Bezárás
hírünk a nagyvilágban

Több tucat külföldi médium idézte az Átlátszó cikkeit és munkatársait 2018-ban

Az Átlátszó cikkei 2018-ban is több tucat külföldi sajtótermék érdeklődését felkeltették. Számtalan alkalommal idézték írásainkat a NER-elit által használt luxusrepülőről és yachtról. Ugyanilyen sokszor idézték a magyar propagandamédia működésével kapcsolatos kutatásainkat, illetve azokat a cikkeket, amelyekben a kormány által propagandára költött adóforintokat számoltuk össze.

Év végi támogatási kampány

Az Orbán Viktor és a NER-elit által használt luxusjárművek, az OE-LEM jelzésű magángép, illetve a fideszes humorral Lady Mrd-nek keresztelt yacht a nemzetközi sajtónak is kedvence lett. Sorra számoltak be róla a külföldi sajtótermékek, így az AFP hírügynökség, osztrák Die Presse, a Kurier és a Der Standard is, a német Der Spiegel, a horvát Jutarnij, egy szlovák, egy szlovén és két román lap is, az Irish Times, a Pester Lloyd, illetve az OCCRP is beszámolt róla.

A cikk megjelenése után a magyar kormány tagjai és a Fidesz-hű propagandasajtó is támadásokat intézett az Átlátszó ellen. Orbán Viktor egy péntek reggeli rádióinterjújában fenyegetésnek is beillő szavakat használt, amikor kijelentette: visszaütnek.

Orbán fenyegetése is bejárta a világsajtót. Hírt adott róla az OCCRP, a France24, a Vsquare, és a SEENPM médiaszaklap is.

A magyar médiatér átalakulása

Az Átlátszó szorosan nyomon követi a magyar médiapiac átalakulását, különös tekintettel a kormányzati propagandagépezet reklámbevételeire, illetve annak növekedésére. Épp ezért sok nemzetközi lap használja az Átlátszó cikkeit forrásként amikor Orbán médiabirodalmáról ír.

Azt a cikkünket és infografikánkat, amelyben bemutattuk, hogy közel ötszáz kormányközeli, a Fideszt szolgáló médiacím van már Magyarországon, illetve hogy ezek közül 476 került át a közelmúltban a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz, idézte többek közt a The New York Times nem is egyszer, hanem kétszer, a The Financial Times, a lengyel TVN24, a Global Investigative Journalism Network pedig beválogatta a novemberi hónap legjobb infografikái közé.

A médiapiac átalakításáról Bodoky Tamás főszerkesztő az AFP hírügynökségnek nyilatkozott, Bátorfy Attila a Reutersnek, Kőműves Anita pedig egy litván lapnak, az Irish Times-nak és a lengyel TVN24-nek.

Arra is büszkék vagyunk, hogy a The Washington Post egy novemberi véleménycikkében, amely a sajtószabadság globális szűküléséről ír, úgy említi az Átlátszót:

egy tényfeltáró oldal, amely teli van lenyűgöző leleplezésekkel.

Gruevszki Magyarországra menekült

A börtönbüntetésre ítélt egykori macedón miniszterelnök, Nikola Gruevszki Magyarországra szökése jelentős nemzetközi visszhangot váltott ki. A külföldi sajtó az Átlátszónak a témában megjelent cikkeit is gyakran idézte.

Érthető módon újra felkapta a sajtó az Átlátszónak az OCCRP-vel együttműködve tavasszal megjelent cikkét, amelyből fény derült arra, hogy magyar kormányközeli üzletemberek vásároltak be a macedón médiában. Ráadásul olyan médiatermékeket vettek meg, amelyek Gruevszkit és pártját, a VMRP-DPMNE-t támogatják.

Számos külföldi lap figyelmét felkeltette az Átlátszó azon híre is, mely szerint a NER-elit kedvenc magánrepülője gyorsan megfordult Belgrádban csupán egy nappal azután, hogy Gruevszki a Facebookon bejelentette, hogy menedékjogot kért Magyarországon.

Erről hírt adotta francia Le Monde, a német DW, három albán lap, egy macedón, két szerb, egy montenegrói, egy bolgár sajtótermék is.

