Bezárás
nemzeti együttműködés

Fidesz-közeli cégek profitálnak Budafok-Tétény részvételi költségvetési programján

Salt Communications Kft., CreaCity Kft, Passeum Europe Kft., A&J Solutions Kft. – négy olyan cég is felbukkant Budafok-Tétény részvételi költségvetési programjában, amelyek valamilyen szálon kötődnek a Fideszhez. Ők már biztosan nyertek a kezdeményezéssel, hiszen különböző feladatokra összesen nettó 46,4 millió forintot kapnak.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Tavaly ősszel vette kezdetét Budafok-Tétény részvételi költségvetése, amelynek során arra kérték a lakókat, hogy közösen döntesenek a kerület erőforrásainak felhasználásáról. Az önkormányzat mindhárom kerületrész lakói számára 100-100-100 millió forintot biztosít az ott élők terveinek megvalósítására, “legyen az modernebb játszótér, már régóta hiányzó gyalogátkelőhely vagy épp vonzó közösségi program”.

Első körben javaslatokat várt az önkormányzat, majd szavazást indított, amely során eldől, mely programok kapnak támogatást. A szavazás még tart, így egyelőre nem tudni, végül melyik programok lesznek a befutók.

Egy azonban biztos: vannak, akik már most nyertek a projekttel, hiszen ők végezhették/végzik a kezdeményezésessel kapcsolatos feladatokat.

Milliók az egykori szövegírónak

A Budafok-Tétény honlapján található táblázat szerint (amely az ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű szerződéseket részletezi – 3.3.3/2019), kommunikációs stratégia- és akcióterv megalkotására, valamint PR feladatokra például 10,6 millió forintot kapott a Molnár-Bánffy Kata résztulajdonában álló Salt Communications Kft..

Molnár-Bánffy Kata az első Orbán-kormány miniszterelnökségi szövegírója volt, dolgozott több minisztériumnak, később a Magyar Olimpiai Bizottság kommunikációs és marketingvezetőjeként tevékenykedett, majd a Salt Communications Kft-vel a Várkert Bazár kreatív arculatát tervezhette meg.

A cég neve a Magyar Turisztikai Ügynökség kapcsán is felmerült, amikor kiderült, hogy kik azok, akik szakmai tanácsokkal segítik a magyar turizmus fellendítését. Molnár-Bánffyval havi bruttó 300 ezer forintért kötöttek szerződést, hogy (nyolc más szakemberrel együtt) részt vegyen a Turisztikai Szakmai Tanácsadó Testületben.

Mindemellett a Salt Communications-nek sem megy rosszul: a cég 2014 óta 55 millió forintról 306 millióra tornázta fel az árbevételét.

Az egykori szövegíró nemcsak Lévai Anikóval van jóban, de olyan alapítványokban is érdekelt, így például a Carola Egyesület vagy a Média a Családért Alapítvány, amelyeket milliókkal segített ki az állam. Minderről itt írtunk bővebben:

Főrangú hölgyekkel haknizik a miniszterelnök felesége a történelmi országrészekben

Az MNB Pageo Alapítványa 15 millió forinttal támogatta az első Orbán-kormány miniszterelnökségi szövegírója, Molnár-Bánffy Kata fb-elnökségével működő alapítványt. Két másik hozzá kötődő, Romániában bejegyzett civil szervezetet magyar állami érdekeltségek pénzelnek. Molnár-Bánffy és rokona, az erdélyi arisztokrata Ugron Zsolna a miniszterelnök feleségével, Lévai Anikóval hakniznak Erdélyben, és határainkon belül.

Molnár-Bánffy azonban nemcsak Orbán Viktor feleségével, de Budafok-Tétény alpolgármesterével is találkozott már, egyszer legalábbis biztosan. Szepesfalvy Anna (Fidesz-KDNP) ugyanis részt vett a XXIX. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban Tusnádfürdőn 2018-ban, ahol július 25-én a MIT sátorban Bocskor Andrea, Fanici Mihály és Zsigmond Barna mellett Molnár-Bánffy Katával beszélgetett az “Új szakmák, új kihívások?” című panel keretében.

Tarolt a holduvar

Közel 22 millió forintot kapott a CreaCity Kft. arculattervezésre és projektmenedzsmentre.

A céget 2016-ban alapította Mosonyi Katalin, aki 2014-ben egy Nézőpont-közeli álcivil alapítványt is létrehozott. A CreaCity-be 2017 júniusában szállt be Böszörményi-Nagy Gergely, aki azóta is többségi tulajdonosa a cégnek.

Vezetése alatt a kft. a Miniszterelnökséggel kötött szerződést tanácsadásra havi félmillió forintért, majd egy 600 millió forintos projektben is részt vehetett a FŐMTERV Zrt., és a HÉTFA Elemző Központ Kft-vel közösen. A három cég a főváros tíz évre szóló fejlesztési tervének elkészítésére kapott megbízást 2019 januárjában.

A CreaCity létrehozása óta lenyűgöző pályát futott be: míg az első évben csak 29 millió forint éves bevételük volt, ez 2017-ben 50-re, majd 2018-ban 292 millió forintra nőtt.

Kicsit szerényebb növekedéssel dicsekedhet az A&J Solutions Kft, amelyre a koncepció és megvalósítási stratégia kidolgozása hárult 8,5 millió forintért.

Az Ács Zoltán és Jónás László által jegyzett, 2013 óta működő cégről többek között azt tudni, hogy a CreaCity, a Bolenitus és az MKB Inkubátor Kft.-vel (valamint Császár Csaba szervezetfejlesztési tanácsadóval) együtt új részvényesként szálltak be a volt londoni nagykövetek, Csák János és Szabadhegy Péter tanácsadó cégébe, az Arete Zrt.-be 2017 nyarán.

Igaz, a legnagyobb beszálló nem ők, hanem a Mészáros Lőrinc-féle MKB volt, de bizonyára így sem jártak rosszul az üzlettel. Az A&J Solutions bevétele 2018-ban 19,4 millió forint lett, bár némi veszteséget is el kellett könyvelniük.

Nagy baj azonban nincsen, hiszen Jónás a Design Terminál Közhasznú Nonprofit Kft-ben is tulajdonos a CreaCity többségi tulajdonosával, Böszörményi-Nagy Gergellyel együtt, a Kft. pedig 117 millió forintos éves árbevétel ért el 2018-ban.

HÖK-ösből cégvezető

Az utolsó érintett cég a Passeum Europe Kft.-t, amelyet honlapfejlesztéssel bíztak meg 5,7 millió forintért.

A Passeum Europe-ról egy másik közbeszerzés kapcsán írtunk: az MTVA pályázatán az az Appsters Mobiltartalom-fejlesztő Kft. lett befutó, amelynek éppen azelőtt lett új ügyvezetője, hogy Antenna Hungária Zrt-vel közösen elnyerte volna a közmédia 1,2 milliárdos megbízását. 

Fidesz-közeli ügyvezetője lett, milliárdos közbeszerzést nyert egy cég az MTVA-nál

Bár az Appsters Kft. korábban is kapott munkákat az MTVA-tól, ezúttal különösen nagy értékű, 1,2 milliárd forintos megbízást nyert médiatartalom-kezelő rendszer fejlesztésére az Antenna Hungáriával közösen.

Az Appsters – bár korábban is számos közbeszerzést nyert el – az említett megbízással különösen sokat kaszált – éppen azután, hogy cégben ügyvezetőnek nevezték ki Bubla Áront. Az egykori HÖK-ös neve 2014-ben lett ismert egy gólyatábori zaklatási ügy kapcsán, majd amiatt, hogy személyi asszisztensnek nevezték ki a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságon. Később az is kiderült, hogy önkéntes munkát végzett Vattamány Zsolt Fidesz–KDNP-s erzsébetvárosi polgármester 2014-es kampányában.

Bubla ma nemcsak az Appstersben dolgozik, de egy másik cége is van, a szécsényi székhelyű Passeum Europe Kft., amely többek között számítástechnikai eszközök kiskereskedelmével, szoftverkiadással és filmgyártással is foglalkozik – és most elnyerte a budafoki önkormányzat megbízását is.

A vállalkozás 2018-as árbevétele 1,9 millió forint volt, amelyhez képest a mostani, részvételi költségvetés kapcsán elnyert 5,7 milliós megbízás igazán szép összegnek számít.

A kommunikáció a legnehezebb

Összességében tehát elmondható, hogy a Karsay Ferenc (Fidesz-KDNP) vezette önkormányzat csak a projekt lebonyolítására elkölt(ött) nettó 46,4 millió forintot, ami az egy kerületre leosztott összeg (100 millió forint) közel fele.

Megkérdeztük a polgármestert, valamint a Jegyzői Kabinetet, mi alapján választották ki a négy céget és határozták meg az árakat, illetve, hogy nem tartják-e arányaiban soknak a kommunikációra/arculattervezésre szánt összeget.

Az önkormányzat cikkünk megjelenéséig nem reagált a megkeresésünkre.

Az mindenesetre kiderül a 2019. június 20-i testületi ülés jegyzőkönyvéből, hogy az összesen 70 millió forintos költségkeretet, amit az előterjesztők “a közösségi költségvetés lakossági kommunikációs és megvalósítási projektjének szükséges elemeire” szántak, több képviselő is sokallta. Perlai Zoltán (DK) például rámutatott, hogy Kispesten, ahol már működik közösségi költségvetés, egyáltalán nem költöttek kommunikációs feladatokra.

Szepesfalvy Anna alpolgármester (Fidesz-KDNP) ugyanakkor azzal érvelt a keretösszeg mellett, hogy az egész programnak a lelke a kommunikáció, “hiszen az a legnehezebb, hogy mit és hogyan juttatnak el, és hogy tudják felkelteni az emberek érdeklődését”.

Az előterjesztést végül 12 igennel és 3 tartózkodással fogadták el.

Információnk szerint a cégek kiválasztásáról az a Közbeszerzési Bizottság döntött, amelyről az ellenzéki együttműködés közelményében azt írta, “nem átláthatóan, a nyilvánosság teljes kizárásával és képviselő-testületi felügyelet nélkül” működik.

Budafok-Tétényben nem ez lenne egyébként az első “mutyi-gyanús” ügylet – a Momentum egy térképen gyűjtötte össze az elmúlt évek legzavarosabb eseteit.

Katus Eszter

Frissítés (2020. január 22.): Cikkünk megjelenése után választ kaptunk a Budafok-Tétény Budapest XXII. kerületi Polgármesteri Hivatalának Humánszolgáltatási Irodájától. “A részvételi költségvetési program tekintetében Önkormányzatunk a 19/2017. számú polgármesteri-jegyzői együttes intézkedésben (Beszerzési Szabályzat) szabályozott beszerzési eljárások (ajánlatkérések) keretében választotta ki a nyertes ajánlattevőket. Az eljárásokban alkalmazott bírálati szempont minden esetben a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás volt” – írták. Arra a kérdésre, hogy nem tartják-e arányaiban soknak a kommunikációra/arculattervezésre szánt összeget, az önkormányzat nem reagált.

A cégadatokat az OPTEN Kft. szolgáltatta. 

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom