Itt vannak a számok, indulása óta veszteséges a felcsúti kisvasút

kisvasutabra2 - Edited

 

Néha több volt a jegybevétel, mint az üzemeltetési költség, de összességében így is csak nyeli a pénzt a kisvasút. Lázár János szerint megtérülő beruházás, a számok alapján viszont úgy tűnik, hogy soha nem fog megtérülni.

 

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Részletek, támogatási lehetőségek itt

 

Július elején közadatigénylésben kértük ki a Vál-völgyi kisvasutat üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól a kisvonattal kapcsolatos bevételek és kiadások listáját havi bontásban. Az alapítvány némi késéssel ugyan, de megküldte az általunk kért adatokat egy táblázatban.

Voltak olyan hónapok, amikor a jegybevétel meghaladta az üzemeltetési költséget, de 2016-os indulása óta így is 4,1 millió forint veszteséget termelt a felcsúti kisvasút.

A jegyeladásból származó bevétel 2016 augusztusában volt a legnagyobb, 2,9 millió forint. Az üzemeltetési költség pedig 2017 júniusában volt a legmagasabb, közel 3,4 millió forint.

Korábban több cikkben foglalkoztunk azzal, hogy hányan utaznak a felcsúti stadiontól az alcsútdobozi arborétumig közlekedő kisvonaton. Legutóbb július közepén tettük közzé a legfrissebb utasforgalmi adatokat, amelyekből az látszott, hogy 2016. április 30-i elindulása óta összesen 48.533 utas volt a vonalon. Tavaly 30.219, idén 18.314.

Lázár János azt mondta július közepén, hogy a felcsúti kisvasút megtérülő beruházás. A bevételi/kiadási adatok alapján viszont nincs igaza a miniszternek, és ha így folytatódik, soha nem is fog megtérülni a felcsúti kisvasútra fordított 600 millió forint EU-támogatás.

“Én úgy gondolom, ha Magyarországon egy fél év alatt 20 ezer ember használ egy kisvasutat, az megtérülő dolog. Én ebben semmi kivetnivalót nem látok, ez egy politikai hecckampány, ha nem Felcsúton épült volna a kisvasút, akkor senkit nem érdekelne. Csak Orbán Viktor miniszterelnök miatt érdekes.”

 

Erdélyi Katalin

 

tetszett_a_cikk3

 

  • Németh András

    Nekem egyetlen kérdésem lenne: miért van az üzemeltetési költségekben több mint ötszörös költség?

  • periferia

    Hogyan lehet a jegyértékesítés bevétele olyan összeg, ami nem 50-nel osztható? Minden jegy 50-nel osztható pénzbe kerül.
    https://www.valvolgyikisvasut.hu/copy-of-jegyinformacio

    • Pikkelő

      Van csoportos kedvezmény. 5 ill. 10 %

  • Visnyei László

    Nézem a számokat és látom:már megint átvernek minket!Havi kiadás 500000 ft!Hogyan működik ez a kisvasút,hányan üzemeltetik ,karbantartják ,ellenőrzik az állapotát?

  • Alex Shimon

    Parasztországnak nem mindegy ez ????? Minek apróságokkal foglalkozni ha a nagy sem számít??? sok suttyó

  • Mészáros Jenő

    Kétlem. Itt valaki hazudik.
    Ha csak tíz ember bérét és bérterheit számolom, az maga hárommillió havonta. S akkor még nem használtunk áramot, üzemanyagot, járműkarbantartást, javítást, alkatrészt, adminisztrációt.
    De azt is kétlem, hogy ezt a kisvasutat, állomásait csak tíz ember üzemeltetné.

  • Péter Karácsonyii

    sajnos az egész vasúti-személyfuvarozás veszteséges, a MÁV is amióta eladták az árufuvarozási üzletágat. fel lehetne sorolni az egész menetrendet a veszteség és az alacsony kihasználtság miatt.

  • Laszics

    Ez mind semmi! A szegedi Somogyi-könyvtár éves bevétele 37 mFt, Állami támogatása 433 mFt. (2015 évi nyilvános adat). Havi 33 mFt vesztesség! Borzasztó! 15 kisvasút. És hány lélegeztetőgép!