Bezárás
sajtószabadság

Élőben követhetjük, hogyan reagál a kormányzati propagandagépezet egy korrupciógyanús ügyre, ha a miniszterelnök is érintett

Ha valami kínos történik, akkor bizonyos újságok és tévék elkezdenek nagyon együtt mozogni, pedig elméletileg függetlenek egymástól. Így reagált a kormányzati propagandagépezet a magánrepülős botrányra.


állítsuk meg a kormánypárti médiafoglalást

Nálunk nincsenek állami hirdetések. Nem is lesznek. Nem is akarjuk, hogy legyenek. Rád viszont nagyon számítunk!
Támogatom az Átlátszót

Társadalmi célú hirdetés

Hétfőn jelent meg az Átlátszó cikke arról, hogy van egy luxusjacht és egy luxusrepülő, amely feltűnően gyakran találkozik egymással. Megírtuk azt is, hogy a magángépen legalább egyszer utazott már Orbán Viktor miniszterelnök. Ezután jött Havasi Bertalan miniszterelnöki szóvivő, aki teljes természetességgel vetette oda, hogy a milliárdos közbeszerzéseket nyerő Market Zrt. tulajdonosa repteti a luxusrepülőn Orbán Viktort. Barátságból. 

A kormányt az ügy nagyon kínosan érinthette, erre utalnak legalábbis az elmúlt napok eseményei. Cikkünk megjelenése után nem sokkal ugyanis elkezdődött az, amit ellenzéki politikusok lejáratása kapcsán már nagyon sokszor láttunk: beindult a propagandamédia-gépezet, és az állításaink érdemi cáfolata helyett egymás után születtek meg az Átlátszót sorosozással, migránsozással, sőt gyurcsányozással támadó anyagok.

A főszerep ezúttal az Origónak jutott. A Gábor László vezette, egykor szebb napokat látott újság hétfő reggeli cikkünk után másfél nappal, kedd délután jelentette meg első cikkét “Soros György kormányközeli szereplőket pilóta nélküli repülőgéppel figyeltet” címmel. Ebben magáról a történetről, tehát a jachtozásról meg a luxusrepülőzésről nincs szó, szerepel benne viszont egy név – jó sokszor: Soros György.  

Másnap szintén az Origo írt cikket portálunkról, rögtön kettőt. Kívülről úgy tűnik, mintha nagyjából ekkorra, tehát szerdára születhetett volna meg a feltételezett menetrend: az Origo írjon még valamit, azt szemlézze le mindenki, az online újságok, a tévék, majd jöhet az egész nyomtatásban is.

Az Origo egyik szerdai anyagában gyakorlatilag ugyanaz szerepelt, mint a keddiben, tehát Soros György, a másikban pedig arról írtak, hogy az Átlátszó szerintük nem foglalkozott ellenzéki politikusok hasonló ügyeivel.

Ezek az anyagok szerda délelőtt 11 órakor jelentek meg, délben pedig már a lokal.hu olvasói tájékozódhattak megfelelő módon az ügyről: “Soros pénzén támadja a kormányt az ellenzéki média.” Ezután a HírTv következett – ami egy új szereplő, hiszen  nemrég került vissza a fideszes médiabirodalomba. A tévében a Nézőpont Intézettől Mráz Ágoston Sámuel szólalt meg, azt magyarázva, hogy minden azért történik, mert elindult az európai parlamenti kampány.

Majd jött a 888, a közmédia, az Echo Tv, a TV2 Tények. A tartalom mindenhol jórészt ugyanaz volt: vagy az Origo cikkeit szemlézték Soros Györggyel és az ellenzéki botrányokkal, vagy Mráz Ágoston Sámuel szavait vették elő, esetleg mindkettőt. 

Bizonyos tekintetben a csütörtöki nap volt a legérdekesebb. Reggel ugyanis az M1 megkérdezte (a HírTv-hez hasonlóan) Mráz Ágoston Sámuelt ugyanarról, ő pedig elmondta ugyanazt. Ezután három különböző portálon jelent meg cikk azonos címmel:

Lejárató kampányba kezdtek a bevándorláspárti erők (Origo)

Lejárató kampányba kezdtek a bevándorláspárti erők (Magyar Idők)

Lejárató kampányba kezdtek a bevándorláspárti erők (hirado.hu)

Íme időrendben a történet:

Kedd

16.13. Soros György kormány-közeli szereplőket pilóta nélküli repülőgéppel figyeltet (Origo)

Szerda

10.51. A Soros által kitartott propaganda média nem foglalkozik a baloldal kényes ügyeivel (Origo)

11.10. Soros György “oknyomozó” blogja pénzt nem kímélve támadja a magyar kormányt (Origo)

12.14. Soros pénzén támadja a kormányt az ellenzéki média (Lokál)

17.40.  Orbán Viktornak durva, személyeskedő kampányra kell felkészülnie (HírTV)

18.20. Soros pénzén kémkednek és gyártanak összeesküvés-elméleteket az Átlátszó propagandistái (888)

18.55. Origo: Soros György pénzéből támadja a kormányt az átlátszó.hu (közmédia)

19.54. Mráz Ágoston Sámuel: A balliberális sajtó kettős mércét alkalmaz (EchoTv)

20.25. SOROS PÉNZÉN TÁMADJÁK A KORMÁNYT (Tények)

Csütörtök

09.10. Mráz: Soros elkezdte kampányát (888.hu) 

09.37. Lejárató kampányba kezdtek a bevándorláspárti erők (Origo)

10.48. LEJÁRATÓ KAMPÁNYBA KEZDTEK A BEVÁNDORLÁSPÁRTI ERŐK (Magyar Idők)

15.05. Lejárató kampányba kezdtek a bevándorláspárti erők (hirado.hu)

Az érvek tehát a propagandamédiában a következők voltak:

  • Soros György
  • Lejáratókampány
  • Gyurcsány

Miközben a fideszes média bőszen sorosozott, néhány kormányzati szereplő is megszólalt. Hollik István az ATV-ben a Fidesz-KDNP frakciószövetség szóvivőjeként próbálta megmagyarázni a luxusutakat. A szóvivő úgy érvelt, hogy nem is ajándék ez az út, bár az nem derült ki, hogy akkor mi.

Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter pedig azt mondta, jogilag nonszensz számonkérni a miniszterelnökön az utat, hiszen az nem jogellenes, mivel értéke nem haladja meg a képviselői juttatás egyhavi összegét. 

Péntek

Arra egészen péntekig kellett várni, hogy maga az érintett is megszólaljon. A Kossuth Rádióban Orbán Viktor a szokásos pénteki interjúját adta, amikor a műsorvezető azt kérdezte tőle: “Úgy fogalmazott ön, hogy várják az európai parlamenti választást. Ez azt is jelenti, hogy várják azokat a lejárató cikkeket, a közösségi oldalakon megjelenő hirdetéseket, melyekbe belefogott a bevándorláspárti ellenzék?”

Erre pedig a miniszterelnök többek között azt mondta:

“Mi se szoktunk adósok maradni, azért ne sajnáltassuk magunkat. (…) Ha bennünket megtámadnak, akkor abban mindenki biztos lehet, hogy megfelelő súllyal fogunk válaszolni, nemcsak a magunk érdekében, bár mi is emberből vagyunk, nemcsak a saját becsületünk, személyes becsületünk érdekében, bár az is fontos, hanem az ország érdekében. Tehát világossá kell tenni, hogy ha valaki idesuhint, akkor arra számíthat, hogy olyan lesz a fogadjisten, amilyen az adjonisten volt.”

Pénteken egyébként még egy dolog történt: Bodoky Tamás főszerkesztőről címlapvezető anyag jelent meg az Origón, “A Soros-féle Átlátszó főszerkesztője Brüsszelben hálálkodik Sargentininek” címmel. A hír néhány óra leforgása alatt végigfutott a propagandagépezeten:

A hirkereso.hu találati listája

Az anyagok alapja egy Facebook fotó: Bodoky Brüsszelben volt egy konferencián, az Európai Parlament folyosóján meglátta Sargentinit, megszólította, és kért egy képet, amit kiposztolt a Facebook falára.

Az Origo ebből ezt hozta ki: “Bodoky Tamás, a Soros-pénzből finanszírozott, de magát folyton függetlennek hazudó Átlátszó.hu főszerkesztője a napokban elszaladt Brüsszelbe, hogy hálálkodjon kicsit Judith Sargentininek a Magyarországról készült hazug Soros-Sargentini jelentés megalkotása miatt, erről képet is töltött fel a Facebook-oldalára. Így ha bárkiben kétség merült volna fel, hogy Sargentini a hazai Soros-fiókák érdekében, a Soros-birodalom szerves részeként járt el, vagy hogy az Átlátszó Soros utasítására figyeli meg drónokkal az ellenségnek tartott magyarokat, ez a kép minden kétséget eloszlat.”

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom