Bezárás
közbeszerzés

8,3 helyett 9,5 milliárd forintért dolgozik Budapesten Mészárosék vasútépítő cége

A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomások között, a 3. vágányon fog dolgozni az R-KORD, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti cég – derült ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent tájékoztatóból.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

A munkálatokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) eredetileg 8,3 milliárd forintra becsülte, az R-KORD viszont 9,5 milliárdért nyerte el a megbízást. A finanszírozási módot nem konkretizálja a szerződés: a beruházás megvalósulhat hazai és/vagy uniós forrásból is.

Mészárosék cégén kívül még ketten pályáztak a munkára: az SDD Konzorcium (DÖMPER Kft., Subterra – Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.) és a STRABAG Vasútépítő Kft.

Az érintett szakasz kevesebb, mint 5 kilométer hosszú, a vonatok körülbelül 6 perc alatt teszik meg.

forrás: Google Maps

A hivatalos tájékoztató szerint az R-Kord elvégzi a vágány bontását és építését, egy acélhíd felszerkezetének cseréjét, és három vasúti híd felújítását, továbbá különböző biztosítóberendezési munkálatokat, felsővezeték-építést, valamint térvilágítás kiépítését, egy új épület építését és zajvédelem kialakítását. A hirdetményben jelzett mennyiségek viszont csak tájékoztató jellegűek, a kiviteli tervezés során módosulhatnak.

Az R-KORD tulajdonosa 2018 szeptemberéig személyesen Mészáros Lőrinc volt, azóta viszont a cég már a Mészáros Építőipari Holding Zrt.-é, aminek a végén a Mészáros és felesége kezében lévő Opus Global Nyrt. áll.

Mészáros Lőrinc 2013-ban vette meg az R-Kord (korábban Femol) Építőipari Kft.-t, amely az első Orbán-kormány idején autópálya-építésekben vett részt, és amelynek tulajdonosa, Molnár Csaba indította el a Felcsút FC-t, amelyet 2008-ban vett át tőle Mészáros Lőrinc. Az évek során Orbán és Molnár kapcsolata megromlott, a 2010-es kormányváltás után Molnár cége a korábbi megrendeléseinek javát elvesztette.

Viszont mióta Mészáros megvette, valósággal szárnyal a vasútépítő cég: nettó árbevétele a 2014-es 1,2 milliárd forintról 2017-re és 2018-ra körülbelül 36 milliárdra nőtt, az adózott eredménye pedig ezekben az években 7,5 illetve 5,9 milliárd forint volt.

A gazdasági csoda persze nem véletlen: az R-Kord sorra nyeri a közpénzes munkákat. 2017-ben írtunk például arról, hogy V-Híd Zrt.-vel közösen a tervezett 69 helyett 75 milliárd forintért újíthatott fel egy 31,25 km hosszú vasúti szakaszt Püspökladány és Ebes között, és 7,6 milliárd forintért dolgozhatott a Budapest-Esztergom vonalon is. A dél-balatoni vasútvonal felújítása szintén emlékezetes munkája volt az R-Kordnak: a NIF által becsült 55 milliárd forint helyett 72 milliárdba került a beruházás.

Mészáros vasútépítő cége a 600 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonal építésében is részt vesz alvállalkozóként, és a Szeged-Hódmezővásárhely közötti tramtrainen is dolgozhatott a cég a Swietelsky Vasúttechnika Kft. mellett alvállalkozóként. Ezeknek a síneknek azonban jelenleg kétséges a sorsa.

Lefektették, most mégis felszednék a használt síneket a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen

Lázár Jánost cáfolja a technológiai minisztérium: az egykori kancelláriaminiszter 2019 májusában beszélt arról, hogy a használt síneket felszedik és kicserélik a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen, az illetékes minisztérium több hónap után árulta el: valójában még mindig nincs döntés a már lefektetett használt sínek cseréjéről. [featuredbox text=

Rutai Lili

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Pixabay

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom