Korrupcióinfó: értelmetlen és túlárazott a kelebiai szupervasút

Montázs: korrupcioinfo.hu
Montázs: korrupcioinfo.hu

 

A környező országokban a töredékéért épülnek hasonló vasútpályák, mint amibe kínai-magyar joint venture Kelebia-Budapest vonal újjáépítése kerül majd. Hasonló, kicsit magasabb kilométerárakkal Németországban, illetve Kínában dolgoztak, sokkal nehezebb terepen, mint az Alföld. Egyebek mellett ez derült ki Hadházy Ákos, az LMP társelnöke szokásos korrupcióinfóján, amit a politikus ezúttal Jeszenszky Géza volt külügyminiszter-nagykövettel közösen tartott.

Semmiféle gazdasági realitása nincs, hogy a Kína-Európa kereskedelmi forgalom a Belgrád-Budapest vasutat használná, ráadásul a Pireusz-Belgrád vonal szintén rémes állapotban van, és annak a szakasznak a felújításáról azonban egyelőre nincsenek hírek. Sőt, a klímaváltozás hatására a tengeri forgalom egy része átterelődhet az Északi-tengerre. Már ami nem végig vasúton halad, elkerülve a pireuszi kikötőt, és a Belgrád-Budapest szakaszt is.

Ezzel szemben a hasonló hosszúságú Budapest-Kolozsvár vasút átépítése gazdaságilag indokolt, nemzetpolitikai szempontból pedig elengedhetetlen lenne. Hiszen szomorú vicc, hogy ezen a vonalon a huszadik század tízes éveiben gyorsabban lehetett haladni, mint most. Mindez Jeszenszky Géza prezentációjából derült ki.

Hadházy Ákos a beruházás becsült árait vetette össze más vasútépítésekkel, s arra jutott a magyar szakaszt extrémen túlárazzák. A részletes adatok Google-drive-on megtekinthetők.

A szomszédos államokban a magyarországi, kilométerenként 2,5-4,5 milliárd forintos árak töredékkért, 200-900 millióért építenek hasonló paraméterű pályákat. A tervezett kelebiai vonal jelenleg becsülhető ára a kínai (4,2-6,8 milliárd forint) és a német (5,9 milliárd), sokkal nehezebb terepen futó, ráadásul gyorsabb szupervasutakéval vetekszik.

A közelmúltban átadott Berlin-München ICE vonal 623 km hosszú, 11,8 milliárd euróba került. Ez kilométerenként, forintra átszámolva mintegy 5,9 milliárd forintot tesz ki, miközben a vonalon több mint 20 alagút, 300 vasúti és 170 közúti híd található. A német szupervasút 300 km/h-s sebességre alkalmas. Ezzel szemben a Budapest-Belgrád teljesen sík terepen futna, a sebessége pedig 160km/órás.

A lengyel Tátrában pedig kilométerenként 704,5 millió forintból kihozzák a Zakopane-Krakkó vonal 44 kilométeres szakaszának felújítását, igaz ez egy egypályás szakasz.

Magyarországon belüli összevetést nemrégiben az Index is végzett, s arra jutott: a kelebiai vasút még a „Mészáros-szorzónál” is drágábban készül, s a leginkább derűlátó számítások szerint is 2400 év múlva térül majd meg. Miközben értelmetlen a magyar utasok számára, a vonal ugyanis egyetlen nagyvárost sem érint majd.

A beruházást 85 százalékban Kína finanszírozza, a hitelkonstrukció összes részlete eddig nem került nyilvánosságra.

Rádi Antónia

Kapcsolódó cikkeink

Korrupcióinfó: a nyertesnél előre tudták az eredményt, elmutyizták a rászorulók segélyét is

Korrupcióinfó: Vajna Timea barátnőjének is jut az óvónőképzésre szánt uniós pénzből

Korrupcióinfó: ukrán migráns-nyugdíjasokért lobbizik Kósa Lajos

Korrupcióinfó: Hadházynak is pénzért ad közadatot az állam

Korrupcióinfó: megbénult a hulladékszállítás, jöhetnek az oligarchák, állítja Hadházy

Korrupcióinfó: az EMMI-államtitkár volt cégtársának cége közel 5 milliárd forint értékben kapott állami megrendeléseket

 

 

  • Stampfel Viktor

    Tehát csak az magyar aki nagyvárosban lakik, az elővárosban a rengetet meglévő és potenciális utas sem magyar? A vonal mentén lakók pedig had döcögjenek 60-al. Amúgy semmi csodavasútról írtok? Mi az a csodavasút? Nem 3-400-as pálya épül, hanem 160-as, ez már alapnak számít egy nemzetközi vasútvonalon. Tényleg túl van árazva, de a korrrupció miért lenne jobb ha más vasútvonalon épül? Jaa több embernek jó akkor nézzük el semmi gond…egyébként ilyen áron a Szegedi vonalon sem térülne meg a beruházás…

    • Pista Kis

      Értelmezz!!

      • Stampfel Viktor

        Értelmeztem, tedd meg te is a cikkel es az írásommal kapcsolatban…

    • sev11

      Nem lenne jobb a korrupció más vonalon se, de az hogy hány embert tud potenciálisan elérni az nagyvárosok közelében nyilván nagyobb mint ezen a vonalon ahol elég kevés ember lakik.

      • Stampfel Viktor

        Attól hogy több az utas, ott sem támogatható és elnézhető egy ilyen beruházás. A párhuzamos fejlesztés a célszerű nem az hogy csak a Szegedi legyen ha már korrupció, hozzuk ki a legtöbbet a peojektből címszóval…A Kelebiain is van elég utas és potemciális, de ha tovább romlik a pálya hamar változhat ez a tendencia

    • tr2011

      Nem ártana értelmezni. És helyesen írni.

  • Péter István

    A piacgazdaságban a túlárazás nem értelmezhető, de ha a Hadházy olyan olcsón képes felépíteni vasutat, neki kell odaadni a munkát.

    • sev11

      Rosszul müködő piacgazdaságban (nulla verseny) értelmezhető: járadékvadászatnak hívják.

  • SEHERIKE23

    “Amennyiben nem ad az EU pénzt nekünk, akkor ad majd Kína” nyilatkozta Orbán. Az egyik nap még arról beszélt, hogy “nem vagyunk ráutalva az EU -s pénzekre, mert az ország a saját lábán is megtud állni.” Jó lenne, ha odafigyelne mikor mit mond? Azért nem mindenki hülye, habár Ő azt hiszi.

    • tr2011

      Orbán pontosan tudja, hogy mikor mit mond. A gyűlölködők számára ez nyilván követhetetlen.

  • gmihaly

    Tudomásom szerint Hadházy állatorvos és nem vasútmérnök.

  • Hangulatjelentő Mszmp

    Mondtam én, hogy meghibbant a a pacák!

    • Lajos Csánó

      Nem is ő számítótaki mennyi idő alatt térülne meg!

  • Jenő Lefkovits

    Aljas tetü orszàg ez.

  • tr2011

    Milyen jó volt, amikor a szocik Ideje alatt csak plázák épültek, meg egy nyögvenyelős nemzeti színház. Akkor nem volt gond a korrupcióval. Pedig de :)