz jobbára még a Tombor előtti időkre vonatkozó – eredményét a 444.hu szúrta ki a mérlegtárban. Az Atmedia 2015-ről 2016-ra megháromszorozta, 27,8 milliárd forintra növelte árbevételét, nyeresége meghaladta az egymilliárd forintot.

Amennyiben folytatódik az aranytojást tojó Atmedia diadalmenete, nincsen kétség, hogy Tombor megengedheti magának, hogy amíg kedve tatja, működtesse a gazdasági szempontból kevéssé fényes helyzetű konzervatív véleményportált, a Mandinert, amire nemrégiben tenyerelt rá.

Összehasonlításul: az Atmedia megrendelője, a TV2 forgalma „csak” 23 milliárd forint volt tavaly. Amihez ráadásul olyan masszív, hétmilliárdos veszteség társult a tévétársaságnál, hogy még a könyvvizsgáló is jajveszékelni kezdett, a Matolcsy Györgytől nem nagyon távoli hitelező, az MKB Bank pedig óvadéki jogot szerzett a részvényekre a HVG közlése szerint.

Rádi Antónia

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom