Bezárás
#TisztaVoks

Rengeteg csalás volt a tavalyi EP- és önkormányzati választásokon, de sokat nem is jegyzőkönyveztek

Az Unhack Democracy 851 szavazatszámláló bizottsági tagot kérdezett a 2019 májusában tartott Európai Parlamenti és az októberi önkormányzati választás során szerzett tapasztalataikról. Az eredmény siralmas: a megkérdezettek törvénytelen mozgósításokról, a mozgóurnát igénylő idősek megfélemlítéséről, szavazatvásárlásról és láncszavazásról számoltak be, de ezek közül sok visszaélést ők maguk sem jegyzőkönyveztek.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Az adatelemzőkből, nemzetközi és magyar politológusokból és kommunikáció szakemberekből álló Unhack Democracy célja, hogy támogassa a polgárokat azáltal, hogy eszközöket és know-how-t biztosít számukra a választások nyomon követésére, és megvédje a demokratikus intézményeket az állami beavatkozástól.

A napokban jelent meg a szervezet friss kutatásának eredménye a 2019-es EP- és önkormányzati választásról. Már az anyag címe is sokat elárul a lényegről: “Választási rendellenességek”.

null

null

Kutatása során az Unhack Democracy egy 42 kérdésből álló online kérdőív és 50 személyes interjú során gyűjtötte össze 851 szavazatszámláló tag tapasztalatait 15 megyében. Mivel a kormánypárti delegáltak közül többszöri megkeresésre is mindössze öten vettek részt a kutatásban, az eredmények legnagyobb részben az ellenzéki delegáltak válaszain alapulnak. A szervezet az összefoglalóban azt írja, hogy vizsgálatuk

“konkrét szabálytalanságok és csalások sorozatát tárja fel. Ide tartozik a szavazatszámlálók stigmatizálása, az idősotthonokban élő szavazók tömeges megfélemlítése, a koordinált szavazatvásárlás, a fantomszavazók szervezett szállítása és a jegyzőkönyvek hitelességének sérülése.”

A megkérdezettek beszámolóiból kirajzolódó kép valóban elkeserítő:

  • Az EP-választás delegáltjainak 8,8 százaléka és az önkormányzati választásra delegáltak 7,8 százaléka számolt be arról, hogy észlelt rendellenességet a mozgóurnás szavazatok kezelését és feldolgozását illetően. A beszámolók elsősorban az idősotthonokban élő, magatehetetlen emberek tömeges megfélemlítésről adnak tanúbizonyságot.
  • Az önkormányzati választásokról szóló felmérésben a delegáltak 12 százaléka számolt be törvenytelen mozgósításokról a kormánypárt részéről, amik gyakran a szavazókörökön belül, telefonon keresztül zajlottak az elnök és jegyzőkönyvvezető közreműködésével.
  • Az EP választás után megkérdezett delegáltak 10,1 százaléka észlelt szavazatvásárlást, illetve láncszavazást, az önkormányzati választáson ez az arány 11,6 százalék volt.
  • Három esetben a delegáltakkal több példányban üres jegyzőkönyveket akartak aláíratni, ami felveti a visszaélés lehetőségének gyanúját.
  • Az EP és az önkormányzati választást követően a megkérdezettek közel 8 százaléka és az önkormányzati választás után 9 százaléka válaszolta azt, hogy rendellenességet észlelt jegyzőkönyv rögzítése, informatikai feldolgozása közben.
  • Azonban a megkérdezett delegáltak saját bevallása szerint az EP választáson 10,9 százalékuk, az önkormányzati választáson pedig 17,8 százalékuk nem jegyzőkönyvezte az észlelt rendellenességeket (pl.: az idősotthonokban élők tudatos befolyásolását, a szavazatvásárlást, a választók törvénytelen mozgósítását stb.).
  • Az pedig végképp nem segíti a választások tisztaságát, hogy a kutatás szerint az összellenzék a szavazókörök 24,5 százalékába egyetlen egy SZSZB tagot sem delegált az EP-választáson, az önkormányzati választáson pedig a szavazókörök 17 százalékában nem volt ellenzéki jelenlét.

Az Unhack Democracy a kutatás eredményei alapján 11 ajánlást fogalmazott meg a magyarországi politikai pártoknak: a delegáltak megfelelőbb felkészítése, népszerűsíteni a fiatalok körében a szavazatszámlálás fontosságát, tájékoztassák megfelelően a jelentkezőket, minden szavazókörben legalább kettő helyi viszonyoktól független delegált legyen, a pártok delegáltjainak koordinációja, a kampányfelelősök is vegyenek részt a szavazatszámlálással kapcsolatos képzésen, a választások után a pártok értékeljék ki a delegáltjaik tapasztalatait, a kisebb szavazókörökben ne csak helyi lakosok legyenek delegáltak, fényképezzék le a delegáltak a jegyzőkönyveket, és legyenek jelen az eredmények begépelésénél a Nemzeti Választási Rendszerbe, továbbá adminisztrációs hibából adódó többletszavazatok esetében meg kéne ismételni a választást.

Szavazatvásárlás, láncszavazás, voksturizmus – csalások és gyanús esetek az őszi választásokon

Kis mértékben, helyi szinten befolyásolhatják a választások eredményét a szavazatvásárlások, láncszavazások és más, törvénytelen praktikák, ezekre az őszi önkormányzati választáson is volt példa. Országos szintű, központilag szervezett csalást a jelenlegi rendszerben aligha lehetne végrehajtani, de a kisebb léptékű trükköket a számlálóbiztosok nehezen tudják kiszűrni.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A szavazatszámláló bizottság tagjai kiürítik az urnát, mielőtt megkezdik a szavazatok számlálását a szavazóhelyiség bezárása után a pécsi, Kossuth téri polgármesteri hivatalban kialakított szavazóhelyiségben, az EP-választás napján, 2019. május 26-án. (MTI/Sóki Tamás)

Ha már egyszer itt vagy… Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom