Bezárás
propagandagépezet

A propaganda magyar hangja egy női hümmögés: a Capitolium ostroma a jobboldali tévében

Élő adásban szedték le a hangot a Hír Tv-ben az amerikai partnertévé adásáról, amikor Donald Trump elnök a Capitolium ostromában betöltött felelősségéről kezdtek beszélni. A jobbos tévés kedvenc szakértői összevissza beszéltek, ifjabb Lomnici Zoltán közölte, hogy a Capitolium a “deep state”, Nógrádi György viszont váratlanul kiállt Trumppal és a műsorvezetővel szemben is.  A közmédia adásait már elemeztük, ez itt most a Hír Tv és a TV2 ostromot követő műsorainak, valamint a mindhárom tévében szerepeltetett beszélő fejek mondásainak elemzése.

Támogatási kampány

Rendszerszerűnek tűnő elhallgatás, élő adásban hazudó „külpolitikai mindentudó”, ismeretlen helyen tartózkodó washingtoni tudósító fémjelezték a közmédia capitoliumi híradásait — írtuk korábbi cikkünkben, amiben azt is megállapítottuk: a köztévé híradóiban Capitoliumnál történtek bemutatásakor az egyik legjellemzőbb, visszatérő hírszerkesztési technika az volt, hogy elhallgattak bármilyen, Donald Trump elnök felelősségére utaló motívumot.

„Ilyen nem hangzott el” – így kente el a Capitolium ostromát a kapkodó közmédia

Átlátszó blog Kövess minket, vagy lépj velünk kapcsolatba! Rendszerszerűnek tűnő elhallgatás, élő adásban hazudó „külpolitikai mindentudó”, ismeretlen helyen tartózkodó washingtoni tudósító fémjelezték a közmédia capitoliumi híradásait. „Több tízezer tüntető gyülekezett az amerikai fővárosban, mialatt a kongresszus Joe Biden megválasztott elnök választási győzelmét készült hitelesíteni. Donald Trump amerikai elnök is felszólalt a demonstráción, kijelentette: a választást elcsalták.

Ezúttal a Fidesz holdudvarába tartozó Hír Tv, valamint a TV2 hírműsorait elemeztük: ugyanúgy végignéztük az eseményeket követő 24 óra minden egyes ilyen adását. Egyebek mellett összevissza beszélő szakértőket, gyanúsan lekevert adást, Hír Tv-szövetséges Trump-barát amerikai tévét találtunk.

A híreket vizsgálva az első szembeszökő hasonlóság az a tény, hogy a két csatorna az M1-hez hasonlóan a hírműsorokban nem számolt be arról, hogy a leköszönő elnök beszéde során többször mondta a tüntetőknek: menjenek a Capitoliumhoz. A tüntetők közül sokan ugyanis ezek után a felszólítások után indultak meg az épülethez.

Külön ironikus, hogy amúgy a Hír Tv vágatlanul, magyar tolmácsolással leadta Trump beszédét — ebben a Capitoliummal foglalkozó mondatok szerepelnek, ám a beszédről összevágott híranyagokból ezek a részletek már kimaradtak. A fönti videórészletben az egyik ilyen részlet látható a Newsmax amerikai hírcsatorna Hír Tv-n leadott felvételéből.

A TV2 elsőként az eseményeket követő nap reggeli híradóban foglalkozott a Capitolium ostromával, január 7-én estig összesen 4 hírműsort szenteltek az eseményeknek. A reggel 7 órás híradó még meglehetősen szűkszavúan számolt be a történtekről, az azt megelőző tüntetésről (és Trump több mint egyórás beszédéről) azonban egy szót sem ejtettek.

A TV2 valóságverziójában a leköszönő elnök a béke hírnökeként tűnt fel a történetben: „Trump először arra szólította fel híveit a Twitteren, hogy békésen tüntessenek, majd egy videóüzenetben azt mondta, hogy hagyják el a területet.”

Délutánra a TV2 nagyobb hírszegmensben kezdett foglalkozni a történettel. Azt a szalagcímet kapta a műsorrész, hogy „Biden elnöksége máris káoszt hozott”. Ez azért érdekes, mert miután hasonló címmel a kormányközeli Origo is cikket közölt január 7-én, a közmédia M1 csatornája is átvette a beiktatás előtt álló új elnököt hibáztató keretezést — ebbe a sorba már a TV2-t is betehetjük.

Ebben a hírműsorban már a valósággal kimondott hadilábon álló hírszöveg segítette a magyar kormánypolitikának szimpatikus Trump mosdatását: „Annak ellenére történt a tüntetés, hogy Donald Trump, miután tudomást szerzett az ostromállapotról, az egyik közösségi oldalon megkérte a tüntetőket, hogy menjenek haza.” Ekkor már új szempont is bekerült a képbe, ugyanis a nézők megtudhatták azt is, hogy a közösségi oldalak letiltották Trump békéltető üzenetét, mert szerintük az további erőszakot szíthat. Ha a nézők csak innen tájékozódtak, logikusan jutottak arra következtetésre, hogy a leköszönő elnök helyett a közösségi oldalak felelősségét érdemes keresgélni.

Így keverték le az amerikai partnertévét

Különösen érdemes ránézni a Hír Tv legelső, a témával foglalkozó, január 6.-i este tíz órai hírműsorára. Hírtelevízióként a csatornának nyilván foglalkoznia kellett a világpolitikai jelentőségű washingtoni eseményekkel. Ugyanakkor ebben az időben, mintegy két órával azután, hogy a tüntetők betörtek a Capitoliumba, még a jobbos hírtévénél gazdagabb eszközökkel rendelkező közmédiás híradóban is kapkodás ment. A Hír Tv-nek ugyanakkor volt valamije, ami az M1-nek nem: Trump-baráti amerikai partnertévéje, a Newsmax (őrájuk még vissza fogunk térni). Érdemes megjegyezni, hogy a partnerség jegyében a Hír Tv-nél eleve szerepelt a programtervben, hogy le fogják adni Trump teljes beszédét, amit a meghirdetett tüntetésen tart.

Úgyhogy, miután eldurvultak dolgok, egészen egyszerűen átvették az élő amerikai adást, amit egy szinkrontolmáccsal kísértek. És itt történt egy nagyon érdekes momentum. A szinkrontolmács ugyanis a következő részhez ért az amerikai riporternő szavainak közvetítésében:

„Beszéltem különböző emberekkel, akik kint vannak. Voltak olyanok, akik úgy gondolták, hogy lesz majd némi atrocitás. Az itt lévők Trump-támogatók voltak. És feltüzelődött ez a tömeg, ez a mozgalom, feltüzelte őket az elnöki beszéd arra, hogy idejöjjenek a Capitoliumhoz, a törvényhozás épületéhez…”

A szinkrontolmács nem fejezte be a mondatot. Az adást nézők egy darabig a nagy semmit, majd egy sokatmondó női hümmögést hallhattak, ezután le is keverték az amerikai tudósítást.

A hírbemondó a következő szavakkal kommentálta, hogy nem folytatják az élő adás tolmácsolását: „ez történik tehát ezekben a percekben Washingtonban, most nézzük, hogyan kezdődött…”

Trump a Fehér Ház előtt beszélt az Ellipse parkban gyülekező, egészen a Washington-emlékműig húzódó tömeghez, akik közül sokan a Pennsylvania Avenuen, illetve a parkon át indultak a Capitoliumhoz. Műholdkép forrása: Google Earth

Amíg a Hír Tv konzervanyaga ment a Trump-féle tüntetést annak kezdeti helyszínén, a Fehér Házzal szembeni Ellipse-parkban bemutatva, a Newsmax élő adása lenémítva futott a képernyőn. A szerkesztett szegmensből kimaradtak azok a részek, amikor Trump a Capitoliumhoz küldte a tüntetőket.

Nagyon úgy tűnik: a kormánybarát magyar hírtévében még az események olyan tálalása sem volt megfelelő, amit az amerikai Trump-barát csatorna leadott.

A Hír TV honlapjára utólag két részben töltötték fel az ominózus híradó-részletet, amelyekből természetesen kimaradt a köhintés, és az azt követő közel tíz másodpercnyi kínos csend, amikor a szinkrontolmács abbahagyta az amerikai tudósító szavainak fordítását.

A felelősség hárítása

A tévé híranyagait nézők azt a következtetést vonhatták le, hogy nem Trump. hanem Mike Pence alelnök volt az oka annak, hogy a tüntetők a törvényhozás épülete felé vették az irányt (a következő videórészlet érdekességeként a lenémított newsmaxosok is megfigyelhetők a kép jobb oldalán):

„A leköszönő elnök hívei azután rohamozták meg az épületet, hogy az alelnök közölte: nincs meg a jogköre ahhoz, hogy érvénytelenítse az elektori voksokat.”

Emlékezetes, hogy az úgymond békére felszólító közösségi médiás üzenetei előtt Trump is a saját alelnöke ellen uszított Twitteren a rá jellemző, tört angolsággal: „Mike Pencenek nem volt bátorsága megtenni, amit kellett volna Országunk és Alkotmányunk védelmében, vagyis adni az Államoknak egy esélyt a javított tények igazolására, nem a hamis vagy pontatlanokéra, amiket korábban igazolniuk kellett volna. USA igazságot követel!”. A zavargók ekkor már a Capitoliumban voltak. Mike Pencet alelnököt éppenhogy sikerült elmenekíteni előlük.

A Hír Tv adásaiban is többen beszéltek arról, hogy valamiféle hatósági mulasztás lehet a háttérben, hiszen „hetek óta tudni lehetett, hogy január 6-án erőszakos tüntetések várhatóak.” Vagyis ezúttal a történtek pontos ismertetése helyett sokkal inkább az került a középpontba, hogy kit, vagy kiket lehet okolni a kialakult helyzetért — Trumpon kívül természetesen, aki elnökként a fegyveres erők, így a fővárosban a végül némi késéssel bevetett Nemzeti Gárda főparancsnoka is volt.

A Tények délutáni híradójában is hasonló szándékot fedezhetünk fel, ugyanis a „Biden elnöksége máris káoszt hozott” szalagcímet lehetett látni a hírműsorban.

Elhallgatott részletek

Ezekben a jobboldali híradókban tehát az eseményeket követő 24 óra alatt teljesen elhallgatták a történtek logikus sorát, annak ellenére is, hogy a Hír Tv például az egész Trump-beszédet le is adta. A lekevert tudósítás és Trump beszédének sajátos szerkesztése is azt mutatja, hogy a kormányközeli csatornák igyekeztek a lehető legkevésbé összekapcsolni a leköszönő elnököt a történtekkel, elejét véve minden olyan gondolatnak, amelyek Trump felelősségét firtatják.

Az ostrom napja után legközelebb a Hír TV 19 órás Híradóban esett szó arról, hogy a „Mentsük meg Amerikát” elnevezésű megmozduláson maga Trump is jelen volt, és beszédet is mondott, amiben ismételten hangsúlyozta, hogy választási csalás történt, és továbbra sem ismeri el Biden győzelmét. Annak ellenére nem beszéltek a leköszönő elnök szerepéről a közbeeső idő alatt, hogy Trump több mint egy órás beszédét teljes egészében le is adták január 6-án, este 11-kor.

Vagyis ha valaki kizárólag a Hír TV, vagy a TV2 híradóiból tájékozódott az eseményekről, akkor valószínűleg jó pár homályos részlet maradt: például nem kínál semmilyen logikus magyarázatot a két csatorna arra, hogy miért tiltották le a közösségi oldalak a leköszönő elnök profilját, és tulajdonképpen mit kifogásoltak a szavaiban.

A műsorvezetők egyetlen alkalommal sem számoltak be 24 óra leforgása alatt arról az egyénként nem mellékes tényről, hogy Trump beszéde után vette a tüntetők egy csoportja a törvényhozás épülete felé az irányt, mindkét csatorna arról igyekezett (több-kevesebb sikerrel) meggyőzni nézőit, hogy a tüntetőknek maguktól jutott eszükbe mindez. Ezen kulcsfontosságú információk hiányában pedig értelmezhetetlenné válik az ostrom utóhatása is, például a Trump ellen indított alkotmányos felelősségrevonási eljárás (impeachment).

De a hírműsorok elemzéséből az is feltűnik, hogy nem igazán tudtak azonnal hatékonyan reagálni a kormánypárti médiumok: eleinte igyekeztek Trump szerepét kihagyni a történtekből, és minél jobb színben feltüntetni a leköszönő elnököt, például annak hangsúlyozásával, hogy békés tüntetésre buzdította követőit. Később azonban az elhallgatás helyett a felelősség hárítása került a középpontba, és a propagandamédia Biden, vagy épp a törvényhozás épületét védő rendőrség felelősségét kezdte el firtatni.

Arcok a hírek mögött

A kormányközeli csatornák kapcsán nemcsak az az érdekes, hogy az egyes tévék alkalmazottjai (hírolvasók, riporterek, tolmácsok) hogyan tálalták az amerikai eseményeket, hanem az is, hogy kik szólaltak meg ezekben a műsorokban.

A TV2 műsorvezetői közül Takács Bencét érdemes kiemelni, aki 2019 óta erősíti a kereskedelmi csatorna csapatát. Korábban feltűnt a köztéve és az Echo TV műsorvezetőjeként is, mi pedig akkor írtunk róla az Átlátszón, amikor 2018-ban a Fővárosi Törvényszék kommunikációs igazgatója lett. Takács azonban sokak számára arról is ismerős lehet, hogy ő volt az, aki aki 2017-ben a kötcsei Polgári Pikniken odaadta zöld színű ingét a miniszterelnöknek, mivel a sajátját leette.

A január 7-i Tények esti adásában Szentpéteri Eszter műsorvezető tűnt fel, akiről annyit lehet tudni, hogy a köztévé és a Hír TV képernyőseként is dolgozott, a 24.hu írta meg még 2017-ben hogy 2009-ben törvénytelen piramisjáték szervezése miatt bírói megrovást kapott. A lap arról is beszámolt, hogy korabeli cikkek szerint legalább 20 milliót keresett Szentpéteri a törvénytelen ügyletekkel.

Zavar a beszélő fejekben

A közmédia működéséről a Szabad Európán kiszivárgott hangfelvételek, belsős források mondásai utalnak arra, hogy milyen szerepe van a szakértőknek, beszélő fejeknek a hírműsorokban. Egy titokban felvett csoporteligazításon Németh Zsolt hírigazgató gyakorlatilag arról beszélt az ott dolgozóknak, hogy miképpen kell baráti beszélő fejek behívásával manipulálni a látszatra  kiegyensúlyozott tájékoztatást. Ha egy riportalany nem a megfelelő üzenetet mondja, akkor „megkérdezzük a Szánthó Miklóst, aki meg odabassza, hogy  egyébként ez mit jelent, és akkor el is mondtuk korrektül azt az adott szituációt, de le is egyszerűsítettük a népeknek, hogy na akkor ezt azért kell így vagy úgy értelmezni”.

Egy közmédiás belsős ember arról beszélt a hírszájtnak, hogy a kormányzati irányvonal sulykolásában különösen hasznosak a megbízható szakértők. Migránsügyben „mindig megszólal a megbízható biztonságpolitikai szakértő, aki megismételte a korábban elmondottakat. Ha sokszor elmondják ezeket, még azok is elkezdik elhinni, akik amúgy kritikusak a Fidesz bevándorláspolitikájával kapcsolatban.”

De miről beszélnek a megbízható beszélő fejek, ha még nincsen kialakult, fix kormányzati irányvonal?

A Capitolium váratlan ostroma után a közmédián és a Hír Tv-ben is elővették a megszokott arcokat: Nógrádi Györgyöt, ifjabb Lomnici Zoltánt, Georg Spöttlét és így tovább. A legkorábbi időkben ezek a szakértők mondtak mindenfélét: többen utaltak arra, hogy azért ez a balhé nem okés, és volt, aki Trump felelősségét is felvetette. De olyan is volt, akinek túlzottan elgurult a piros pirulája, és nekiállt élő adásban dípsztétezni.

“A Capitolium szimbolizálja most a hatalmat, a deep state-et, az erőközpontot”: Lomnici Zoltán az M1-en. Forrás: NAVA

„Az elnök nem hergelte a tömegeket, az elnök együtt érez a tömegekkel… nem voltak tisztességesek a választások… a Capitolium szimbolizálja most a hatalmat, a deep state-et, az erőközpontot, ezért elégedetlen, végtelelenül elkeseredett, elcsigázott emberek tömegei vonultak be a Capitoliumba”.

— mondta az események napján az M1 este fél tízkor kezdődő Világhíradójában ifjabb Lomnici Zoltán.

Ifj. Lomnicinek, akit a műsorban alkotmányjogászként mutattak be, természetesen tudnia kellett volna, hogy nemcsak szalonképtelen, de a formális logika szerint is hülyeségeket beszél. A Capitolium ugyanis nem alkalmas arra, hogy az összeesküvés-elméletekből ismerős „deep state”-fogalmát szimbolizálja. Ez az utóbbi ugyanis a végrehajtó hatalmi ág struktúráiból közvetlenül kiszavazhatatlan, arctalan bürokraták titkos összeesküvését jelentené, míg a Capitolium ennek a fogalomnak az alkotmányos ellentéte: az amerikai nép megválasztott képviselőinek közismert, törvényes gyűléshelye.

A Civil Összefogás Fórum nevű kormánybarát álcivil szervezet szóvivőjeként, a Habony Árpád-közelinek ismert Századvég kutatójaként is működő férfi agymenésének érdekessége, hogy arról a Szabad Pécs hírportál külön cikkben számolt be, ezután az adás nem került feltöltésre a közmédia erre a célra szolgáló szájtjára, a Médiaklikkre; az inkriminált Világhíradó-rész így a mai napig csak a NAVA-n keresztül nézhető vissza.

Ezután röviddel a Hír Tv legelső capitoliumi hírműsorában a biztonságpolitikai szakértőként bemutatott Nógrádi György egyértelműen utalt arra, hogy a Trump beszédében elhangzottaknak szerepük volt a történtekben:

“Nekem rendkívül furcsa volt, hogy a tudósító azt mondja, hogy nem lehetett erre számítani, ami itt bekövetkezett. A Trump-beszéd után ez teljesen logikus volt.”

A műsorvezető igyekezett hangsúlyozni, hogy Trump békére szólította fel a tüntetőket, de Nógrádi megjegyezte:

„Igen, csak egyet látni kell, hogy ha egy tüntetés elkezdődik, akkor én már hiába szólítom fel, hogy az békés legyen, az nem lesz békés.”

Nógrádiról az Index 2015-ben írt portrécikket, amiben kiderítették, hogy a „biztonságpolitikai szakértőként” agyonszerepeltetett beszélő fej szakmai önéletrajza több szempontból sem egyezik a valósággal: nem létező egyetemen tölt be rektorhelyettesi posztot, évek óta elnökségi tag a Svéd Egyetemen, akik azonban erről mit sem tudnak. Róla nehéz elképzelni, hogy direkt menne szembe a kormányzati kommunikációs narratívával. Logikus a feltételezés, hogy a hirtelenjében összerakott híradóban azt láthattuk, ahogy a megbízhatóként behívott „szakértő” elvéti a játékot, és a saját legjobb tudása szerint próbál beszélni.

Az eseményeket követően adásba kapcsolt több, hasonlóan megszokott arcnak tekinthető szakértő is tett a fő csapásiránynál kiegyensúlyozottabb irányba mutató megjegyzéseket.

Ilyen volt például Rusznák Csaba jogász — őt a másnapi 15 órás híradóban kapcsolták a Hír Tv-n. Rusznák politikai megbízhatósága nem kérdéses, ugyanis a magyar kormány küldöttje a Világbankhoz tartozó ICSID nevű befektetésjogi intézményben (ez nem hangzott el a műsorban), az eseményekre való releváns rálátása annál kétségesebb: őt úgy kapcsolták be, hogy egy „Washingtonban élő” valaki, amit a jogász úgy korrigált, hogy igazából az amerikai fővárostól félórára lévő Alexandriában él.

A műsorvezető a hozzá intézett kérdésében utalt arra, hogy a demokraták Trumpot tartják felelősnek, majd arról érdeklődött, hogy mi a helyzet a republikánus szavazókkal. De a kormánydelegált Rusznák azonban meglehetősen kitérő választ adott: „Akik ezeket a cselekményeket megtették, azok nyilván, tehát ez egy olyan dolog, amit sem a jobboldal, sem a baloldal nem támogat, és amint Önök is említették 50-60 embert már le is tartóztattak.”

Magyarics Tamás. Forrás: M1

Az M1-en az események napján az Amerika-szakértőként felvezetett Magyarics Tamást sikerült előkeríteni, ő a Szijjártó-féle külügy Észak-Amerika főosztályának volt vezetője, jelenleg egyetemi tanár és kutató. Noha az amerikai baloldalnak is odaszúrt, Magyarics nem dicsőítette a randalírozó tüntetőket, de Trump elnököt sem :„az amerikai jogállamiság szempontjából sem lenne jó precedens, ha tüntetők egyszerűen meg tudnák változtatni a végeredményt, függetlenül attól, hogy jogosnak vagy jogtalannak érzik, hogy Trump vereséget szenvedett.

„Az a kérdés, hogy Trumpnak milyen szerepe van ebben. Nyilvánvalóan az ő retorikája nem arra irányult, hogy lecsendesítse az embereket, illetve hát most felszólította a tüntetőket, hogy békésen tüntessenek és ne folyamodjanak erőszakhoz, de az igazság az, hogy meglehetősen szokatlan az, ahogy az elnökségét lezárja […]. [Hasonló helyzetben korábban a szintén republikánus Richard Nixon elnök] az ország és a demokrácia érdekében nem akart semmiféle olyan polgárháborús állapotot, mint ami jelen pillanatban zajlik.”

Horváth József, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat volt főigazgató-helyettese a kormányszövetséges Alapjogokért Központ biztonságpolitikai tanácsadójaként került az M1 adásába. Ő rendvédelmi szempontból környékezte meg Trump felelősségének kérdését: a Nemzeti Gárdának az Amerikai Egyesült Államok elnöke adhat utasítást a fővárosban”.

Az MTI műsorszemléje, ami több óra csúszással jelent meg csütörtökön hajnalban 2 óra 23 perckor. Forrás: MTI

Az M1-en nyilatkozó beszélő fejek mondásaiból végül hajnali fél háromkor adott közre egy válogatást a közmédiához tartozó MTI hírügynökség, több órával azután, hogy az érintett nyilatkozatok elhangzottak. Összehasonlításként megnéztünk egy hasonló szituációt: egy februári hétfőn egy másik szakértő esti nyilatkozatából annak végétől számítva alig 47 perc alatt csinált hírt az MTI.

A távirati iroda úgy szemezgetett, hogy ez a hajnalban megjelent szemle egy koherens narratívába álljon össze, és például Magyarics általunk is idézett mondatait finoman úgy módosították, hogy azok elveszítsék a Trump kurrens cselekedeteire irányuló élüket.

Reggelre észrevehetően ez a narratíva volt például a közmédia hírműsorainak sorvezetője. Ezzel a központi mondás elkészült. A Hír TV-nek az eseményeket követő napon nyilatkozó Georg Spöttle szavai az előző napi káoszhoz képest már sokkal inkább összhangban voltak a fő csapásiránnyal. A közmédia egyik kedvenc migrációs szakértője egészen kivételes összeesküvés-elmélettel állt elő:

„Sajnos elég ilyenkor egy pár hangadó, akik talán nem is biztos, hogy Trumpnak voltak a tisztelői, hanem esetleg direkt azért mentek oda, hogy megborítsák a tömeget. Feltételezem, lehetnek akár Antifa aktivisták is, akik fölvettek egy Trump sapkát, és Trump zászlót lobogtattak.”

A 444 írta meg pár évvel ezelőtt, hogy magyarországi biztonságpolitikai karrierje előtt Spöttle ufókutatással foglalkozott, és meggyőződéssel számolt be arról, hogy több alkalommal is „megvizsgálták, megdolgozták földönkívüliek.”

Propagandára fordított közpénzmilliárdok

A Media1 nemrég kiderítette, hogy a TV2 Média Csoport a tavalyi évben több mint 23 milliárdos állami reklámbevételre tehetett szert. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó médiavállalat érdemi válasz helyett eleinte mellébeszéléssel reagált a megkeresésre, a lapnak azonban a sikerült megszereznie a friss adatokat, amik azt mutatják, hogy 2020-ban közel 4 milliárddal több állami pénz landolt a csatornánál, mint egy évvel korábban.

Ráadásul az összeg sokszorosa annak, amit a hasonló nézettségi adatokkal bíró RTL Klub kapott, a csatorna ugyanis mindössze 2,5 milliárd forint állami reklámbevételre tett szert az elmúlt évben. Később a TV2 közleményben tért ki arra, hogy szerintük az adatok nem helytállóak, és szenzációkeltésnek nevezték a cikket. Azt is hozzátették, hogy azért nem akarnak válaszolni a lap kérdéseire, mert a „TV2 Média Csoport Zrt. egy magántársaság”.

December közepén Hadházy Ákos országgyűlési képviselő számolt be arról, hogy 2 hónap alatt 64 milliárdot költött hirdetésekre a kormány, amelynek a nagy része a KESMA-birodalomhoz került, de egyéb érdekeltségei is jól jártak: a Hír TV 2,16%-ot, a TV2 Média csoport pedig,  közel 1%-ot kapott.

A kormányközeli média szövetségese: a Newsmax

„A sajtó több mint kilencven százaléka progresszív liberális baloldali kézben van az Egyesült Államokban, kivéve a Newsmax tévét, a One America Newst vagy a Breitbartot.” (ifj. Lomnici Zoltán a királyi televízióban január 6-án.)

A Capitoliumnál történtek bemutatásakor a hírszerkesztési narratívák hasonlósága mellett jellemző közös pont volt az is, hogy a Hír TV-től kezdve a legnagyobb, kormányközeli lapokig sok helyen a szélsőségesen Trump-párti csatorna, a Newsmax tudósításai tűntek fel. A Hír TV január 6-án élőben közvetítette a csatorna tudósítását, a műsorvezető pedig társcsatornaként hivatkozott az amerikai televízióra.  De nem ez volt az első hasonló alkalom: az utóbbi időben több cikket kérdés nélkül átvettek tőlük, kezdve azzal, hogy hogyan csalhatták a választást, vagy, hogy a legtöbb amerikai tévécsatorna elhallgatja Biden korrupcós ügyeit.

Christopher Ruddy Newsmax-fővezér a Hír Tv-ben. Forrás: Hír Tv

Az amerikai csatorna következetesen „független” hírforrásként pozicionálja saját magát, ez a függetlenség azonban vitatható, már csak azért is, mert tulajdonosa, Christopher Ruddy régóta jó barátságot ápol a leköszönő elnökkel. A Trumphoz fűződő kapcsolatot mutatja az is, hogy novemberben még arról szóltak a hírek, hogy a Hicks Equity Partners, a Republikánus Nemzeti Tanács társelnökéhez köthető magántőke vállalat tárgyalásokat folytat a Newsmax-szel a befektetési lehetőségekről. Bár később Ruddy úgy nyilatkozott, hogy nem áll szándékában Trump TV-t csinálni a csatornájából.

A Newsmax nem új szereplő a piacon, internetes lapként már több, mint 20 éve létezik, de igazán befolyásos erővé a tavalyi elnökválasztás során vált, amikor a Fox News elvérzett Trump utolsó pillanatig történő támogatásában. A választás során szinte napi rendszerességgel jelentek meg a bizarr összeesküvés-elméleteket, amelyek elcsalt választást és törvénytelen levélszavazatokat sejtettek az eredmények hátterében. Növekvő népszerűségét mutatja, hogy a csatorna főműsoridős nézettsége a választás előtt 58 ezerre volt tehető, ez a szám azonban meghaladta az 1,1 milliót a választásoknak köszönhetően.

Hírmédiumként a csatorna igazán megkülönböztető jellegét az adja, hogy a népszerű amerikai hírtévékhez képest kevesebb drága és munkaigényes tudósítást csinál, viszont a stúdióban üldögélő tévéalkalmazottak és szakértők előszeretettel handabandáznak összevissza (a jelenség nyilván a magyar tévénéző számára is ismerős).

“A Newsmax egy lehúzás. A Newsmaxszel kapcsolatban azt kell látni, hogy ez egy nem profitábilis tévécsatorna, ami egy nagyon is jövedelmező digitális és hírleveles bizniszre van hegesztve. És azért jövedelmező, mert kiárusítja az idősebb konzervatívokból álló közönségét mindenféle csalóknak és kamuárusoknak. Arra használják Trump összeveszését a Foxszal, hogy nagyobb közönséget építsenek maguknak. Ezeket az embereket aztán be akarják húzni az ökoszisztémájukba, aztán az új nézőknek kínálgatnak táplálékkiegészítőket, az Alzheimer-kór természetes gyógymódját, és a megtakarításokat az eljövendő hiperinflációtól védelmező pénzügyi termékeket — visszataszító, de ebből jön a pénzük” — mondta Matthew Gertz, az amerikai jobboldali médiumokat vizsgáló Media Matters munkatársa a Voxnak.

A csatorna a magyar médiában is jellemzően az elmúlt hónapok során jutott fontosabb szerephez. A Hír TV szeptember 18-án említette először cikkében a Newsmax nevét, méghozzá a Fox News bírálata kapcsán. Eddig összesen 25 cikkükben hivatkoztak az oldalra, azonban az látható, hogyan vált egyre szorosabbá az együttműködés, hiszen az idő előrehaladtával egyre több amerikai anyagukban kapott szerepet a mostanra már társcsatornájukká váló Newsmax.

Az együttműködés szorosabbá válását az is jól mutatja, hogy az Origo november elején közölt egy interjút a Newsmax alapítójával, Christopher Ruddy pedig a Hír Tv Amerika választ című műsorában is megjelent sztárvendégként. Itt külön úgy mutatták be, mint Trump elnök “nagyon jó barátját”, és megköszönték neki, hogy használhatják Hír Tv-n a Newsmax vágóképeit és hírműsorait.

Más kormányközeli médiumok már jóval korábban, 2019-ben elkezdtek az amerikai oldalra hivatkozni cikkeikben, ekkor a „Soros-hálózat Magyarország elleni lejárató kampánya” jelentette a fő témát, de arról is beszámoltak, hogy a csatorna átvette Szijjártó videóját, amelyben magyarázatot követel Bidentől Magyarországot bíráló szavai miatt. 2016-ban a republikánusokhoz közel álló televízióként mutatta be a Magyar Nemzet, tavaly már így írnak róla: „a Hír TV, a Magyar Nemzet, vagy éppen az Origo számára rendkívül fontos és hiteles forrás a Newsmax, napi rendszerességgel idézzük írásaikat, tudósításaikat.”

Sarkadi Nagy Márton — Szopkó Zita

Címlapkép forrása: TV2

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom