Átlátszó blog

Az Átlátszó tényfeltáró blogja: megnyert adatperek, sarkos vélemények, aktuális hírek tömören - minden, ami a főoldalról kimaradt.

közbeszerzés

Közel 10 milliárd forint EU-s pénzből fejleszti Mészáros Lőrinc cége a bicskei vasútállomást

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. előzetesen nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a munkát, de a V-Híd Zrt. ennek majdnem másfélszereséért, közel 10 milliárdért vállalta. A beruházás egy 100%-os támogatású, európai uniós projekt keretében valósul meg, vagyis teljes egészében az EU fizeti. Alvállalkozóként részt vesz a munkálatokban a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. és a Mészáros Lőrinc testvérének tulajdonában lévő Híd-Tám Kft. is.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!

Tavaly augusztusban írt ki közbeszerzést az állami tulajdonban lévő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) azzal a címmel, hogy Bicske vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása, a pályaudvar és a közösségi közlekedés fejlesztése, kapcsolódó létesítményeik kivitelezése és tervezése.

Az ajánlattételi határidő 2020 októbere volt, de az eredmény csak most jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. Három cég, a V-Híd Zrt., a Strabag Építő Kft. és a Dömper Kft. pályázott a munkára, és közülük a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd kapta a megbízást.

A NIF előzetesen nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a beruházást, amit a nyertes V-Híd Zrt. nettó 9,9 milliárd forintért fog elvégezni.

Ez volt a legkedvezőbb ajánlat, ugyanis az összegzés szerint a Strabag Építő Kft. nettó 10,7 milliárd forintért, a Dömper Kft. pedig nettó 11,1 milliárdért vállalta volna a megbízást.

A tender leírásából kiolvasható, hogy a munkálatok 29 hónapig, vagyis nagyjából 2,5 évig fognak tartani. A V-Híd Zrt. feladata elkészíteni a kiviteli terveket, emellett több út át- illetve kiépítése, 8 állásos busz- és 136 férőhelyes P+R-parkoló kialakítása, egy vasúti felüljáró felújítása, támfal építése, egy körforgalom létesítése, gyalogos- és kerékpárút építése, a vasúti gyalogos aluljáró meghosszabbítása, valamint közmű, közvilágítás és vasúti rakodórámpa kialakítása.

Részlet az ajánlatok összegzéséből (forrás: EKR)

Az ajánlatok összegzéséből az is kiderül, hogy a feladatra való alkalmasságát igazolandó a V-Híd Zrt. a Mészáros és Mészáros Kft., a Duna Aszfalt Zrt. és a Híd-Tám Kft. erőforrásaira is támaszkodott, utóbbi kettő pedig alvállalkozóként közre is fog működni a kivitelezésben.

Az pedig a tender leírásában és a NIF honlapján is olvasható, hogy a bicskei vasútállomás fejlesztése az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretén belül és teljes egészében az Európai Uniótól érkező pénzből valósul meg. Vagyis a korábbi trend folytatódik: újabb uniós forrásokat kap Mészáros Lőrinc egyik cége.

 

Túlnyomórészt uniós forrásokból gazdagodtak Mészáros Lőrinc családi cégei az elmúlt hét évben

A közbeszerzési dokumentumok szerint Mészáros Lőrincék különböző cégei 2017 végéig összesen 476 milliárd forint értékű tendert nyertek el. A gigantikus összeg 83 százaléka, nettó 396 milliárd forint európai uniós forrás volt. Közben Orbán Viktor folyamatosan az EU ellen kampányolt, és többször nyilatkozta, hogy nem az uniós támogatások pörgetik a magyar gazdaságot.

Miniszteres gépavató

A bicskei tendert elnyerő V-Híd Zrt.-t 2015-ben alapította Bessenyei István, majd 2016 decemberétől Sárváry István kezében volt, akiről a Magyar Nemzet 2017-ben megírta, hogy L. Simon László volt kulturális államtitkárnak a bizalmasa. A cég 2018-ban került Mészáros Lőrinc tulajdonába, és ez meglátszik a forgalmán is.

2016-ban a V-Híd éves nettó árbevétele 1,9 milliárd forint volt, 2017-ben már 23,8 milliárd, 2018-ban 46,9 milliárd, 2019-ben pedig 33,7 milliárd forint. Ennek megfelelően az adózott eredménye, vagyis a kitermelt haszon is szépen növekedett: a 2016-os 319 millióról 2017-ben 1,4 milliárdra nőtt, majd 2018-ban 5,3 milliárd, 2019-ben pedig 5,8 milliárd forint lett. A 2020-as mérleget még nem tették közzé, de vélhetően tavaly sem volt okuk panaszra.

Szeptemberben például, a cég 5 éves születésnapi ünnepségén felavatták azt az újonnan vásárolt, 45 méter hosszú és 210 tonnás vasútépítő szerkezetet (SMD-80/UVP 2002-es vágányépítő és -átépítő géplánc), amelyből csak 3 van egész Európában. Az erről beszámoló Magyar Építők-cikk rögtön a bevezetőben leszögezi, hogy a V-Híd a jövőben rengeteg megbízást fog kapni.

„A vásárlással immár minden vasútépítési feladat ellátására képes magyar vállalat és társai a következő években csak Magyarországon ötezer milliárd forintnyi vasúti és közúti beruházást végezhetnek el” olvasható a kormányközeli lap cikkében.

Állami megbízást persze eddig is bőségesen kapott a vállalkozás: az R-Korddal közösen például a tervezett 69 helyett 75 milliárd forintért újítottak fel egy 31,25 km hosszú vasúti szakaszt Püspökladány és Ebes között, de a szintén megdráguló Kelenföld-Százhalombatta felújítás is a nevükhöz kötődik. Alvállalkozóként szintén érdekeltek a Budapest-Belgrád vasútvonal építésénél. Októberben pedig beszámoltunk róla, hogy ez a cég építi a Lázár János által megálmodott Szeged-Szabadka gyorsvasút hazai szakaszát 45 milliárd forintért.

A tavaly szeptemberi debreceni gépavatón egyébként nem akárkik tették tiszteletüket: Mészáros Lőrinc cégtulajdonos mellett megjelent és beszédet mondott Szijjártó Péter külügyminiszter, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, továbbá jelen volt Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő is.

Mészáros testvére és Szíjj László

A bicskei állomás munkálataiban alvállalkozóként dolgozó két cég is NER-közeli.

A Duna Aszfalt Zrt. tulajdonosa Szíjj László, akinek luxusjachtján tavaly nyáron Szijjártó Péter nyaralt az Adrián, nemrég pedig a korábban Orbán Viktor miniszterelnök által is használt magánrepülővel ment Zürichbe. Szíjj az első Orbán-kormány idején kezdett közpénzből gazdagodni, és a Duna Aszfalt az elmúlt években sorra nyeri a közbeszerzéseket. 2019 márciusában a róla szóló portrécikkünkben részletesen bemutattuk, hogy Szíjj néhány év alatt a NER-hez kapcsolódó gazdasági birodalom egyik meghatározó tagja lett.

Tavaly összesítettük, hogy a Duna Aszfalt 2017 óta egyedül vagy konzorciumban összesen 1 ezer 52 milliárd (1 052 000 000 000) forint értékű közpénzes megbízást kapott a magyar államtól, és eközben 7 Lady MRD-nyi, azaz hétmilliárd forintos luxusjachtnyi nyereséget termelt.

A 2020 szeptemberében kft.-ből zrt.-vé alakult cég évi nettó árbevétele 2017-ben 75,6 milliárd forint, 2018-ban 129,5 milliárd, 2019-ben 157,4 milliárd forint, 2020-ban pedig szeptember végéig 132 milliárd forint lett. Az adózott eredményei is szépen nőttek: a 2016-os 11,1 milliárd forintos haszon 2017-ben és 2018-ban 18,518,7 milliárd, 2019-ben már 24,3 milliárd, 2020-ban pedig csak a szeptemberi cégformaváltásig 19,8 milliárd forint lett.

A Duna Aszfalt egyik legutóbbi gigantikus állami megbízása az új Duna-híd építése Paks és Kalocsa között a kapcsolódó úthálózattal nettó 92 milliárd forintért. A megrendelő ebben az esetben is a NIF, ami a bicskei állomáshoz hasonlóan előzetesen jóval olcsóbbra becsülte a munkálatokat: a hídépítésnél „csak” 80 milliárdra számítottak.

 

Hivatalos: Szíjj László Duna Aszfaltja nettó 92 milliárd forintért építheti meg az új Duna-hidat

Országszerte Kövess minket vagy lépj velünk kapcsolatba itt! A Szijjártó Pétert jachtoztató Szíjj László cége tovább gyarapodhat egy újabb állami megbízásnak köszönhetően. A Duna Aszfalt építheti ugyanis az új Duna-hidat Paks és Kalocsa között a kapcsolódó úthálózattal nettó 92 milliárd forintért. A NIF “csak” 80 milliárdra becsülte a költségeket.

A bicskei projekt másik alvállalkozója a Híd-Tám Kft., amelynek tulajdonosa 2016 tavasza óta Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. A cégnek jót tett a tulajdonosváltás: éves forgalma 2016-ban még csak 712 millió forint volt, 2017-ben viszont már 2,7 milliárd, 2018-ban 5,8 milliárd, 2019-ben pedig 4,2 milliárd forint lett. Az adózott eredménye is megsokszorozódott: a 2016-os 61 millió forintnyi haszon 2017-ben 252 millióra ugrott, majd 2018-ban kicsit visszaesett 221 millióra, de 2019-ben már 417,5 millió forint lett.

Ahogy az megszokott, a gazdasági sikerekhez jelentősen hozzájárulnak az állami megbízások a Híd-Tám esetében is. A cég többek között a székesfehérvári vasútállomás gyalogos felüljárójának befejezésére kapott 2,4 milliárd forintot, de Bács-Kiskun megyében és a Balaton mellett is épített egy hidat. A cég részt vehet a Püspökladány és Ebes közötti vasúti szakasz 74,9 milliárdos felújításában,  de alvállalkozóként a Budapest-Belgrád vasútvonalon is dolgoznak majd. Nemrég pedig arról írtunk, hogy a Híd-Tám 2,5 milliárdért fejlesztheti a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat.

 

Mészáros Lőrinc testvérének cége 2,5 milliárdért fejlesztheti a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat

Behúzta a Lillafüredi Állami Erdei Vasút fejlesztésének kivitelezésére kiírt állami tendert a Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó, Tanácsadó és Szolgáltató Kft., Mészáros János cége. Mészáros Lőrinc testvérének vállalkozása adta a legkedvezőbb ajánlatot, így a többi pályázatot érdemben nem is vizsgálták. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektté nyilvánította a beruházást.

A bicskei vasútállomásnál egyébként feltűnik egy harmadik Mészáros-cég is: az aluljáró tervezésére kiírt NIF-közbeszerzést a Kontúr Csoport Tervező Kft. és a Mészáros Lőrinc gyerekeinek tulajdonában lévő FEJÉR Tervező és Mérnökiroda Kft. párosa nyerte el március elején nettó 170 millió forintért.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Kósa Lajos, Mészáros Lőrinc, Szijjártó Péter és Palkovics László a V-Híd Zrt. új gépének avatásán Debrecenben 2020. szeptember 18-án. (fotó: Szijjártó Péter/Facebook)

 

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Megosztás