OCCRP

Fontos partnerünk volt idén is a szarajevói székhelyű Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). A magyar kormányelit macedón médiában kezdett terjeszkedése mellett az OCCRP oldalán jelent meg a magyar letelepedésikötvény-programról írt cikkünk is.

Az OCCRP emellett átvette az Elios-botrány részleteiről írott cikkünket, majd azt is, amely azt részletezi, milyen módon csalták el a lámpákkal egészen pontosan a Tiborcz-cégben. A weboldal írt a luxusrepülő és a jacht leleplezéséről is, és arról is hírt adtak, amikor egy kamu államtitkár csalt ki „kenőpénzt” egy magyar cégvezetőtől. Azt a cikkünket is idézték, amelyben arról írtunk, hogy több mint száz esetben nyomoz a magyar rendőrség a kamupártok ügyében.

Az OCCRP kiállt a magyar sajtószabadság és az Átlátszó mellett a választások előtt, illetve a minket ért propaganda-hadjárat közepette is.

Választások áprilisban

A választások közeledtével, márciusban és áprilisban a külföldi sajtó fokozottan érdeklődött a magyarországi események iránt, és az Átlátszó cikkeit és munkatársait számos külföldi médium idézte.

Nagyon sokan idézték Erdélyi Katalin cikkeit arról, hogy mennyi pénzt költött a magyar kormány propagandára és „sorosozásra.” Kollégánk kutatásainak eredményét idézte a választások utáni tudósításában az NBC News is, illetve hosszú, a magyar politikai helyzetet ismertető cikkében a The Intercept és a Politico is.

Más cikkeinket is idézték: a The New York Times például a “Hogyan formálja át a magyar társadalmat Orbán Viktor saját akarata szerint” című cikkében Becker András egy 2012-es írását idézte, amelyben arról ír, milyen alapítványokat támogat a magyar kormány, azaz milyen saját “civil” szervezeteket épít fel, és hogyan hálálja meg nekik a támogatást.

The Daily Beast pedig arra az cikkünkre figyelt fel, amelyben Kőműves Anita megírta: a magyar kormány Donald Trump izraeli kampányfőnökét fogadta fel lobbistának, hogy segítsen javítani a Washingtonban hazánkról kialakult képet.

Vsquare.org oldalon angolul is megjelent cikkünk arról, hogyan terjednek az orosz forrásból származó, illetve orosz stílusú álhírek a magyar kormánymédiában. Ezt a cikket idézte a CNN riportja, illetve Anne Applebaum is a The Washington Postban megjelent elemzésében.

A választások előtt kollégáink interjúkat is adtak külföldi lapoknak. Kőműves Anita a The Interceptnek, a CNN hírtelevíziónak, a litván 15min.lt internetes oldalnak, a European Center for Press and Media Freedom újságírójának és a cseh közrádiónak nyilatkozott. Bodoky Tamás a De Standaard belga napilapnak adott interjút a választásokat megelőző kormányzati propagandahadjárat hatásairól.

Bátorfy Attila az amerikai The Daily Beast-nek a magyar média tulajdonosi szerkezetének problémáiról beszélt. A Vecer című szlovén napilapnak a magyar politikai helyzetről nyilatkozott, a litván Lietuvos Zinios számára pedig szintén a médiapiacról beszélt.

A német Tagesspiegel azt a kutatásunkat idézte, amely összeszámolta, milyen sok cége van a NER legfontosabb oligarcháinak, köztük Mészáros Lőrincnek.

A brit kulturális weblapnak, a The Calvert Journalnek az Orbán-kormány kultúrharcáról írtunk. A cseh Investigacze.cz pedig lefordította és megjelentette cikkünket, amelyben azt tártuk fel, hogy cseh és amerikai cégek jelentek meg a magyar honvédség fegyverbeszerzései körül.

Tucatnyi külföldi lap idézte az Átlátszó szerzőit és cikkeit az országgyűlési választások kapcsán

Miért nem álltak forgalomba a BKV Zrt által 2017 áprilisában vásárolt hibrid Volvo buszok egy része Újszülöttellátás – Gróf Esterházy Kórház és Rendelőintézeti Szakrendelő Pápa Zala Megyei bírók és bírósági titkárok pályaalkalmassági vizsgálata 2018. évi Nemzeti Konzultáció a családok védelméről 2018.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom