Bezárás
cikkünk nyomán

Pintér Sándor szerint nyugodtan szolgáltathat és ellenőrizhet egyszerre a katasztrófavédelem

Tavaly májusban a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (JNSZ MKI) szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Közben viszont a szolnok megyei katasztrófavédelemnek érvényes szerződése volt a gyárral, aminek tűzátjelző-szolgáltatást végzett térítés ellenében. Júniusban megírtuk, hogy emiatt a JNSZ MKI-nak összeférhetetlenséget kellett volna jelentenie maga ellen, később pedig beszámoltunk arról, hogy a katasztrófavédelem több más megyében is jogszabálysértő módon szolgáltat és ellenőriz egyszerre. Cikkeink nyomán Csányi Tamás, a Jobbik országgyűlési képviselője írásbeli kérdéssel fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez, aki azonban – ahogy korábban is – azt válaszolta, hogy nem merül fel összeférhetetlenség ezekben az esetekben.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Bige László szolnoki gyárában, a Bige Holding Zrt.-nél 2018 novemberében nagyszabású razziát tartott a rendőrség és a katasztrófavédelem. Fél évvel később, 2019. május végén a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (JNSZ MKI) szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Júniusban megírtuk, hogy a JNSZ MKI-nak 2017-ben, 2018-ban és még 2019. június elején is szerződése volt Bige gyárával tűzátjelzés fogadására, pedig a hatályos jogszabályok szerint a katasztrófavédelmi igazgatóságok az összeférhetetlenség elkerülése érdekében nem folytathatnak ilyen szolgáltatást a saját illetékességi területükön.

Törvénysértő ellenőrzést tartott a katasztrófavédelem Bige László gyárában

A tavaly őszi, rendőrséggel közös razzia után a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság idén május végén szabálytalanságokra hivatkozva felfüggesztette a Bige Holding működési engedélyét. Közben viszont a szolnok megyei katasztrófavédelemnek érvényes szerződése volt a gyárral, aminek tűzátjelző-szolgáltatást végzett térítés ellenében.

Ezután utánanéztünk annak, hogy máshol nem tapasztalható-e összeférhetetlenség-gyanú a katasztrófavédelem tűzátjelző szerződéseivel kapcsolatban. Közadatigénylésekben kértük ki az összes megyei katasztrófavédelmi igazgatóságtól, hogy 2014 elejétől 2018 végéig mennyi bevételük származott ilyen tűzjelző-szolgáltatásból, és nagyon komoly számokat kaptunk válaszul. Novemberi cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy több megyében komoly bevételre tesznek szert így a katasztrófavédelmi igazgatóságok, és több esetben is fennáll az összeférhetetlenség gyanúja, mert egyszerre szolgáltatnak és ellenőriznek ugyanott.

Szolgáltat és ellenőrzi: törvénytelenül üzletelnek a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok

A legtöbb megyei katasztrófavédelmi igazgatóság távfelügyeleti szolgáltatást is vállal, ami jelentős bevételi forrást jelent nekik. Egy belügyminisztériumi rendelet szerint az általuk felügyelt helyszíneken nem intézkedhetnének hatósági ügyekben, a gyakorlatban azonban ez mégis rendszeresen előfordul.

Cikkeink nyomán Csányi Tamás, a Jobbik Jász-Nagykun-Szolnok megyei országgyűlési képviselője 2020. január végén írásbeli kérdéssel fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez. Csányi azt szerette volna megtudni, hogy a tárcavezető szerint

  • a jogszabályi tiltás ellenére miként köthetett a JNSZ MKI tűzátjelző szerződést a saját illetékességi területén található Bige Holdinggal
  • miért nem alakult ki összeférhetetlenség, amikor ellenőrzést tartottak a szolnoki gyárban, amelynek szolgáltatást is végeztek
  • zajlott-e belső vizsgálat ezeknek az eseményeknek kapcsán
  • miként fordulhat elő, hogy egyes megyékben évente százmilliós bevétele származik a katasztrófavédelemnek a tűzátjelző szolgáltatásból, és nem jelentenek összeférhetetlenséget, amikor hatósági eljárásokat végeznek a szerződéses partnereiknél
  • életszerű-e, hogy ez a jogi visszásság hosszú évek alatt sem tűnt fel senkinek a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságokon
  • fennállhat-e a bűnszervezetben elkövetett bűncselekmény gyanúja egyes megyei katasztrófavédelmi igazgatóságoknál, és történt-e vagy történik-e emiatt feljelentés
  • egy ilyen mértékű korrupciógyanús ügy hogyan maradhatott észrevétlen a Nemzeti Védelmi Szolgálat előtt

A belügyminiszter nagyon röviden reagált: válaszában

Pintér Sándor azt közölte, hogy “nem keletkezik összeférhetetlenség”, és a Bige Holding szolnoki gyárának hatósági ellenőrzése kapcsán indult bírósági eljárásban sem merült fel összeférhetetlenséggel kapcsolatos jogszabálysértés. A többi kérdésre nem válaszolt.

Korábbi cikkeinkben részletesen leírtuk, hogy a hatályos jogszabályok szerint a katasztrafóvédelmi igazgatóságok a saját megyéjükben csak korlátozottan üzletelhetnek, és nem lehetnek távfelügyeleti szolgáltatói azoknak az épületeknek, amelyeknél a tűzátjelzést jogszabály vagy hatósági kötelezés írja elő. Ami pedig még fontosabb: az összeférhetetlenségi szabályok miatt nem járhatnak el hatóságként azokon a helyszíneken, illetve azon szolgáltatások ellenőrzésénél, ahol ők maguk a szolgáltatók.

A 42/2011. (XI. 30.) BM-rendelet 5. §  (2) bekezdése ugyanis egyértelműen kimondja, hogy “A hivatásos tűzoltóság nem végezhet saját illetékességi területén olyan szolgáltatást, amelynek tekintetében hatósági, szakhatósági tevékenységet végez”.

Ezt Csányi Tamás is hivatkozta a belügyminiszternek feltett kérdésben, ám Pintér Sándor erre azt válaszolta, hogy a 259/2011. (XII. 7.) kormányrendelet szerint az első fokú tűzvédelmi hatóság a katasztrófavédelmi kirendeltség, ami egy helyi szerv, a tűzátjelzés fogadására pedig a katasztrófavédelem területi szervével lehet szerződni.

Ez persze nem változtat azon a tényen, hogy a fentebb hivatkozott BM-rendelet kifejezetten tiltja a saját illetékességi területen történő szolgáltatást, így a belügyminiszter válasza csupán maszatolásként értékelhető. Nem ez az első eset egyébként, hogy Pintér Sándor azt közli, hogy nem összeférhetetlen a katasztrófavédelmi igazgatóságok saját illetékességi területükön való bizniszelése. Harangozó Tamás MSZP-s országgyűlési képviselő még tavaly decemberben tett fel kérdéseket a belügyminiszternek a cikkeinkben leírtakkal kapcsolatban, ám Pintér neki is azt válaszolta, hogy minden rendben van.

A belügyminisztérium szerint nem összeférhetetlen, ha a katasztrófavédelem szolgáltat és ellenőriz is ugyanott

Novemberben számoltunk be arról, hogy a legtöbb megyei katasztrófavédelmi igazgatóság jelentős bevételre tesz szert távfelügyeleti szolgáltatásból, s közben rendszeresen ellenőrzik a szerződéses partnereiknél a jogszabályok betartását, valamint a saját szolgáltatási tevékenységüket is – ez pedig nem csak korrupciógyanús, hanem törvénytelen is.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Védelmi Kirendeltségének katasztrófavédelmi szakembere egy gyakorlaton vízzel semlegesíti a kiömlött veszélyes anyagot Szolnokon, a Bige Holding területén 2012. november 15-én.  (MTI Fotó: Mészáros János)

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom