Bezárás
kormánypropaganda

A bíróság kimondta: hazudott a Magyar Nemzet a Krekó Péter ellen uszító cikkével

Fontos fejlemény a Political Capital ügyvezetője ellen indított lejárató kampányban: Krekó Péter pert nyert a Magyar Nemzet ellen. A Fővárosi Törvényszék  a napokban helyreigazításra kötelezte a lap print és online kiadásait egyaránt, amiért eltorzítva mutatták be Krekó nyilatkozatát.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak! Adószámunk 18516641-1-42, kattints ide a letölthető nyilatkozatért.

A Political Capital közleménye szerint a Fővárosi Törvényszék február 17-én kihirdetett elsőfokú ítéletében helyreigazításra kötelezte a Magyar Nemzetet a Krekó Péterről írt cikke miatt. Az ítélet szerint a Magyar Nemzet szerkesztőségnek a nyomtatott napilap, valamint az online kiadás címlapján is közölnie kell a helyreigazítást, az ítélet jogerőre emelkedésétől számított öt napon belül.

A helyreigazítási perben meghozott elsőfokú ítélet alapján a kormánypárti lap cikkében „azt a valós tényt, hogy Krekó Péter politikai elemzőként nyilatkozott a Politico című lapnak a koronavírus-járvány, valamint a járvány elleni oltásba vetett alacsony bizalmi szint lehetséges politikai következményeiről, a cikk és a nyilatkozat lényeges elemeinek eltorzításával és elhallgatásával abban a hamis színben tüntettük fel, hogy Krekó Péter a baloldali pártok számára azt a stratégiát javasolja a választásokra, hogy kezdjenek oltásellenes kampányba.”

Az ítélet szerint a helyreigazításban a Magyar Nemzetnek közzé kell tennie azt is, hogy valójában az idézett nyilatkozatban „a baloldali kampány és annak stratégiája szóba sem kerül, és Krekó Péter nem is adott tanácsot a baloldali pártoknak a választási stratégia kapcsán.”

Krekó ugyanis a Politico-cikkből kiragadott mondatában egyértelműen a kormány stratégáját kritizálta, hiszen arról beszélt, hogy a kormány (akaratán kívül) erősítheti az oltásellenességet azzal, hogy a lakosság körében egyébként kevésbé népszerű orosz és kínai vakcinát propagálja.

Mint ismeretes, a kormánypárti médiumok a Magyar Nemzet vezetésével tavaly év végén indítottak lejáratókampányt a Political Capital ügyvezetője ellen. Krekó Politico-nak adott nyilatkozatát, miszerint „az emberek oltási hajlandóságának aláásása politikai következményekkel járhat Orbán Viktorra nézve” a Magyar Nemzet után több lap is elferdítette.

A lakájmédia arról kezdett cikkezni, hogy a politikai elemző kijelentésével a baloldal stratégiáját fedte fel, akik a vakcinába vetett bizalom aláásásával igyekeznek hatalomra jutni. Krekó ellen petíciót is indított a Magyar Nemzet szerzője, Bayer Zsolt a kétes hátterű CitizenGo oldalon, ezzel egy időben azonban indult egy olyan petíció is, amelynek aláírói kiállnak a Political Capital ügyvezetője mellett, de több újság és politikus is biztosította támogatásáról a politikai elemzőt.

A lejáratókampánnyal mi is részletesen foglalkoztunk korábbi cikkünkben, és Krekót is megkerestük, hogy saját szavaival mondja el, mit jelentett valójában a kiragadott idézet. De arról is szó esett, hogy a hasonló dezinformációs kampányok egyáltalán nem ritkák hazánkban:

A kormányközeli médiumok most a Political Capital ügyvezetőjét támadják

Krekó Péter a Politico-nak adott interjújában a magyar kormány oltási terveiről beszélt, a kormánymédiumok azonban oltásellenességgel vádolták meg, és az ellenzék hatalomra jutási terveiről kezdtek el beszélni a nyilatkozata kapcsán. Megkérdeztük Krekót, hogy mi az igazság.

A perben a Political Capital közleménye szerint a Magyar Nemzet írásban védekezést nem terjesztett elő, a lap jogi képviselője pedig meg sem jelent a tárgyaláson. Krekót az eljárásban Tóth Balázs és Sepsi Tibor ügyvédek képviselték, akik az Átlátszónak is dolgoznak. A dezinformációs kampány miatt további jogi eljárások is folyamatban vannak.

Nemrég írtunk arról, hogyan lettek egyre hangosabbak és képtelenebbek a kormány ellenségeiről szóló lejárató anyagok a Fidesz holdudvarába tartozó sajtótermékekben. Éppen ezért nem véletlen, hogy a tavalyi évben több, mint nyolcszor annyi helyreigazítási pert vesztett el a lakájmédia, mint a kormányfüggetlen sajtótermékek:

57 helyreigazítási pert vesztett 2020-ban a lakájmédia – az Origo és a Pesti Srácok az élen

A Fővárosi Törvényszéktől kapott összesítés szerint összesen 57 sajtó-helyreigazítási pert vesztettek tavaly a Fidesz-közeli médiatermékek. A rekorder az Origo 20 elmarasztaló ítélettel, a második helyen pedig a Pesti Srácok áll 15 elbukott perrel.

Szopkó Zita

Címlapkép: Facebook / Political Capital

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom