Bezárás
adatigénylés

Eddig 17 milliós veszteséget termelt a felcsúti kisvasút, az elmúlt évben 17 nap járt üresen

A Vál-völgyi kisvasút

A miniszterelnök szülőfalujában 600 millió forint EU-s támogatással épült kisvasút az elmúlt egy évben 5,1 millió forint veszteséget termelt. Ezzel 2016-os indulása óta összesen már 17,4 milliós mínuszt hozott össze a kirándulóvonat.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

2015-ben az Átlátszó elsőként írta meg, hogy az Orbán-kormány 600 millió forint európai uniós támogatást ad a felcsúti kisvasútra, amely aztán 2016. április 30-án indult első útjára a felcsúti stadion és az alcsútdobozi arborétum között. 2017-ben kipereltük az uniós pályázatot az NGM-től, és több cikkben foglalkoztunk a gazdálkodási és utasforgalmi adatokkal.

2017-ben és 2018-ban is közadatigénylésben kértük ki a hivatalos nevén Vál-völgyi kisvasutat üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól (FUNA) a kisvonattal kapcsolatos bevételek és kiadások listáját, valamint a jegyeladások számát.

Az alapítványtól kapott adatok szerint 2016. április végi indulása óta 2017. június végéig 4,1 millió forint veszteséget, 2017. július elejétől 2018. június végéig pedig 8,2 millió forint veszteséget termelt a kisvasút. Az is kiderült, hogy több napon utasok nélkül jártak a vonatok.

Idén júliusban egy újabb adatigénylésben kértük ki a friss számokat. A FUNA válasza szerint

2018. július 1. és 2019. június 30. között a jegyértékesítésből 14,85 millió forint bevétel származott, a kisvasút üzemeltetése viszont 20 millió forintba került. Vagyis az elmúlt évben 5,15 millió forint veszteséget termelt.

Az adatokhoz – akárcsak tavaly – az alábbi kiegészítést fűzte az alapítvány: “A bevétel és a kiadások közötti különbséget [a FUNA] az általa kapott adományokból fedezi. Általánosságban megállapítható, hogy a kisvasúti személyszállítás nem tartozik a legnyereségesebb ágazatokhoz.“

Bár Lázár János 2017-ben, és a FUNA még tavaly is a hosszú távú megtérülésével érvelt a kisvasút mellett, ez még mindig nem látszik:

2016. április 30-i indulása óta 2019. június 30-ig összesen 17,4 millió forint veszteséget termelt Orbán Viktor hobbivonata.

A korábbiakhoz hasonlóan idei adatigénylésünkben is rákérdeztünk arra, hogy naponta hány jegyet adtak el, és naponta hány vonat közlekedett az elmúlt egy évben.

A FUNA által küldött táblázat (PDF) szerint 2018. július 1. és 2019. június 30. között

  • összesen 24.220 jegyet adtak el (ez 7.678 darabbal kevesebb az előző évben eladott jegyeknél)
  • a legtöbb jegy, 1420 darab 2019. február 20-án fogyott
  • minden nap nullára végződik az eladott jegyek száma (ez korábban is feltűnően gyakran előfordult)
  • összesen 17 napon utasok nélkül jártak a vonatok

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Mk48-as sorozatú dízelmozdonyok által vontatott személyvonat halad Felcsút határában a Vál-völgyi kisvasút első üzemnapján 2016. május 1-jén. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom